„Győzelem!! Megvédtük az óbudai Hajógyári-szigetet Orbán Viktor milliárdos befektetőitől!”
– így kommentálta Szabó Tímea, a Párbeszéd társelnöke, parlamenti képviselő Facebook-oldalán azt a kormánydöntést, amelynek értelmében mégse valósítják meg a Hajógyári-szigetre tervezett, gátépítéseket magába foglaló kormányzati beruházást.
Gulyás Gergely ugyanis a mai kormányinfón azt is bejelentette, hogy a Hajógyári-szigeten már semmilyen beruházást nem támogatnak, ugyanis nem akarnak olyan beruházást megvalósítani, amit a helyi önkormányzat nem támogat.
A tervezett kajak-kenu központnak új helyet keresnek, jelenleg a Velencei-tó környéke az egyik lehetséges helyszín.
Mint arról korábban a Mérce is beszámolt, a kormány védműrendszert épített volna a budapesti Hajógyári-szigeten kiemelt nemzetgazdasági érdekű beruházás keretében, ezért pedig akár 950-1000 darab fát is ki kellett volna vágni.
A védműrendszert azért hozták volna létre, hogy megóvják a területet az áradásoktól, viszont ennek megépítése akár 9 centiméteres vízszintemelkedést is okozhatott volna a Duna óbudai mellékágában a meder vízszállító képességének változása miatt, ami árvíz esetén a Megyeri híd pillérénél úgynevezett állékonysági problémákhoz vezethetne – derült ki egy kormányhivatali dokumentációból.
A Mérce megkeresésére dr. Kiss László, Óbuda DK-s polgármestere így nyilatkozott a döntésről:
„Természetesen örülünk neki, hogy a szigeten való beruházás lekerült a napirendről, hiszen minden szempontból fontosnak tartjuk a sziget védelmét. Felmérhetetlen az a természeti kár, ami ott keletkezett volna. A kormány a koronavírusos időszak alatt sem egyeztetett a kerülettel semmilyen formában, így a szigettel kapcsolatban sem, de még az a hatástanulmány, amit a kormány készíttetett korábban a beruházásról, az is jelentős természetkárosítással számolt. Ennek a kárnak a helyreállítása nem lett volna lehetséges. A képviselőtestület és a polgármester a természet megóvását is értéknek tekinti, nem csak az építkezéses beruházásokat.”
A Népszava eredeti értesülései szerint a gátak építésének költségét 12,2-17,65 milliárd forintra becsülték korábban. Amint azt a Népszava megjegyzi, a kiváló közlekedési kapcsolatokkal rendelkező, különleges adottságú Hajógyári-sziget fejlesztése régi cél. A mostani, kiemelt nemzetgazdasági érdekű beruházás pedig összefüggésben lehet azzal, hogy a a kormány évek óta tervezi, hogy kajak-kenu sportakadémiát épít a szigetre, ami igen jól jöhet egy majdani olimpia megrendezéséhez.
A tulajdoni kérdéseket a kormány adás-vétellel, kisajátítással és tulajdonosi hozzájárulással rendezte volna, az önkormányzatok pedig „előreláthatólag térítésmentesen” engedték volna át a gáthoz szükséges területeket, amelyek vagyonkezelői joga a tervek szerint a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóságé lett volna.