Eltűntek a politikai témájú blogbejegyzések az Index címlapjáról, de az Index nem hagyta annyiban

Július közepén eltűntek a közéleti és politikai témájú blogbejegyzések az Index.hu címlapján lévő „blogketrecből”, hivatalos nevén az i2 ajánlódobozból, ahova a blog.hu-t üzemeltető Indamedia Zrt. szerkesztői válogatnak be a legnagyobb magyar blog oldalon működő blogok bejegyzéseiből. Az Index erre indított egy új, „Közéleti blogválogatás” rovatot, ahova azok a bejegyzések kerülhetnek, amik így kiszorultak az i2 dobozból.

Az i2 ajánlódoboz tartalma 2019.08.10-én délelőtt.

Ezekre a változásokra a korábban a 24.hu média rovatát szerkesztő Szalay Dánielnek a magyar média világával foglalkozó Media1 oldala hívta fel a figyelmet, amely szerint

az Index ezzel a húzással szembemegy az Indamediával a véleményszabadságért.

Szalay felhívja arra a figyelmet, hogy az Indamedia Zrt. nemcsak a blog.hu üzemeltetője, hanem „az Index különböző technológiai megoldásait” is ez a cég működteti, azaz nagyon egymásra vannak utalva az Indexszel.

2018 szeptemberében Spéder Zoltán eladta az Index hirdetéseit szervező CEMP Sales House értékesítési ügynökséget és a Cemp-x Online Zrt.-t, ami több portált is magába tömörített, többek közt a Totalcart, a Velvetet, a Feminát és az Inda összes szolgáltatását, például a blog.hu-t is (az Index szerkesztőségét a tranzakció nem érintette, mivel az Index.hu Zrt.-t továbbra is az Index alapítványa, a Magyar Fejlődésért Alapítvány tulajdonolta). A Cemp-x Online Zrt.-t aztán novemberben átnevezték Indamedia Network Zrt.-re.

Az Indamedia új tulajdonosai pedig Ziegler Gábor és Oltyán József lettek,

utóbbi Bács-Kiskun megyi KDNP-s politikus – egy kormánypárti politikus jelenléte az Index közelében pedig természetesen sokakban aggodalmat keltett.

Azóta azonban nem történt az Indamedia környékén feltűnő változás, úgy tűnik, egészen mostanáig.

Az Index címlapján megtalálható blogketrec tartalmának megváltoztatása talán nem tűnik olyan jelentős változásnak, azonban több, ma létező hírportál is az ottani megjelenéseknek köszönheti a létezését: például a Mérce is, ami korábban Kettős Mérce név alatt futott a blog.hu-n. Akárhányszor kikerült egy-egy cikkünk a blogketrecbe, lényegesen megugrott a látogatottságunk és fokozatosan az ismertségünk is. De például a Mandiner is a blog.hu-n indult, akkor még Reakció néven.

A blog.hu a 2000-es évek közepén indult indexes projektként, elég gyorsan nagyon nagyra nőtte ki magát: Uj Péter elmondása alapján 2009 táján a blog.hu volt a legnagyobb magyar internetes oldal. Ahogy tavaly Jámbor András írta, a blog.hu „annak az álomnak a beteljesedése volt kicsit, amit a korai internetről gondoltak a kutatók, hogy mindenki hozzáférhet a véleményközléshez, és demokratizálódik a véleményközösség. A blog.hu ezt kicsit a saját szegletében meg is csinálta.”

A Media1 pénteken beszélt Miklósi Gáborral, az Index főszerkesztő-helyettesével, aki megerősítette, hogy valóban kikerültek az i2 dobozból a politikai és közéleti témájú blogbejegyzések. Miklósi elmondta,nem tudják, hogy az Indamedia döntése végleges-e, de „a szerkesztőség a véleményszabadság maximális híveként úgy döntött, nyit ezeknek a közéleti blogos anyagoknak egy külön részt a főoldalon.”

Az Index emellett jelezte az Indamedia felé, hogy ezzel a döntéssel „lépéskényszerbe” hozták az Indexet, de eddig nem érkezett megoldási javaslat a másik fél részéről.

A Media1 Ziegler Gáborral is beszélt, az Indamedia társtulajdonosával, de amikor Ziegler megtudta, pontosan miről akarnak vele beszélni, nem volt hajlandó nyilatkozni.

Olvass tovább!