Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Még mindig nem tudni, mi alapján akarják megállapítani az iskolaérettséget, a szakemberek tiltakoznak

Ez a cikk több mint 5 éves.

Több, mint 700 pszichológus írta eddig alá azt a nyílt levelet, amelyben azzal kapcsolatos aggályaikat fejezik ki, hogy hiába fogadta el az Országgyűlés az új köznevelési törvényt még júliusban, egyik pontjáról, az iskolaérettségi vizsgálat elvégzéséről még mindig nem derült ki elég információ.

A szerkesztőségünkhöz is eljuttatott levélben a pszichológusok arról számolnak be: sem az eddig ezzel foglalkozó szakemberek, sem a szülők nem kaptak tájékoztatást a vizsgálatok pontos menetéről. Mivel azonban az iskolaérettségi felmérések ideje egyre közeledik, úgy gondolják, mind szülőként és magánemberként, mind szakemberként meg kell fogalmazniuk aggodalmukat: szerintük az információhiány bizonytalanságban tartja őket és ellehetetleníti a szakmai tervezést, munkaszervezést,

és emellett veszélyezteti az érintett gyerekek felmérését is.

Magyarország 1993-ban ratifikálta az ENSZ Gyermekjogi Egyezményét. Ennek 3. cikkelye kimondja, hogy az Egyezményben részes államok kötelezettséget vállalnak arra, hogy „minden, gyermekekkel foglalkozó intézmény, hivatal és létesítmény számára az illetékes hatóságok szabályokat állapítsanak meg, valamint, hogy az államok biztosítsák az ilyen szabályok szerinti működést”. Ugyanez az egyezmény mondja ki, hogy a szülők felelősségeiből fakadó cselekedeteit mindenekelőtt a gyermek legfőbb érdeke kell, hogy vezesse.

-írják.

Jelen pillanatban tehát még sem a szakemberek, sem a szülők nem tudják, miféle bizottság dönt majd gyermekük iskolaérettségéről, illetve arról sincsenek információik, milyen tesztek vagy eljárások alapján akarják majd ezt megállapítani.

„Továbbá kiemelendő még, hogy a törvény szövege szerint a megszületendő vizsgálati eredmények csak bírósági úton lesznek megtámadhatóak, mely felveti annak kérdését, hogy az esetleges, vizsgálati eredményekkel való egyet nem értés milyen járulékos anyagi költségeket vonz majd magával az érintett családok esetében. Ez egyben esélyegyenlőségi kérdés is.”

A levél írói így arra kérik a kormányt: mihamarabb válaszoljon aggályaikra, illetve erősítsék meg, vagy cáfolják azt a hírt, hogy az Oktatási Hivatal által felkért külsős szakértőket az illetékes pedagógiai szakszolgálatokból fogják-e kirendelni.

A levéllel párhuzamosan fut egy online petíció is az aHang oldalán, amelyet itt lehet aláírni.

Címlapkép: Fotó: Pixabay