Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A kormány menekültekkel kapcsolatos álláspontját jeleníti meg egy 8. osztályos munkafüzet

Péterfy-Novák Éva író tett közzé Facebook-oldalán egy képet, amely egy 8. osztályos földrajz munkafüzet egyik feladatát ábrázolja, szúrta ki a 24.hu. A feladatban olyan kifejezések szerepelnek, mint például „elveszik előlünk a munkahelyeket”, „betegségeket terjesztenek” és „Európa az európaiaké”.

A feladat az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) földrajz munkafüzetében szerepel, az Európa alkonya vagy új hajnala? – Európa társadalmi és gazdasági képe című fejezetben, és így hangzik: „Vitassátok meg a menekültekkel kapcsolatos állításokat! Mely érvek alapulnak előítéleteken? Színezd kékre! Melyeknek lehet valós okuk? Színezd sárgára!”

Az ábrán szereplő  érvek pedig a következők:

  • Elveszik előlünk a munkahelyeket.
  • Bűnöző életmódot fognak folytatni.
  • Erkölcsi kötelességünk segíteni azokon az embertársainkon, akik a legkiszolgáltatottabb helyzetben vannak.
  • Betegségeket terjesztenek.
  • Azért jönnek ide, mert itt nem kell dolgozniuk.
  • Európa maradjon az európaiaké!

Feladat egy 8. osztályos földrajz munkafüzetben. Forrás.

Ami itt rögtön feltűnő, hogy egyetlen olyan állítás szerepel az ábrán, amely nem teljesen elutasító a menekültekkel szemben (amely ráadásul a legabsztraktabb megállapítás az összes közül), míg a többi mind olyan, amely a bevándorlókkal kapcsolatos kormánypropaganda által táplált képbe illeszkedik.

A Péterfy-Novák által kiemelt ábrát azonban némiképp árnyalja, hogy az azt megelőző feladat egy 2015-ös Index-cikkből idéz, amely a Földközi-tengeren átkelő menekültek által átélt viszontagságokat részletezi. A szöveg elolvasása után a diákoknak el kell dönteniük, hogy bizonyos megállapítások (például: „A cikkben idézett menekült Nyugat-Afrikából származik”) igazak vagy hamisak.

Az érveket felsoroló ábra önmagában tehát nem foglal állást a menekültek kérdésében (ebből a szempontból látványos, hogy nem a kormány által kizárólagos módon használt migráns kifejezés került bele a füzetbe), ettől függetlenül azonban felmerül a kérdés, hogy mi szükség van arra, hogy ilyen megbélyegző, gyűlöletkeltő kijelentések kerüljenek bele egy általános iskolai szövegbe. Ahogyan az is, hogy miért ennyire egyenlőtlen az ellenséges és együttérző kifejezések aránya.

Nem ez az első alkalom, hogy egy Oktatási Hivatal által kiadott tankönyv tartalmával kapcsolatban probléma merül fel: 2017-ben például az óvodából ballagó gyerekek mesekönyvet kaptak az Emmitől, amiben egy tanmesén keresztül sulykolták a gyerekekbe a menekültkérdés kormánykompatibilis értelmezését, de voltak már szexista elemeket, valamint simán pontatlan információkat tartalmazó könyvek is. A Történelemtanárok Egylete például 2018-ban többször is jelezte, hogy az akkor még kísérleti jelleggel kiadott atlaszokkal gondok vannak.

A kormány 2013-ban fogott a tankönyvrendszer átalakításába, melynek célja, hogy a szabad tankönyvválasztást megszüntetve, csupán két állami kiadó egyentankönyveit rendelhessék meg a tanárok, miközben a magánkiadók kiszorulnak a piacról. Ez a törekvés révbe is ért, a magánkiadók lényegében kiszorultak a piacról – az Emberi Jogok Európai Bírósága emiatt egyébként el is marasztalta a magyar államot tavaly márciusban. Az ítélet szerint a kormány monopolhelyzetbe hozta az állami tankönyvkiadást, az új rendszerből ráadásul sem a szülőknek, sem a diákoknak nem származott semmiféle valódi hasznuk.

Címlapkép: MTI/Koszticsák Szilárd