Újabb bevételi forrást vonnak el az önkormányzatoktól, július 15-től ugyanis nem vethetnek ki adót a reklámhordozókra, mutat rá Czeglédy Csaba volt szocialista politikus, ügyvéd Facebook-posztjában.
A rendelet a 168. számú Magyar Közlönyben jelent meg: a Magyarország 2021. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2020. LXXVI. törvény 4. paragrafusáról van szó, amely július 15. nappal hatályon kívül helyezi a helyi (önkormányzati) adókról szóló 1990. évi C. törvény reklámhordozókra vonatkozó rendelkezéseit.
Ez a gyakorlatban tehát azt jelenti, hogy a reklámhordozó felületekre- amelyekre jellemzően Fidesz-közeli reklámcégek gyártanak reklámokat – kevesebb adót lehet kiszabni. Ennek az adónak a mértékét 3.000-12.000 Ft/m2 között határozhatták meg az önkormányzatok, amellyel az építményadó mértékét növelték.
A posztban Szombathely költségvetése szerepel, mint példa: a városnak eddig évi 100 millió forint bevétele származott a reklámhordozók megadóztatásából, amely így 50 millió forinttal fog csökkenni.
Czeglédy szerint az adóteher csökkentését a kormány a járványhelyzet okozta gazdasági válságra hivatkozva rendelte el.
Ahogyan a Mérce is megírta a G7 cikke alapján: 2019 első 5 hónapjában a hirdetési költések 26, idén azonban már 32 százalékát a kormány és állami cégek költötték a hazai cégeknél. Tehát a legtöbb állami reklámpénz NER-közeli médiacégekhez, vállalkozókhoz kerül, amelyek közül is a legtöbb napilapokban és közterületi reklámhordozókon jelenik meg.
Idén ráadásul nem ez az első megszorítás, amellyel szembe kell nézniük az önkormányzatoknak: a gépjárműadó elvonása – amelyet az önkormányzatoknak a koronavírus elleni védekezési alapba kellett befizetniük – szintén hatalmas költségvetési problémákat okoz a magyar települések mintegy kétharmadánál.