Idén rendhagyó módon jelentkezik a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál: a járvány miatt a 17. Verzió ezúttal az online térbe költözik. A filmeket ezért nem fix időpontban vetítik majd, hanem november 10. és 22. között egy egyszerű regisztrációt és jegyvásárlást követően mindenki akkor nézheti meg őket, amikor ideje engedi.
A fesztivál keretében 50, aktuális és fontos társadalmi kérdéseket feldolgozó dokumentumfilmet lehet majd megnézni 39 ország alkotóitól. A filmeket rengeteg esemény egészíti majd ki. Lesznek kerekasztal-beszélgetések, egyes filmekhez kapcsolódó online közönségtalálkozók, és szakmai panelek is.
Bár a Verzió nagy része online zajlik majd, a szokásos megnyitóünnepség nem marad el. November 10-én, este 7 órakor az Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói egy különleges előadással nyitják majd meg a filmfesztivált a Trafóban. Ezt a Mércén is élőben követhetitek majd.
Nekünk külön öröm, hogy idén Mércés bérlettel is nézhettek verziós dokumentumfilmeket.
A bérletbe 5 filmet válogattunk össze, olyan társadalmi és politikai kérdésekkel a középpontban, amelyekkel a Mércén a múltban is sokat foglalkoztunk. Neked való ez a bérlet, ha foglalkoztatnak a társadalmi igazságosság, a sajtószabadság, a centrum-periféria viszony kérdései, érdekel, hogy hogyan fonódik össze egy térség vagy egy korszak története a mozi történetével, vagy ha a korrupt politikusok ellen kiálló emberek történetei hoznak lázba.
A Mércés bérlet filmjeiről egyenként hosszabban is írunk majd a Mércén, egyelőre itt egy kis kedvcsináló.
Frontvonalban / We Hold the Line (2020)
A film a Fülöp-szigeteki Duterte-diktatúra legrosszabb napjaiba vezet, ahol az erőszakot nyíltan alkalmazó, hatalmát a rendőrségre és a katonai erőkre alapozó vezető ellenében szinte egyáltalán nem maradtak fékek. Maria Ressa és újságíró kollégái a Rappler online lapnál mégis rendíthetetlenül számolnak be a rendszer által elkövetett erőszakról és a hatalom hazugságairól. A kormány többször megpróbálta bebörtönözni a lap újságíróit, a szerkesztőségét sorozatosan támadások érik, de ők nem adják fel, és nem hallgatnak el. A film az ő küzdelmeiket mutatja be.
Tűréshatár – Ellenállás a hambachi erdőben / The Red Line – Resistance in Hambach Forest (2019)
Az Észak-Rajna-Vesztfáliában található hambachi erdő egész Európában különleges, nagyon értékes erdőterület. Rendkívül ritka növény-és állatfajok találhatók a területén, ezenkívül egyike az Európában kevés fennmaradt, tízezerévesnél is öregebb őserdőknek. Az erdő területe a német energetikai cég, az RWE tulajdonát képezi, ami szénbányászat miatt erdőirtásba kezdett, ezt próbálja megakadályozni a helyi lakosság és környezetvédelmi aktivisták egy csoportja, akik fákon kialakított lombházakba költöztek be, hogy jelenlétükkel védjék az erdőt. A német hatóságok csatája az aktivistákkal éveken keresztül húzódott, mígnem néhány éve rohamrendőrökkel léptek fel ellenük, hogy lebontsák a lombházaikat, és kilakoltassák őket az erdőből.
Babunak hívtak / They Call Me Babu (2019)
Az indonéz gyarmatokon élő holland családok privát felvételeiből álló montázsfilm az indonéz dajkák láthatatlan történetét tárja fel. A holland fennhatóság alatt álló, 1940-es évekbeli Indonéziában a „pembantuk” azok a fiatal lányok voltak, akiket a jómódú családok dajkaként fogadtak fel a gyermekeik mellé. A dajkaként való elhelyezkedés egyszerre jelentette a gyarmatosítóktól való függést, és a szabad élet ígéretét, amire fiatal nőként kevés más lehetőségük adódott. A teljes mértékben archív felvételekből építkező filmben egy dajka meglepő fordulatokkal teli élete bontakozik ki előttünk.
Hazafias pálya / Patriotic Highway (2019)
A Hazafias pálya a koszóvói jogállamiság kérdéseit járja körül, egy mérföldkőnek számító bírósági ügyön keresztül. Az ügyben Marie Tuma bírónő Fatmir Limaj koszovói politikust szembesíti az ellene felhozott korrupciós vádakkal, azonban nem várt nehézségekkel kell szembenéznie. Az ügy az EULEX, az Európai Unió Jogállamiság Missziója Koszovóban része, melynek célja, hogy nemzetközi bírák és ügyészek támogassák a politikai befolyástól mentes igazságszolgáltatás kialakítását a 2008 óta független államban.
Epicentrum / Epicentro (2020)
Az Oscar-díjra jelölt Hubert Sauper legújabb dokumentumfilmje Kuba történelmét, és az Egyesült Államokkal való bonyolult kapcsolatát igyekszik kibogozni. Sauper párhuzamot von a mozi és a képek hatalma, illetve az imperializmus között. Az epizodikus felépítésű filmben szabadon kószálunk Havanna utcáin, miközben gyerekek magyarázzák el az imperializmust és a rasszizmust, városlakók mesélik ellentmondásos történeteiket híres épületekről, és még Chaplin unokája is feltűnik a színen.