MÁV-VOLÁN Nemzeti Közlekedési Vállalat Nonprofit Zrt. néven holdingcégbe vonná össze az államvasutakat és a távolsági buszjáratokat működtető Volánt az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) – tudta meg az Azonnali.hu egy, a lap birtokába jutott kormányzati munkadokumentumra hivatkozva.
Mint írják, az előterjesztő minisztérium az osztrák államvasút, az ÖBB példájára hivatkozva mondja azt, hogy holdingba tömörülve hatékonyabb lenne a vállalatok működése, ugyanis így össze lehetne hangolni a fejlesztéseket, végre egységes tarifa- és kedvezményrendszert lehetne bevezetni, hatékonyabban lehetne kezelni azokat a konfliktushelyzeteket, amelyeket a vasúti prioritás megvalósításával járó strukturális átalakítások kiváltanak, valamint a döntési folyamatok hatékonyabbak, gyorsabbak és számonkérhetőbbek lennének, egyértelműbbé válnának a felelősségi körök.
A MÁV-VOLÁN Nemzeti Közlekedési Vállalat csak a tagvállalatok irányítását végezné, tehát a jogilag továbbra is különálló közlekedési vállalatok irányításáért külön divíziók felelnének. Hozzáteszik, a vasúti pályahálózat működtetésére szintén külön társaságot hoznának létre.
Az Azonnali megjegyzi, a központosított, állami gigacég ötlete nincs összhangban az EU által preferált, liberalizációt és versenyt népszerűsítő megoldásokkal. Az EU-hoz velünk együtt vagy később csatlakozott közép-európai országokban sorban írják ki a tendereket és jelennek meg új szolgáltatók a vasúti személyszállításban, a távolsági buszközlekedésben pedig már korábban ez lett a bevett szokás.
Ahogy azt a lap is megemlíti, az átalakulás mögött inkább az ITM-miniszter Palkovics László, és a vagyongazdálkodásért felelő Bártfai-Mager Andrea hatalmi harca sejthető.
Ha összejön a holdingba való összevonás, az Palkovicsnak jelentene győzelmet, ugyanis a MÁV-ot eddig is az ITM felügyelte, a Volán felügyelete viszont Bártfai-Mager mint a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszterhez tartozott – így viszont elkerülne tőle ez a feladat.