Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

1968 óta nem volt ilyen hosszú sztrájk Franciaországban

Ez a cikk több mint 4 éves.

A francia vasúti dolgozók sztrájkja már 29 napja tart. Utoljára 1968 májusában volt ilyen hosszú sztrájk az ágazatban, ami azért különösen figyelemreméltó, mert 1947 óta nem telt el úgy év, hogy a francia vasúttársaság (SNCF) dolgozói ne sztrájkoltak volna hosszabb-rövidebb ideig.

Csütörtökön csak minden második nagysebességű vonatjárat üzemelt menetrendszerűen Franciaországban, az intercity vonatok közül minden negyedik nem járt és a Párizs környéki vonatoknak is a kétharmada vesztegelt. A párizsi metró se üzemelt minden vonalon.

A sztrájk által okozott nehézségek ellenére egy karácsony előtti közvéleménykutatás szerint a francia társadalom többsége továbbra is támogatja a megmozdulásokat.

A kormány nyugdíjreformja ellen szerveződő, szakmákon átívelő, időnként általános sztrájkba átcsapó tüntetések és munkabeszüntetések december eleje óta tartanak. Az Emmanuel Macron által személyesen is támogatott reform értelmében egységes nyugdíjrendszert vezetnének be az országban a jelenleg létező differenciált nyugdíjazási szabályzatok helyett. A hatalmas tiltakozás oka, hogy a reform következtében valószínűleg  később mehetnének csak nyugdíjba a franciák, aminek ráadásul az összege is alacsonyabb lenne.

A kitartó és rendkívül széleskörű tiltakozás ellenére Macron továbbra is kitart a nyugdíjreform mellett, újévi beszédéből legalábbis ez derült ki. A beszédben kijelentette, hogy

a reform elengedése egyet jelentene „a gyermekeink és az ő gyermekeik elárulásával, mert nekik kellene megfizetniük a mi meghátrálásunk árát.”

A kormány és a szakszervezetek közti tárgyalások január 7-én folytatódnak és várhatóan az egész hónapban tartani fognak. Addig is az egészségügyi dolgozók, az ügyvédek, könyvelők és a légi közlekedésben foglalkoztatott szakemberek január 3-án sztrájkba lépnek, január 9-től pedig ismét általános sztrájk várható. Utóbbira számos szakszervezet, köztük a CGT (Confédération Générale du Travail) és a CFE-CGC (Confédération française de l’encadrement – Confédération générale des cadres) tette közzé a felhívást.

A 9-i sztrájk részeként a CGT az ország összes kőolajfinomítójának a blokádját is meghirdette. Ezt a terv szerint 96 órán keresztül tartanák fent, egészen január 10-ig, aminek következtében az ország benzinkútjai valószínűleg kifogynának az üzemanyagból. A gazdasági államtitkár, Agnès Pannier-Runacher kijelentette, hogy a finomítók blokádja illegális, mivel az nem tartozik se a tiltakozáshoz, se a sztrájkhoz való jog alá. Hozzátette, hogy egy ilyen akció „elfogadhatatlan nyomást” helyezne a francia társadalomra, akiknek „joga van üzemanyaghoz jutni”. A szakszervezet álláspontja ezzel szemben az, hogy amíg a kormány nem enged, addig mindenképp szükséges nagyobb nyomást kifejteniük a sztrájkolóknak.

A terv szerint január 22-én kerül a Miniszteri Tanács elé a nyugdíjreform. Kérdés, hogy addig ki tudnak-e a sztrájkolók fejteni ahhoz elegendő nyomást, hogy mégis meghátrálásra késztessék Macront és a kormányát.