Mint arról június elején mi is beszámoltunk a Mércén, június 2-án délután tette nyilvánossá a MÁV-START a június 6-tól érvényes menetrendeket, vagyis összesen 3 napjuk maradt az utasoknak, hogy áttervezzék napi menetrendjüket.
A Pesti Hírlap csütörtökön arról írt, hogy a birtokába jutott egy levél, amelyben Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a járatritkás előtt személyesen adott felmentést Kerékgyártó Józsefnek, a MÁV-Start vezérigazgatójának az alól a 2009-es kormányrendelet alól, amely szerint a menetrend-változásokat legalább 14 nappal az életbe lépés előtt jelezni kell az utazóközönség felé.
Mint ismert, a MÁV május végén jelentette be, hogy a járvány okozta drasztikus teljesítménycsökkenés következtében 34 vasútvonalon ritkítják a járatszámot, ugyanakkor a 2-ai közlemény szerint az ideiglenes menetrendek kialakításakor „figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit”.
Mi is beszámoltunk arról, hogy a járatritkítás még több fideszes polgármesternél és képviselőnél is kiverte a biztosítékot: Balla Mihály, Nógrád megyei fideszes országgyűlési képviselő és Csach Gábor, Balassagyarmat fideszes polgármestere is tiltakozott a járatritkítások ellen. Az Őrségben is több érintett település polgármestere összefogott, és a minisztériumhoz fordult levélben tiltakozásul.
A tiltakozók olyan abszurd jelenségekre is felhívták a figyelmet, minthogy a ritkított vonalakon ott, ahol pótlóbuszokra kell átszállniuk az utasoknak, a vasúti szerelvények üresen tovább haladnak, és csupán két-három perccel később érkeznek be előbb ugyanarra a célállomásra, ahová a pórlóbuszok is.
Kedden pedig Heves, Kisköre, Abádszalók, Kunhegyes és Kisújszállás kormánypárti polgármestere, további 6 településsel közösen fordult a MÁV-hoz és a minisztériumhoz a Kál-Kápolna – Kisújszállás vasútvonalon a járatritkítás felülvizsgálatáért. Közös levelükben ezt egyebek mellett azzal indokolták, hogy:
- az elmúlt 1-2 évben 1,5 milliárd forintos fejlesztések történtek a vonalon.
- A Tisza-tó déli részéhez vezető vonal a belföldi turizmus számára főképp nyáron kiemelt jelentőséggel bír, mégis pont nyár elején történt a ritkítás.
- Mintegy 35 perccel nő a menetidő a pótlóbuszokon.
- A vonatpótlókon a kerékpárszállítás sem lehetséges.
Sőt, a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) június 10-i ülésén még Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója is kijelentette, hogy a járványügyi menetrendet felül kell vizsgálni, és a vasúti közlekedési kapacitást vissza kell állítani azokon a vonalakon, ahol az versenyképesebb a buszos közlekedésnél.
A Közlekedő Tömeg Egyesület civil szervezet Mosóczi államtitkár azonnali menesztését várja Palkovics László minisztertől a nyilvánosságra került levél tartalma miatt.
Egyrészt azért, mert – mint írják – az utasoknak okozott nyilvánvaló sérelmen túl azért különösen aggályos az általa szignózott felmentő levél, mert államtitkárnak nincs felhatalmazása egy jogszabály rendelkezésétől eltérni.
A vonatkozó kormányrendelet ugyanis kimondja: a vasúti menetrend megváltoztatását 14 nappal előre meg kell hirdetni, felmentés nem adható.
A menetrend megváltoztatását elrendelő május 20-i levél után mindössze két nap maradt, hogy a június 6-i bevezetés előtt az új menetrendeket e határidőnek megfelelve közzétegyék.
„Két nap – 34 vasútvonal vonatpótló buszjáratai útvonalának, megállóinak, indulási időpontjainak meghatározására, majd a változásokról szóló, száznál is több különböző hirdetmény elkészítésére és közzétételére – ránézésre is teljesen nyilvánvalóan irreálisan kevés idő. (Ezt bizonyítja, hogy az új menetrendeket csak a bevezetés előtt három nappal, június 2-án tették közzé.) Tudatosan jogszabálysértő volt tehát már maga az elrendelés is”
– írja a Közlekedő Tömeg csütörtöki bejegyzésében.
Emellett az is problémás a civilek szerint, hogy a kormányzat a változtatásokat a járvány miatt visszaesett forgalommal támasztotta alá, és ideiglenesnek állította be, Mosóczi levelében azonban a járatszűkítést már azzal indokolja, hogy a megszűnő vonatok által nyáron a Balatonhoz extra kapacitást kell átcsoportosítani.
A Közekedő Tömeg szerint azonban a leállított vidéki vasútvonalakról mindössze 12 olyan személykocsi szabadult fel, amelyet a balatoni vonatokon be lehet vetni.
„A mintegy 2000 személykocsit üzemeltető államvasút flottájában e 12 kocsi elenyészően kicsi szám, a rendelkezésre álló tartalék járművekből bármikor előteremthető. Valójában az idei nyári balatoni vonatokhoz szükséges többlet járművek egyrészről a járvány miatt nem közlekedő nemzetközi vonatokból, másrészről a járműállomány tartalékainak bevetéséből származnak”
– írják.
Barkóczi Balázs, a Demokratikus Koalíció szóvivője csütörtöki, online sajtótájékoztatóján ugyanebben a témában felhívta a figyelmet: „Az intézkedésről mindent elmond, hogy már kormánypárti polgármesterek is tiltakoznak a döntés ellen. Az a Fidesz ugyanis, amelyik évekig „vasútbarát kormányként” ünnepeltette magát, most 31 vasúti szárnyvonal és számtalan település elsorvasztásáról döntött sunyi módon. Ráadásul úgy, hogy semmilyen eszközzel nem kínál további alternatívákat a tömegközlekedésre az ott lakóknak.” – jelentette ki Barkóczi, hozzátéve: a kormány döntése tehát nem csak elhamarkodott, de elhibázott is – egyaránt sújtja a munkavállalókat, a betegeket, a vállalkozásokat és mindenkit, akit a vasút köt össze az ország többi részével.
(Pesti Hírlap, Mérce)