Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A Fidelitastól vette át a kormánymédia Karácsony Gergely lyukasfejűzését

Ez a cikk több mint 4 éves.

Ahogyan azt csütörtökön mi is megírtuk, külön, bár névtelen cikkben csodálkozott rá az Origo szerkesztősége arra, hogy a szemüveget viselő Karácsony Gergely főpolgármester-jelölt plakátfotóján torzít a szemüveglencse, ezért érdekes rés keletkezett a profilján.

Az alsó tagozatos fizikaórán még figyelemreméltónak számító optikai felfedezésből a hírportál munkatársai azt a rövid, de velős következtetést vonták le, hogy az ellenzéki jelölt még egy plakátfotót sem tud megcsinálni.

Az Origo cikkét először mindenki a szerkesztőség saját felfedezésének tulajdonította, ugyanakkor a helyzet még ennél is vadabb. Az információ pontos visszakövetése után ugyanis kiderül, hogy az ihletet a híroldal minden bizonnyal a Fidelitas, tehát a nagyobbik kormányzó párt ifjúsági szervezetének a Facebook-bejegyzéséből meríthették.

Az Origo lyukasfejű jelöltet elítélő, cikke szeptember 19-én , 10 óra 31 perckor élesedett a portálon, a Fidelitas hasonló tematikájú, fotókkal is illusztrált bejegyzése viszont még szeptember 18-án, délután 5 óra 52 perckor került ki, ráadásul a másnapi cikk fő politikai üzenetét is tartalmazta már:

Az Origo cikke, a Fidelitas bejegyzésére rendkívül hasonlító képkivágásokkal

A pártüzenet tehát akadály nélkül siklott át a propagandamédia zászlóshajójába, innen pedig már biztosítva volt útja a főbb hordozókon keresztül is, a KESMA kebelébe tartozó minden főbb sajtótermék (Lokál, Riposzt), és a PestiSrácok portál is lecsapott az exkluzív anyagra.

Este pedig az egész történet még a TV2 Tények című híradójába is bekerülhetett:

A bejátszóban látható fotópár pedig itt is miliméterre megegyező módon az, ami az eredeti, pártposztban volt olvasható, ráadásul még a híradós inzert is szinte szóról-szóra egyezik meg az eredeti mondanivalóval.

Noha a kormányzati befolyás alatt álló médiáról már tavaly, két MTVA-s alkalmazott anonim beszámolójából kiderült, hogy gyakorlatilag másolással, és a főbb kulcsszavak gyors tovaterjesztésével tolja át szó szerint a kormánypártok üzeneteit, arra eddig nem volt példa, hogy egy bizonyos kampánytéma fél nappal hamarabb jelenik meg a Fidelitas Facebookján, minthogy kikerült volna a kormánypropaganda fősodrába, és meghódította volna az átlagosan 800.000-es nézettségű Tényeket is.

Ráadásul egy olyan információ terjedt el szinte robotikusan ezzel a módszerrel, amely nagyjából cáfolható egy tetszőleges szemüveges emberről készült fényképpel, és a negatív információ alapja a szemüveglencsék természetes torzítása.

Az eredeti poszt ugyanígy egy pár órával azelőtt dobta be a Fideszben Karácsony Gergelyre, a tegnapi nap folyamán minden cikkben ráragasztott „alkalmatlan” jelzőt is, hogy az általánosan kiadott üzenetté vált volna. Az Origo tegnap délutáni címlapjának jobb sávjában ez a kifejezés konkrétan 8 sztoriban szerepelt:

Az Origo.hu címlapja 2019. szeptember 18-án

Az Al Jazeera médiaügyi műsora, a The Listening Post a 2018-as választás előtt részletes anyagban elemezte, hogyan származtathatóak vissza a fideszes politikai sajtótámadások egy központi propagandagépezet által megfogalmazott szöveggyűjteményhez. Olyat azonban még akkor sem láttunk, hogy kifejezetten Facebookos pártüzenet kerül át szó szerint ebbe a médiagépezetbe.

Úgy tűnik, az önkormányzati kampány alatt már erre is sor került.