„Az önkormányzati képviselő megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított harminc napon belül a 2. melléklet szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni. Az önkormányzati képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének (e § tekintetében együtt: hozzátartozó) a melléklet szerinti vagyonnyilatkozatát” – mondja ki a 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól.
Benne járunk az októberben…
Ez már csak azért is fontos, mert ahogy arra a Gárdonyi közlöny rámutatott: a gárdonyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatai mégsem nyilvánosak. És hogy tovább bonyolódjon a helyzet: úgy tűnik, nem is nagyon tesznek rá kísérletet, hogy az legyen.
Pedig ahogy a Gárdonyi közlöny Facebook-posztjából kiderül: ők mindent megpróbálnak, hogy kiszedjék az önkormányzatból a vagyonnyilatkozatokat. Ennek érdekében még közérdekű adatigénylést is benyújtottak. Amire válaszul kér dolog történt:
Egyrészt a helyi jegyző levélben az Ügyrendi Bizottsághoz irányította őket, jelezve ennek a bizottságnak a hatásköre a vagyonnyilatkozatok kiadása. Csakhogy mint az az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatából kiderül, az Ügyrendi Bizottságnak kizárólag a vagyonnyilatkozatok vizsgálata a feladata, nem az ő dolguk, hogy az ezzel kapcsolatos egyéb ügyeket intézzék.
Az pedig már csak külön érdekesség, hogy a jegyző úgy irányította át a bizottsághoz a Gárdonyi közlönyt, hogy semmilyen elérhetőséget nem adott hozzájuk.
Még ennél is érdekesebb azonban, hogy szeptember 30-án megjelent egy tájékoztató is a jegyző aláírásával, amiből kiderült, hogy idén augusztus 1. és szeptember 30. között összesen 40 db közérdekű adat megismerése iránti igényt nyújtottak be a Gárdonyi Polgármesteri Hivatalba. Amit a hivatal olyan nagy mennyiségnek minősített, amivel a dolgozóknak az egyes esetekben akár több órányi munkája is akadhat, hogy az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényre hivatkozva közölte: az adatigénylésekért a továbbiakban költségtérítéseket állapíthatnak meg.
A Gárdonyi közlöny jelezte is: ők eddig összesen 3 három közérdekű adatigénylés miatt fordultak a Gárdonyi Önkormányzathoz, ebből kettőért összesen több mint 50.000 forintot kért az önkormányzat, mint írják, megfelelő indoklás nélkül.
A vagyonnyilatkozatokra beadott kérelmüket pedig azzal hárították el, hogy azok kiadása az önkormányzat hatáskörén kívül esik.
Hozzáteszik azt is: megnéztük találomra egy szomszédos település (Kápolnásnyék) honlapját is, ahol mindössze két kattintással elérhető minden helyi politikus vagyonnyilatkozata.
„Akkor Gárdonyban miért nem lehet ugyanezt tenni?” – teszik fel a kérdést.
Érdemes egyébként megjegyezni, hogy a vonatkozó kormányrendeletben, ami a közérdekű adatigénylés teljesítéséért megállapítható költségtérítés mértékéről rendelkezik, az szerepel, hogy csak abban az esetben számolható fel, ha több mint 4 munkaórát kell foglalkozni vele. Hogy egy képviselő vagyonnyilatkozatának megkeresése és elküldése ennyi időt emésztene fel – az azért elég furcsa. No pláne, hogy amúgy törvényi kötelezettsége lenne az önkormányzatnak nyilvánosságra hoznia, minden választópolgár számára elérhetővé tennie ezeket a vagyonnyilatkozatokat.