Néhány napja jelentette be a Boeing repülőgépgyártó-vállalat, hogy a cég bevétele tavaly kétszámjegyű ütemben csökkent, és veszteséggel zárta a tavalyi évet, amire 1997 óta nem volt példa. Ez többek között amiatt következett be, hogy két 737 Max gépük is lezuhant a közelmúltban: 2019 márciusában egy etiópiai járat, 2018 októberében pedig egy indonéziai – összesen 389-en haltak meg a balesetekben.
A vállalat vesztesége miatt a Spirit nevű beszállító kénytelen volt 2800 alkalmazottnak felmondani vagy csökkenteni a munkaidejét, akik ettől hirtelen létbizonytalanságba kerültek – írja a Guardian.
„Aggódom, mert nem tudom hogy fogom kifizetni a számláimat. Szenvedek azzal, hogy munkát találjak, hiszen most Wichitában 2800 másik ember is állást keres éppen” – nyilatkozta egy szerelőként dolgozó férfi a hírportálnak.
Az elbocsátott dolgozóknak március 10-ig adnak fizetést, viszont egyelőre azok is félnek, akik maradhatnak, mert úgy tudják, további leépítések várhatóak a veszteség miatt, és nem is csak a Spiritnél, hanem más beszállítónál is.
A 737 Maxok gyártását ugyanis bizonytalan ideig leállították, egy társcégnél dolgozó szerelő pedig azt nyilatkozta, amíg nem folytatják tovább ezeknek az előállítását, addig senki nincs biztonságban.
„Úgy tűnik, a Boeing hibájáért egyedül a Boeing nem fizet” – tette hozzá.
Az embereknek pedig jó okuk is van ezt feltételezni, miután Dennis Muilenburg egykori ügyvezető már rögtön azután lemondott, hogy bejelentették, leállnak a 737 Max típusú gépek gyártásával. Az egykori vállalatvezető így 62 millió dolláros kifizetéssel távozott a Boeing éléről.
Eközben egy másik beszállítónak szintén többtucat dolgozót kellett elbocsátania. Egy alkalmazottjuk azt mondta, ha a Boeing már az elején hallgatott volna mérnökökre, és nem siettette volna el a minősítések és tanúsítványok megszerzését a 2017-ben piacra bocsátott 737 Maxoknak, most minden rendben lenne.
Az elkeserítő helyzetre a Boeing szóvivői természetesen csupán a szokásos vállalati sablonszöveget tették közzé:
„Ez egy nagyon nehéz idő most az iparban, és megértjük a beszállítók, a vásárlók és a dolgozók nehézségeit azzal kapcsolatban, hogy a 737-es gyártását felfüggesztettük. Folytatni fogjuk a munkát minden beszállítónkkal annak érdekében, hogy felmérjük a nehézségeket és kezeljük a kockázatokat.”