Nem talált semmi kivetnivalót a Pest Megyei Kormányhivatal abban az eljárásban, ahogyan Ócsa Város Önkormányzata tavaly nyáron zárt ajtók mögött, előzetes társadalmi egyeztetés nélkül döntött az önkormányzati lakók lakbérének drasztikus emeléséről – számolt be közleményében a lakhatási ügyekben aktív Utcajogász.
A szervezet azonban úgy látja, a településvezetés több ponton is törvénysértő módon járt el, és mivel a törvényesség betartatása ebben az esetben a kormányhivatal feladata lenne, az Utcajogász közérdekű bejelentést tett.
Ahogy arról tavaly nyáron a 444 nyomán mi is beszámoltunk, a devizahitelek bedőlése miatt otthonaikat elvesztő családoknak létrehozott ócsai lakótelep lakói körében óriási felháborodást és aggodalmat keltett, hogy az önkormányzat egyetlen tollvonással háromszorosára, piaci szintre emelte lakbéreiket 2021. január elsejével. (Az emelést végül nemrégiben a járványhelyzet miatt a veszélyhelyzet végéig halasztották.)
Az Utcajogász úgy látja, az önkormányzat megsértette a Lakástörvény azon részét, amely előírja, az önkormányzatoknak kötelező kikérni a bérlők és a bérbeadók településen működő érdekképviseleti szervezetének véleményét, ha a lakásrendeletüket módosítani szeretnék. Az önkormányzatnak ezen túlmenően pedig hirdetményt is közzé kell tenni a tervezett módosításáról.
Az Önkormányzati törvény azt is előírja, hogy konkrétan meghatározott eseteket leszámítva, a képviselő-testület üléseinek nyilvánosnak kell lenniük. És bár a lakásrendelet nem tartozik a zárt ajtós műfajok közé, a testület mégis a nyilvánosság kizárásával tárgyalta a lakbéremelést.
E fenti tényezők miatt értékelte úgy a jogvédő szervezet, hogy az ócsai vezetés több pontos is jogsértő módon járt el.
Nem értett egyet, viszont, ezzel az értékeléssel a Pest Megyei Kormányhivatal vezetője, Tarnai Richárd, aki szerint az Alkotmánybíróság kimondta, hogy nem alkotmányellenes, ha nem kerül sor előzetes társadalmi egyeztetésre. Igaz, az Utcajogász nem is az Alaptörvény, hanem a Lakástörvény megsértésére hivatkozott.
A kormánymegbízott ráadásul azt is hozzátette, nem talált problémát a zárt üléssel sem, ugyanis elegendő, ha az ülés után az önkormányzat jegyzőkönyvet tett közzé.
Az különösen pikáns, hogy a kormányhivatal maga is törvényi előírásoknak nem megfelelő módon járt el, hiszen az október 26-án benyújtott közérdekű bejelentésre nem az előírt 30 napon belül, hanem sokkal később, január 13-án reagált.
Kührner László, az Utcajogász önkéntese a közleményben úgy fogalmaz:
„A helyi közhatalom ellenőrzésének kiemelt fontosságú eszköze a képviselő-testületi üléseken való részvétel. Az állampolgárok itt olyan információkhoz juthatnak a testület működésével, képviselők egyes kérdésekhez való hozzáállásával kapcsolatban, melyek az ülés jegyzőkönyve alapján nem leszűrhetők. Aggasztónak találom a Kormányhivatal azon álláspontját, mely szerint a jegyzőkönyv minden, az állampolgári ellenőrzés megvalósulásához szükséges információt tartalmaz, mely álláspont szembemegy a Kúria következetes gyakorlatával és a demokratikus működés alapelveivel. Különösen aggályos ez úgy, hogy a Kormányhivatal által hivatkozott, zárt ülésről készült jegyzőkönyv a rendelet szövegén és a szavazatok megoszlásán túl semmilyen érdemi információt nem tartalmaz, így tökéletesen alkalmatlan arra, hogy a közhatalom ellenőrzésének eszközeként szolgáljon.”
A lakótelepet 2011-ben hozták létre Ócsán a kormány Szociális Családiház-építési Programján belül, és olyan családok bérelhetik a házakat, akik nem tudták fizetni devizahitelüket, ezért inkább eladták otthonukat. Az Index 2016-ban írta meg, hogy az építkezés veszteséges lett, a tervezett 500 ház helyett csupán 80-at sikerült megépíteni 2,7 milliárd forintból.
A házakat 2019 januárjáig a Nemzeti Eszközkezelő adta ki, majd Ócsa önkormányzatához kerültek. A város ekkor vállalta, hogy 2 évig nem módosítanak a bérleti feltételeken – ez a moratórium járt le 2021. január elsején.