Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Radikális eszközhöz nyúltak a francia művészek a kulturális szféra újranyitása érdekében

Ez a cikk több mint 3 éves.

Színházak, operaházak és egyéb kulturális intézmények csatlakoztak az elmúlt napokban ahhoz a mozgalomhoz, amely a szektor újranyitását követeli Franciaországban. A koronavírus következtében haldokló kulturális ágazat szereplői számos épületet foglaltak el országszerte, és megfogadták, hogy addig nem tágítanak, amíg nem kapnak konkrét ígéreteket Jean Castex miniszterelnöktől az újranyitásra vonatkozóan.

„A kultúra és a rendezvényszervezés szereplői: az előadói terek, a mozik, a múzeumok, a kiállítóterek…ők azok, akiket elsőként érintettek az egészségügyi válsághoz köthető korlátozások és lezárások. Állóhelyzetben vagyunk, le vagyunk fagyva, nincs többé szakmai jövőképünk. Nem tudunk tervezni és egy bizonytalan holnap felé tartunk. Futóhomokban állunk, amely már sokunkat el is nyelt, főleg a fiatalokat és a bizonytalan helyzetben lévőket. A helyzet a szociális biztonságunkat és a mentális egészségünket is fenyegeti” –

áll a mozgalmat bejelentő sajtóközleményben.

A közleményt aláírók többek közt egy realisztikus újranyitási ütemtervet követelnek, valamint kifejezetten a kulturális szektornak biztosított bértámogatást, és a 2020 májusában bejelentett ún. „fehér év” kiterjesztését az eredeti határidőn, augusztus 31-én túlra (a kormány a „fehér évben” egy 20 millió eurós támogatási csomagot tett elérhetővé a kulturális ágazat számára, ennek a meghosszabbítását szeretnék kikényszeríteni a tiltakozók).

A tavaly október óta zárva tartó színházakban múlt héten indult a tiltakozás: március 4-én foglalták el a párizsi Odéon színházat, majd március 9-én a szintén párizsi la Colline-t és a strasbourgi Nemzeti Színházat. Habár március 11-én a kormány újabb 20 milliós csomagot jelentett be a kulturális szféra támogatására, március 12-én folytatódott a mozgalom: a lille-i Théâtre du Nord-t is elfoglalták, valamint a rennes-i operaházat, a villeurbanne-i nemzeti színházat és a Saint-Etienne-i Le FIL rendezvényteret. Az egészségügyi szempontokat figyelembe véve a foglalások kis létszámmal történnek.

A foglalásokon kívül máshol is zajlik a tiltakozás: a magyar sajtót is bejárta, hogy

Corinne Masiero színésznő a francia Oscar, a César-díj átadóján meztelenre vetkőzve állt ki a kulturális intézmények zárva tartása ellen.

A színésznő díjat adott volna át a rendezvényen, ehelyett először vörös festékkel leöntve és szamárjelmezben lépett a színpadra, majd levetkőzött. A bőrére „No culture, no future” (Ha nincs kultúra, nincs jövő), valamint „Rend nous l’art, Jean!” (Add vissza a művészetet, Jean [Castex]!) feliratot festett.

Szerdán az ország kulturális minisztere, Roselyne Bachelot „szükségtelennek” és „veszélyesnek” ítélte a mozgalmat. Ahogy szerte Európában, Franciaországban is ismét emelkedik a koronavírusos megbetegedések száma: pénteken november 26. óta először haladta meg a 4000 főt az intenzív osztályokon ápolt betegek száma. Ebből 1100-an csak a párizsi régióban vannak. Az egészségügyi szakemberek szerint Párizsban és a környékén az intézmények ismét a telítettség határán vannak, miközben az ország oltási programja logisztikai problémák és késések miatt akadozik. A járvány kezdete óta több mint 90 ezren veszítették el az életüket a koronavírus következtében Franciaországban.

A napokban magyar művészek is a lezárások miatt nehéz helyzetbe került kulturális szférára hívták fel a figyelmet: a „Miénk itt a tér – Rajtad is múlik, mikor találkozhatunk” című videóban Presser Gábor zenéjére több mint húsz művész – köztük Balázs János, Gryllus Dorka, Harcsa Veronika, Miklósa Erika, Sztarenki Dóra és Törőcsik Franciska lép színpadra. A szótlan felvétel a videó leírása alapján arra szólítja fel a nézőket, hogy

„Mindannyiunknak tenni kell azért, hogy minél gyorsabban véget érjen a járvány. Rajtad is múlik, hogy mikor találkozhatunk!”