A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) online felmérést végzett arról, hogy biztonságban érzik-e magukat a pedagógusok, az oktatásban dolgozók. A 6 kérdésből álló kérdőívüket összesen 3200-an töltötték ki, ebből kiderül, hogy az oktatók túlnyomó többsége nem érzi magát biztonságban a munkahelyén, több tesztelést szeretne és nem tartja megfelelőnek a munkáltatók és a kormányzati szervek vírus protokollját.
A Szakszervezet felmérése alapján, az oktatási kormányzat állításával szemben a dolgozók nem tartják elég biztonságosnak a jelenlegi tantermi oktatást.
A válaszadók 45%-a semmilyen módon nem került eddig kapcsolatba az intézményén belül a fertőzéssel, azok közül, akik érintett iskolában végzik munkájukat 83% mondta, hogy nem kielégítőek a Nemzeti Népegészségügyi központ és az Oktatási Hivatal által hozott intézkedések.
Kiderült az is, hogy 5-ből 4 oktató érzi úgy, hogy az oktatási intézmények dolgozóinak rendszeres tesztelésére lenne szükség, különösen azokban az intézményekben, ahol már megjelent a vírus. 60% szerint az intézményük által elfogadott eljárásrend nem egyértelmű és az olyan utasítások, mint a szociális távolságtartás, a maszkviselés és az étkeztetéssel kapcsolatos utasítások nem betartható.
Emellett a megkérdezettek kétharmada számolt be arról, hogy hiányosnak érezték a védekezéshez szükséges felszereléseket, eszközöket: amíg fertőtlenítőszerből akadt elég, addig maszkból, plexi védőpajzsból nem kaptak az oktatásban dolgozók.
(Miközben a versenyszférában erről is gondoskodtak a munkáltatók. – teszi hozzá a PSZ.)
A PSZ számára is meglepő volt, hogy a tanárok közt nagyon magas az általuk is javasolt „hibrid” oktatási rend támogatottsága. A klasszikus, jelenleg is életben lépő „offline” azaz tantermi oktatást csupán a negyedük, a teljesen online oktatást pedig a 30% támogatja, 44% pedig egy, a kettő vegyítéséből kialakított rendszert szeretne.
A szakszervezethez beérkezett jelzésekből kiderült az is, sok intézményvezető már megkezdte a munkatársak felkészítését egy lehetséges őszi, tantermen kívüli oktatás bevezetésére. (Olyan lépésekkel, mint egységes felületek kialakítása, módszertani ismeret bővítés és digitális tananyag-tárház kiépítés.)
Hasonló felmérést végeztek szeptember közepén Angliában, ebből kiderült, hogy a szigetországban a tanárok több mint 51%-a semmiféle, vírus elleni védekezéssel összefüggő képzést nem kapott, 66%-uk pedig „erősen aggódik” a hiányos információk és védekezési feltételek között megtörténő újranyitás miatt.
De nemcsak a tanárok, hanem a tanulók sem érzik magukat biztonságban: az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is komoly tiltakozást váltott ki például a felsőoktatási intézmények újranyitása is, sok diák ugyanis ott sem érezte biztonságban magát a járvány második hullámának elején, ezért azután demonstrációkra is sor került.