Ahogy arról januárban beszámoltunk, a pécsi buszsofőröknél betelt a pohár: az önkormányzat tulajdonában lévő és a város tömegközlekedését ellátó Tüke Busz Zrt. dolgozói ultimátumot adtak az ellenzéki városvezetésnek: ha január 31-ig nem kapják meg a 25 százalékos béremelést, akkor megkezdik a sztrájk megszervezését.
A dolgozók érdekeit képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) követelését az önkormányzat, valamint a munkáltató is túlzónak tartotta és mindent elkövettek annak érdekében, hogy érdemi tárgyalásokra ne kerüljön sor – állítja a szakszervezet, amely ezek után kezdeményezte a sztrájk előtti kötelező kollektív munkaügyi vitát, aminek keretén belül az elégséges szolgáltatás mértékét is egyeztetni kívánta a munkáltatóval.
A Tüke Busz Zrt. vezetése azonban elutasította a sztrájk előtti kötelező egyeztetést, arra hivatkozva, hogy az nem időszerű.
Így a következő lépés a sztrájk bejelentése volt: a SZAKSZ negyven nappal későbbre – bízva abban, hogy a Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ennyi idő alatt dönteni fog – kitűzte a sztrájk időpontját, és a bírósághoz fordult, hogy az megállapítsa a sztrájk jogszerűségét, valamint a kidolgozott és benyújtott sztrájkmenetrend alapján hagyja jóvá az elégséges szolgáltatás mértékét.
Raposa Gábor, a SZAKSZ alapszervezet elnöke nemrég arról számolt be, hogy akár a munkabeszüntetés nélkül is megbénulhat a buszközlekedés a sofőrhiány miatt, ami főleg a pályaelhagyás és elvándorlás következtében alakult ki. Az önkormányzat „nem akarja felfogni, hogy időhúzó magatartásával veszélyezteti a város menetrend szerinti közlekedését” – írta a SZAKSZ.
Januárban bele is kezdtek a sztrájkhajlandóság felmérésébe a cég dolgozói között, állításuk szerint egy-két nap alatt már több mint száz fő nyilatkozott arról, hogy támogatnák és aktívan részt is vennének egy sztrájkban a 25 százalékos béremelés kikényszerítése érdekében.
Most viszont úgy tűnik, csúszik a sztrájk, ugyanis a szakszervezet bizakodása ellenére a Pécsi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 40 nap alatt még első fokon (nem jogerősen) sem bírálta el a munkabeszüntetéshez szükséges kérelmeit.
Mint azt a szakszervezet tegnapi közleményében Dobi István elnök írja:
„Ezáltal véglegesen megállapíthatjuk, hogy Magyarországon jogszerűen a közösségi közlekedésben sztrájkolni lehetetlen!!!!! Nagyon szomorú és elgondolkodtató, hogy a Sztrájk törvényben foglaltak megsértése esetén, csak a szakszervezetek és a munkavállalók számolhatnak a súlyos következményekkel. A munkáltató jogsértő magatartásának és a bíróság mulasztásának nincs következménye!”