Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Környezetvédelmi aktivisták ragasztották magukat egy repülőhöz Berlinben

Az Extinction Rebellion (XR) négy berlini aktivistája akadályozta meg, a Pegasus légitársaság isztambuli járatának felszállását szombat délután a Berlin-Brandenburg repülőtér (BER) frissen átadott 5-ös termináljáról – adta hírül a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

A lap szerint az egyik aktivista a repülőgép ajtajához, egy másik pedig annak feljárójához ragasztotta magát, két társuk pedig a felszállópálya aszfaltjához. A fiatal aktivisták a reptér biztonsági személyzete a szövetségi rendőrséggel együttműködésben távolította el, ezután pedig a gép is fel tudott szállni.

A szervezet Twitter-oldalán közzétett bejegyzésekben az XR berlini szervezete úgy fogalmaz, a Berlin-Brandenburg repülőtér megnyitása a klímakatasztrófa idején egyenesen botrányos. Az akciót a Facebookon élőben is közvetítették:

A felvételen az egyik résztvevő aktivista, Clara Dilger a légi közlekedés drasztikus csökkentését, a belföldi járatok felfüggesztését, a repülési ágazat számára nyújtott támogatások megszüntetését és a klímabarát alternatívák terjesztését követelte.

A nap folyamán nem csak az 5-ös terminálnál tartottak demonstrációt környezetvédők. A BER 1-es terminálját az Am Boden bleiben (A földön maradni) névre hallgató szervezet pingvinjelmezbe öltözött aktivistáinak tucatjai lepték el, és több órára megbénították a terminál egyes részeit. A blokádot itt is a szövetségi rendőrség oldotta fel.

A Rebel Riders Berlin nevű szervezet bringás demonstrációt is tartott ma a reptéren.

A szombaton viszonylagos csöndben megnyitott Berlin-Brandenburg repülőtér több szempontból is szimbolikus jelentőségű a klímaváltozás ellen harcoló fiatal aktivisták számára. A repülés nem csupán a környezeti szempontból kiemelkedően káros, de a beruházás egyúttal rámutat a kormányzat és a nagyvállalatok cinkos összefogására és inkompetenciájára is.

Az 1990-es újraegyesítéskor a német főváros három reptérrel rendelkezett: a Tegel és a Tempelhof nyugaton (utóbbit 2008-ban bezárták), és a Schönefeld keleten. Még a kilencvenes években megindult egy nagy egyesített repülőtér terveinek kidolgozása a schönefeldi reptér szomszédságában.

Az újraegyesülést szimbolikusan megjelenítő, Willy Brandt kancellár nevét viselő projektnek az eredeti elképzelések szerint 2011-re kellett volna elkészülnie, ám ez végül többszöri halasztás után csak idénre készült el.

Az beruházás ára is megtöbbszöröződött, a tervezett 1,7 milliárd euró helyett végül 6,5 milliárdba került a reptér felépítése. A fejlesztést a német állam 300 millió eurós támogatással segítette. A 2018-ban bezárt, lebontásra ítélt schönefeldi repülőteret is integrálták ide végül, az új reptér 5-ös termináljaként.

A mostani nyitásra nem csupán ez a sikeresnek csöppet sem mondható előtörténet és a környezetvédelmi aktivisták fellépése vette árnyékot, de a koronavírus-járvány is, amely világszerte, így Németországban is megtizedelte a légi közlekedést. Az AFP hírügynökség összefoglalója szerint  júliusban a berlini repterek 400-at leépítettek 2100 dolgozójuk közül, az EasyJet légitársaság pedig 418 munkatársától válik meg a német fővárosban. A Lufthansa légitársaság is elbocsátásokat jelentett be, ők úgy számolnak, világszerte 30 ezer alkalmazottól válnak meg.