Szerdán az amerikai képviselőház rábólintott az 1900 milliárd dolláros koronavírus helyreállítási csomagra, amelyet múlt héten a szenátus is elfogadott, így most már a jogszabálynak csak Joe Biden elnök aláírására van szüksége az életbe lépéshez.
A mentőcsomag, amely a szövetségi törvényhozás mindkét házában csak a demokrata politikusok szavazatával ment át, szakít a korábbi gazdasági mentőcsomagok gyakorlatával, és a gazdagoknak, illetve nagyvállalatoknak adott kedvezmények helyett a hétköznapi embereknek, a középosztálynak és a rászorulóknak juttat anyagi támogatásokat.
A Biden nevével fémjelezett pakett központi eleme egy 1400 dolláros (kb. 420 ezer forintos) egyszeri közvetlen támogatás, amelyre azok jogosultak, akik évente 80 ezer dollárnál kevesebbet keresnek. Az egyedülálló szülőknél a jogosultsági határ magasabb, évi 120 ezer dolláros jövedelem alatt már jár, pároknál pedig 160 ezer dolláros jövedelem alatt.
Ugyancsak fontos juttatás 300 dolláros havi munkanélküli segély, amely szeptember 6-ig igényelhető.
Ugyancsak az év végéig gyermeknevelési támogatást is ad a szövetségi kormányzat, ez az 5 éve alatti gyerekek esetében havi 300 dollár, a 6 és 17 év közötti gyerekek után pedig 250 dollár. Ugyan ez a juttatás adókedvezményként került be a törvénybe, ám mivel a nulla jövedelemmel rendelkezők is igénybe vehetik, ezért gyakorlatilag egy univerzális családi pótlékként tekinthetünk rá.
Emellett a mentőcsomag 350 milliárd dollárt fordít az állami, helyi és őslakos kormányzatok megsegítésére, 10 milliárdot fontos állami infrastrukturális projektekre, és 14 milliárdot a védőoltások terjesztésére. A közoktatás 130 milliárd támogatáshoz jut, 30 milliárdhoz pedig a tömegközlekedést működtető ügynökségek.
Lakbér-, rezsi- és hiteltámogatás formájában 45 milliárd dollárt oszthat ki a Biden-adminisztráció és jut támogatás a kisvállalkozásoknak, illetve az előadó-művészetnek helyet adó helyszíneknek (színházak, lokálok, stb.) is.
Mindezen támogatások a Columbia Egyetem társadalompolitikai központjának számításai szerint a szegénységet harmadával csökkentheti idén, a gyerekszegénységet pedig egyenesen megfelezheti.
A mostani egyébként a harmadik mentőcsomag, amelyet az amerikai szövetségi kormányzat a koronavírus-járvány kirobbanása óta elfogadott annak a gazdasági válságnak az orvoslására, amely adott pillanatokban súlyosabbnak ígérkezett a harmincas évek összeomlásánál is.
A Washington Post összeállítása szerint az előző két, még a Trump-adminisztráció idején elfogadott csomaghoz képest, a mostani jelentősen kevesebb pénzt ad a vállalkozásoknak, és többet az egyéni állampolgároknak.
A mostani mentőcsomagnak csupán 4 százaléka kerül a vállalkozásokhoz, 54 százaléka pedig az állampolgárokhoz. A tavaly márciusi, hasonló nagyságrendű támogatásokból 31 százalék ment a vállalkozásokhoz, és csak 40 százalék a lakossághoz. Sőt ha figyelembe vesszük, hogy most az állami és helyi kormányzatok támogatásai is nőttek, ezek előnyeit pedig elsősorban szintén az emberek élvezhetik, akkor a lakossági támogatások aránya még nagyobb.
A Biden-csomag nemcsak a korábbi Trump-féle válságkezeléshez képest jelent elmozdulást, de az Obama-érahoz képest is radikális paradigmaváltást hoz. A Washington Post gazdasági szerkesztőjének, Jeff Steinnak az elemzése szerint közvetlenül a 2008-as válság után Obamának egy fele ekkora csomagot sikerült elfogadtatnia, amely kizárólag a vállalatokat, közülük is a nagyokat támogatta, és utólag a legtöbb elemző elégtelennek minősítette.
Obama akkor próbált egyezségre jutni a republikánusokkal, ennek lett az ára a hibás csomag. Most Bidenék egyetlen republikánus szavazatot sem tudtak megszerezni – igaz, próbálkoztak, például a 15 dolláros minimálbér bevezetésének feladásával -, ám ez nem rettentette el őket az intézkedéscsomag áterőltetésétől.
Jeff Stein szerint ez azt is jelzi, hogy az USA-ban megdőlt a Ronald Reagan nevével fémjelzett nyolcvanas évek óta uralkodó dogma, miszerint a kormányzati költések rosszak, főleg ha azokból az átlagembereknek adnak támogatást. Az újságíró szerint ez az elmozdulás olyan jelentős, hogy bár meg nem szavazták, de még a republikánusok sem támadják igazán a csomagot a szokásos „kis állam” és „államháztartási egyensúly” retorikájukkal.
A republikánus vehemencia hiányát az is magyarázza, hogy a mentőcsomag figyelemreméltó támogatásnak örvend a választók körében. Egy hét elején közzétett közvélemény-kutatás szerint az amerikaiak 70 százaléka támogatja az intézkedést, még a republikánus szavazók 41 százaléka is jónak tartja.
Donald Trump, aki továbbra is erős népszerűségnek örvend a pártbázison belül, maga sem emelt szót az elmúlt hetekben a mentőcsomag ellen, inkább a republikánus szenátorok vezetőjét, Mitch McConnellt ostorozta, amiért az elkaszálta, hogy már a decemberi mentőcsomagban jelentősebb egyszeri támogatásokat adjanak a lakosságnak.
A most jóváhagyott juttatások mindegyik csak ideiglenes, tehát maximum az év végig szól, ám a demokraták jelezték, szeretnék azokat továbbra is meghosszabbítani.
A gyerekek után járó támogatás egyébként még a csomag amúgy is magas támogatottságánál is nagyobb népszerűségnek örvend, és korábban republikánus politikusok is kedvezően nyilatkoztak róla. Ennek meghosszabbítása tehát akár a jövő évi félidős választások kampányának egyik fő témáját is adhatják.
A korábban hasonló adókedvezményt javasoló republikánus szenátor, Marco Rubio most úgy nyilatkozott, amit a demokraták bevezettek, az gyakorlatilag feltétel nélküli alapjövedelem a gyerekes családoknak, amit ő elutasít. Ehelyett ő aktív foglalkoztatotti viszonyhoz kötné a kedvezményt.
A mostani viták egyébként felszínen tartották a Demokrata Párton belüli ideológiai megosztottságot is, és rámutattak újfent arra, hogy a szűk szenátusi többség miatt Bidennek nagyon nehéz lesz átvinnie azokat a progresszív, baloldaliak által is támogatott intézkedéseit, amelyeket a kampánya során ígért.
Nem véletlen, hogy egyes elemzők szerint a mostani mentőcsomag elfogadása lehet nemcsak Biden első, de utolsó nagy törvényhozási sikere is, amely után be kell rendezkednie 4 év szenátusi tétlenségre, és ambiciózus projektek megvalósítására nem alkalmas rendeleti kormányzásra.