Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Riadóztatták a katonaságot az angliai kamionsofőrök általános sztrájkja miatt

Ez a cikk több mint 3 éves.

A brit hadsereget készenlétbe helyezték a teherautó-sofőrök augusztus 23-ra tervezett országos sztrájkja miatt. Az ötnapos készültség ideje alatt azoknak a katonáknak, akik tehergépkocsi-vezetői engedéllyel bírnak, készen kell állniuk arra, hogy az Egyesült Királyság legnagyobb elosztóközpontjaiban feladatokat lássanak el, írja a Sun on Sunday értesüléseire alapozva a WSWS híroldal.

A katonákat szükség esetén szállodákban szállásolják el, és meghosszabbított munkaidőben dolgoznak majd, hogy segítsenek a válsághelyzet megoldásában. Részt vesznek majd az élelmiszerelosztásban, valamint más alapvető fontosságú áruk és orvosi ellátmányok szállításában, írja a Sun.

Újságírói értesülések szerint a hadsereg bevonása a Boris Johnson konzervatív kormánya által a Rescript-hadművelet részeként életbe léptetett járványügyi jogszabályok alapján történne. A hadműveletet a védelmi minisztérium legutóbb az Egyesült Királyság „eddigi legnagyobb békeidőben végrehajtott belföldi katonai műveletének” nevezte.

Csakugyan nem csekélységről van szó, a létrehozott COVID Support Force (CSF) nevű speciális munkacsoport akár 23 ezer főt is mozgósíthat.

„24 óra egy munkanap; 13-15 órás műszak”

Azonban a sztrájkkészültségre adott kormányzati válasz jóval túlmutat azon a célon, miszerint a „létfontosságú áruk és orvosi ellátmányok” szállításának biztosításáról volna szó.

A teherautó-vezetők egynapos sztrájkot terveznek, hogy tiltakozzanak a munkaidő meghosszabbodása, az alacsony fizetések és az elviselhetetlen munkakörülmények ellen.

A sztrájkfelhívást a márciusban alakult HGV Drivers on Strike Facebook-csoport kezdeményezte, amelyet azóta átneveztek Professional Drivers Protest Group, UK-nak. A sztrájkot előkészítő csoport szerint hozzávetőlegesen 3 ezren fognak otthon maradni a sztrájk napján.

A csoport küldetésének célja, hogy „egyesítse a hivatásos járművezetőket az Egyesült Királyságban”, mindazokat, akik szeretnének változásokat elérni. A csoport által kiadott közlemény szerint az alacsony munkabérek, az általános kizsákmányolás, a megalázó munkafeltételek ellen tüntetnek.

A közleményben leszögezték, hogy: „Mi vagyunk a gazdaság gerince. A szállítmányozás nélkül bármelyik ország néhány napon belül térdre rogyna. Ebben áll a hatalmunk. Össze kell fognunk és össze kell állnunk, hogy megpróbáljuk megváltoztatni a dolgokat.”

A teherautó-sofőrök összeállítottak egy követeléslistát, amelyben többek között 15 fontos órabér-minimumot, 45 órás munkahetet és túlóradíjat követelnek. Szorgalmazzák, hogy büntessék meg azokat a vállalatokat, amelyek nem engedélyezik, hogy a sofőrök igénybe vehessék az illemhelyet.

A sofőrök a Facebookon adtak hangot dühüknek: „Nincs sofőrhiány. Olcsó sofőrökből van hiány. Az Egyesült Királyságban 3,7 millió olyan sofőr van, aki a hosszú munkaidő, a rossz bérek és az életmód miatt nem vállalja a tehergépkocsivezetést”, írta az egyikük.

Egy másik kamionsofőr arról ír, hogy: „Mindenki úgy bánik veled, mintha senki sem lennél, és senki sem törődik veled. Ugyanazok a bérek, mint 15 évvel ezelőtt. A cégek arra kényszerítik a sofőröket, hogy abnormális terhelés alatt dolgozzanak; 24 óra egy munkanap; 13-15 órás műszak; 1,5 óra utazás a munkahelyre és haza… aztán már csak 5 óra marad alvásra…”

Az Egyesült Királyságban legutóbb 1979-ben volt hasonló megmozdulás. Akkor 1,7 millió munkavállaló sztrájkolt a James Callaghan vezette munkáspárti kormány ellen, amely a Nemzetközi Valutaalap nyomására bérkorlátozást vezetett volna be.

(WSWS, The Guardian, Washington Post, Sun, Telegraph)