A tavalyi évben 400 milliárd forint tűnt el a vendéglátói piacról a koronavírus-járvány okozta korlátozások miatt, hiszen több üzlet úgy zárt be, hogy nem kísérletezett a házhoz szállítással vagy az elvitellel, de olyan is van, aki azóta sem nyitott ki, írja a Blokkk kereskedelmi portál. A veszteséges üzem valószínűleg márciusig marad.
A második hullámban szeptember huszonharmadikától léptették életbe a 11 órás vendéglőzárt, majd november 11-től a teljes zárlatot, így azóta helyben fogyasztani (vagyis „beülni”) sincsen lehetőség, amely előre láthatólag március elsejéig marad.
November 14-től 5 százalékra csökkent az áfakulcs az elviteles kiszolgálásnál és a házhoz szállításnál a vendéglátásban – előtte helyben készített ételféleségeknél és alkoholmentes italoknál volt öt százalék az áfa – és a statisztika szerint ebben az időszakban meg is kétszerezték a házhoz szállítást és az elvitelt a vendéglők.
A bevételeknek azonban így is csak a felét jelentette, a Blokk szerint ez pedig veszteséges üzemmódot jelent egy olyan költségérzékeny piacon, mint a vendéglátás. A portál szerint ha alaposabban megnézzük, a vendéglátó által kibocsájtott étel és ital esetében tetemes részt tesz ki a saját munka, az állandó költségeket hozzácsapva pedig a házhoz szállítás és az elvitel eleve veszteséges, vagy jó esetben nullára jön ki.
„A vendéglátás nagy szelete az úgynevezett kereskedelmi, egyszerűbben a hagyományos vendéglátás kényszerül szembenézni a durvább eséssel (ebben a vendéglő, a büfé, vagy éppen a cukrászda is benne van). 2019-ben a teljes 1.463 milliárdos vendéglátó forgalomból 1.331 milliárd forint volt ez az ág, mellette tizedrésznyi a munkahelyi vendéglátás”
-írják.
A novembertől életbe lépő korlátozások a munkahelyi vendéglátást nem érintették, ám ott is volt, 25-30 százalékos piacvesztés, arányuk feljebb csúszott 2020 végén, 15 százalék környékére, de ez az összképet nem befolyásolta. A Blokkk statisztikáiból viszont az olvasható ki, hogy a veszteséges üzem az újranyitásig maradni fog.
A szektor dolgozói még novemberben, a teljes lezárást követően szerveztek egy figyelemfelhívó tüntetést, amelyről mi is beszámoltunk. Nemrég pedig egy kávézótulajdonos Sosem Látott Bértámogatás néven indított Facebook-oldalt, azzal a céllal, hogy a cserben hagyott vendéglátó szektort önszerveződésre biztassa, ha pedig elegen lesznek, reményei szerint nyomást is gyakorolhatnak a döntéshozókra. Ez persze a jelenlegi helyzetben koránt sem könnyű, hiszen járvány miatt nem lehet tüntetni, a tiltás ellenére való kinyitás pedig jó eséllyel büntetést von maga után, ez a lépés ráadásul megosztó is lehet.