A kormány továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy hagyományos módon, írásbeli és szóbeli számonkéréssel tartsák meg az idei érettségiket májusban és júniusban, nem tartják indokoltnak, hogy a járvány miatt elrendelt tavalyi óvintézkedések mellett újabb forgatókönyveket dolgozzanak ki a vizsgák megtartására. A köznevelési államtitkár, Maruzsa Zoltán szerint a középiskolások a mostani, digitális tanrendben is képesek felkészülni, eközben az intézményeket arra kérik, hogy kiscsoportos, maximum tíz fős személyes konzultációkat biztosítsanak a tanulók számára – ám a tanároknak ezt sok helyen tanítás után, fizetetlen pluszmunkaként kell ellátniuk, írja a Népszava.
Egy, a lapnak nyilatkozó angoltanár, Igaz-Kovács Anikó szerint – aki minden évben érettségiztet közép- és emeltszinten – arról számolt be: hatalmas pluszmunkát ró a tanárokra a kislétszámú felkészítő csoportok megszervezése.
„Meg kell tartani az online órákat, készülni kell, haladni kell a tananyaggal, és most még az iskolai csoportos foglalkozásokat is meg kell tartani, amiket úgy kell megszervezni, hogy beleférjen az órarendbe. Nálunk párban dolgoznak össze a kollégák: egyszerre két csoportot hívunk be, míg az egyikben például matekoznak, a másikban a történelem érettségire készülnek, majd cserélnek”
-mesélte.
A lapnak egy Borsod megyei nyolcosztályos gimnázium tanára arról számolt be: náluk az is problémát jelent, hogy jelenleg csak a középiskolai osztályok tanulnak digitális munkarendben, az alsóbb évfolyamokon még tantermi oktatás zajlik. Emiatt leginkább a délutáni órákban, a tanítási idő után tudják megszervezni az érettségi felkészítők többségét, de ezt a többletmunkát már nem fizetik ki számukra. Náluk a tizenkettedikes órarendet a matematika tantárgy esetében úgy tudták átszerkeszteni, hogy a délelőtti órákban tartják meg a felkészítő órákat.
A többi tantárgynál viszont ezt nem tudták megtenni: négy végzős osztályuk van, mindegyik harminc fő körüli létszámmal, tehát mintegy 120 diákot kell tíz-tíz fős csoportokra osztaniuk.
„A gyerekek érdekében több kolléga vállalta, hogy délután is bent marad és ingyen megtartja a felkészítő órákat”
– tette hozzá.
A pedagógusok szerint a kormánykommunikációval ellentétben sok a bizonytalan tényező az idei érettségi körül: Igaz-Kovács Anikó szerint például legalább két-három forgatókönyv kellene azt illetően, miként változhat a járványhelyzet.
Bár az utóbbi hetekben alacsony volt a köznevelési intézményekben elrendelt járványügyi intézkedések száma, az elmúlt napokban újból egyre több óvodában, iskolában jelent meg a koronavírus. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár tájékoztatása szerint hétfőn 73 óvodában és 115 általános iskolában kellett rendkívüli szünetet vagy digitális munkarendet elrendelni, az Emberi Erőforrások Minisztériuma pedig a Népszava érdeklődésére közölte: most csütörtökön már 107 óvoda és 208 iskola volt érintett.
Nem csak a tanárok, hanem a diákok számára is fejtörést jelent a második, pandémia alatt megszervezett érettségi: január elején egy végzős lány petíciót indított az érettségi eltörléséért. A járvány első- és második hullámának nagy részében a gimnazistáknak online oktatás keretében kellett elsajátítaniuk a tananyagot, ami sokak számára jelentős nehézséget okozott, de emellett sokan féltek attól, hogy elkapják a vírust és átadják idősebb rokonaiknak.