Minden korábbinál súlyosabb szinteket érhetett el az utóbbi időben az amerikai, 2016-os választásban és a brexit-népszavazásban is közrejátszó adatgyűjtő és kommunikációs cég, a Cambridge Analytica a poltikai online propaganda terén.
A több mint 100.000, eddig titkos dokumentum szerint a cég 2018 elejéig 68 országban működött közre választások befolyásolásában, tevékenysége folyamatos, és, ahogy arról az Observer brit hetilap két éve már beszámolt, körülbelül 87 millió Facebook-profil adatait kaphatták meg.
A szivárogtatás, amelyről most szintén az Observer adott hírt január 4-én, miután az óriási, valószínűleg hackertámadással a Cambridge Analyticától beszerzett adatcsomag január 1-én kikerült egy @HindsightFiles nevű Twitter-fiók oldalára.
A mostani szivárogtatás Brittany Kaiserhez köthető, aki azelőtt a Cambridge Analytica munkatársa volt, de a 2019. december 12-i, Boris Johnson fölényes győzelmével végződő brit választások után úgy döntött, hosszabb ideje tartó anonim szivárogtatás után névvel és arccal is a nyilvánosság elé lép, annyira megriasztotta őt az, milyen hatásosan térítik el választásokat a cég módszerei.
A dokumentumok mind 2018 április előttiek, és Kaiser kiterjedt levelezéséből származnak. Ugyan az iratok egy részét már átadta a brit parlament által brexit-szavazás befolyásolásának kivizsgálására létrehozott speciális bizottságának 2018 áprilisában, eddig még számos bizonyíték lappangott nála, amelyeket csak most hozta nyilvánosságra, elmondása szerint azért, mert felbőszítette, hogy a felelősöket a hatóságok még mostanra sem büntették meg semmiféle módon, és senki nem kerül börtönbe az ügyben.
A mostani szivárogtatásból kiderült, hogy a Boris Johnson brexit-párti kampányához és mostani kommunikációs stratégájához, Dominic Cummingshoz is köthető Cambridge Analytica nem csupán az USA-ban és az Egyesült Királyságban, de például a 2017-es ukrán választásokon is dolgozott egy párt megbízásából, miközben Washingtonban a Mueller-bizottság vizsgálatai már beidézték őket.
Elemzők a felfedezésről úgy nyilatkozta, az sokkal átfogóbb képet ad arról, milyen mértékben használható például a Facebook választások kimenetelének megváltoztatására, de amit most feltártak Kaiser dokumentumai az „még így is csupán a jéghegy csúcsa.”
A cég pedig nemcsak pártokkal és kormányokkal, de titkosszolgálatokkal és nagy, multinacionális cégekkel is együttműködik a befolyásolás és propaganda területén.
A Cambridge Analytica először akkor került a figyelem középpontjába, amikor 2018 márciusában a brit Channel 4 televíziós csatorna rejtett kamerás felvételekkel és szivárogtatók megszólaltatásával először adott hírt arról, hogyan tudnak a cég szoftverei személyekre targetált „sötét hirdetésekkel” választási kampány folytatni, erről maguk a a cég vezetői számoltak be a televízió magát külföldi politikai párt képviselőjének álcázó riporterének.
A felfedezés után a brit hatóságok látványos házkutatást tartottak a Facebook és a Cambridge Analytica londoni központjaiban, és mind a washingtoni Kongresszus, mind pedig a westminsteri parlament beidézte vezetőiket, akik röviddel a botrány után távoztak is.
A cég mostanra elvileg megszűnt létezni, de mind Kaiser, mind pedig elemzők figyelmeztettek, ez csak formális, és minden bizonnyal azóta kifinomultabb és még széleskörűbb technikákkal folytatják tevékenységüket.