Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A kormány az iskolaigazgatókat és a pedagógusokat is eljárás alá vonná, ha nem teljesítenek megfelelően

Ez a cikk több mint 2 éves.

Egy a héten megjelent új rendeletmódosítás alapján a jövőben átfogóbb eljárás keretében is ellenőrizhetik a pedagógusokat, az intézményvezetőket és az iskolákat.  Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kidolgozott módosító az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés fajtáit egy új ponttal egészítette ki, ami a „komplex ellenőrzés” nevet kapta. A jogszabály a  Magyar Közlönyben való megjelentését követő napon, szeptember elsején már hatályba is lépett. A Pedagógusok Szakszervezete a Népszavának nyilatkozva kritizálta a módosítást, szerintük az intézmények olyan munkát végeznek, amilyet tudnak, a pedagógusok pedig „gúzsba kötve táncolnak.

Ezen „komplex” eljárásokra olyan az intézményekben kerülhet sor, ahol az iskola vagy az intézményvezető az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során legalább három területen hatvan százalék alatti, vagy egy területen harminc százalék alatti eredményt ért el. Komplex ellenőrzést akkor is indíthatnak az iskolák ellen, ha egy intézmény az országos kompetenciamérés során az átlagnál gyengébb eredményt ért el, vagy ha a tanulói lemorzsolódási adatok meghaladják a megyei vagy országos átlagértéket, illetve ha egy iskola nem töltötte fel a korábbi ellenőrzések után készített fejlesztési, intézkedési terveket az Oktatási Hivatal rendszerébe.

A komplex ellenőrzéseket egy, a hivatal által kijelölt szakértői bizottság végzi majd, de külső szakértőket is bevonhatnak. Az ellenőrzés lezárultával az érintett iskolák vezetőinek intézkedési tervet kell készíteniük, melyek végrehajtását utólagos vizsgálatok keretében ellenőrzik majd. Abban az esetben, ha nem egy egész iskolát, hanem egy-egy pedagógust vonnak ellenőrzés alá, akkor az intézményvezető a vizsgálat alapján megfelelőnek ítélt, kötelező továbbképzést írhat elő a pedagógus számára.

Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke a Népszavának nyilatkozva elmondta, a rendeletmódosítást úgy is lehetne értelmezni, hogy az egy lépés a kockázatalapú értékelési rendszer felé, ami üdvözlendő is lehetne, de nem a mostani formájában. Totyik  szerint ez az intézkedés is azok sorába tartozik, amellyel az oktatásirányítás az ellenőrzés, külső értékelés szervezésével javítaná a közoktatás minőségét, de valójában az ítélkező, minősítő jellegű értékelési formákat erősíti.

– Egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy a magyar köznevelés mai helyzetében a színvonallal, az eredményességgel kapcsolatos problémák megoldásának kulcskérdése az, hogy milyen munkát végeznek az intézmények. Az intézmények ugyanis olyan munkát végeznek, amilyet tudnak, amilyet a körülmények megengednek számukra. Márpedig a szakmai, irányítási és gazdasági autonómia nagyon erősen korlátozott, azaz az intézmények, a pedagógusok „gúzsba kötve táncolnak”

– fogalmazott Totyik Tamás. A PSZ alelnöke szerint a jelenlegi helyzetben nem az iskolák ellenőrzése, hanem az autonómia biztosítása lenne a megoldás, ezzel együtt pedig az intézmények önértékelő tevékenységét kellene támogatni egy olyan rendszerrel, ami nem minősítő, hanem fejlesztő jellegű.

Címlapkép: MTI/Szigetváry Zsolt