Elbocsátások és fizetetlen szabadság nélkül vészelték át a kéthetes leállást a dolgozók a rácalmási Hankook-üzemben. A szakszervezet szerint a követekző napok választ adhatnak arra is, hogy mennyire lesz hosszú életű az újraindult termelés.
Több más magyarországi telephelyű nagyvállalathoz hasonlóan a koronavírus miatti kéthetes leállást követően kedden újraindította termelését a Hankook Tire rácalmási gyáregysége is – közölte a Hankook Tire Magyarország Kft. az MTI érdeklődésére. A Hankook március 24-én jelentette be, hogy március 30. és április 7. között az európai és magyarországi koronavírus-helyzet, valamint az európai autógyárak többségének bezárása miatt leállítja termelését. A leállást a múlt héten újabb egy héttel meghosszabbították.
Kedden újraindult a termelés többek között a győri Audiban, és a szentgotthárdi Opel és az esztergomi Suzuki is azt közölte az MTI-vel, hogy készen áll az újraindulásra.
Az újraindulás kapcsán felkerestük a rácalmási gyár dolgozóinak érdekeit képviselő szakszervezetet.
Székely Tamás, a Vegyipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke arról tájékoztatott, hogy senki nem kényszerült fizetés nélküli szabadságra, és elbocsátások sem történtek a koronavírus okozta leállás miatt.
Más iparágakban sokkal rosszabb tendenciákról is érekeztek hírek a leállások idején: a Vasas területén például eddig mintegy 2 ezer embert bocsátottak el.
Ez két héttel ezelőtt messze nem tűnt ennyire biztosnak: a szakszervezethez eljutott informáiciók szerint ugyanis a munkáltató eredeti terve az volt, hogy a kiadható szabadság mellett fizetetlen állásidőt rendel el a munkavállalók részére.
A szakszervezet azonban konzultációt kezdeményezett a vállalattal, amelynek eredményeképp fizetett állásidőben részesült az, akinek nem volt több kiadható szabadsága, így senki sem maradt jövedelem nélkül a leállás során.
Székely Tamás elmondása szerint utóbbiak esetében az lett a megoldás, hogy az év elején előre eltervezett lehetséges túlóranapokat – ezek azok a műszakok, amikor alapesetben a munksának pihenőnapja van, de előre eltervezetten behívhatják túlórázni ezekre a napokra, ezek az ún. „C napok” – előrehozták a leállás idejére, a szabadságok mellett ezeket adta ki most a munkáltató.
A keddi újraindulás kapcsán a járványhelyzetre vonatkozó biztonsági intézkedésekről is érdeklődtünk. Székely Tamás úgy véli, hogy a Hankook dél-koreai tapasztalatokra épülő egészségvédelmi lépései megfelelők, bár azt is hozzátette: az első napon, az első műszak után ezt még nehéz megállapítni, amikor jobbára csak a gépek újraindítása zajlik a szokásos termelés helyett.
A cég közlése szerint a vállalat fenntartja az olyan egészségvédelmi rendelkezéseket, mint maszkok biztosítása, szigorított higiénés rendszabályok előírása, rendszeres fertőtlenítés a telephely teljes területén, extra buszjáratok forgalomba állítása és az étkezési rend átalakítása, a munkavállalók adekvát tájékoztatása és oktatása. Jelezték, hogy a korábban bevezetett megelőző rendelkezések továbbra is érvényben vannak, úgymint a külföldi utazások korlátozása, illetve a szállítmányozás beléptetésének szigorú ellenőrzése is.
Kérédsünkre Székely Tamás elmondta: a vírushelyzet miatti leállás okán nem történt elbocsátás a rácalmási üzemben. Azt is hozzátette ugyanakkor: az egyébként, a járványhelyzettől függetlenül zajló létszámcsökkenés folymatosan történik jelenleg is, így a tavalyi létszámnál minden bizonnyal kevesebb dolgozója lesz a cégnek az idei év végére. Ez leginkább azt jelenti, hogy a határozott idejű szerződéssel rendelkező dolgozók kontraktusát nem hosszabbítja meg a cég, illetve aki távozni szeretne a vállalattól, azt pedig nem marasztalják.
Székely szerint a közeljövőre nézve elékpzelhető az is, hogy a vezetőség már a következő leálláson gondolkozik, mert egyszerűen nem lesz, aki felvásárolja az újraindulás után gyártott gumikat. Várhatóan a következő napok munkatempójából lehet majd arra következtetni, hogy meddig folytatódhat a termelés a gyárban.