A fideszes lap egy olyan rendelet állítólagos eltörlése miatt szállt bele a józsefvárosi ellenzéki jelöltbe, amelynek eltörlése sem jogi, sem gyakorlati változást sem hozna. De maga a rendelet 8 éves sikertelensége jól mutatja be, miért problematikus a Fidesz büntetőpolitikája.
A 888-on jelent meg egy cikk, amely információkra hivatkozva azt állítja a józsefvárosi ellenzéki polgármesterjelöltről, hogy „a klubrádiós Pikó András és az őt felkérő Momentum, mind pedig a jelöltet támogató valamennyi ellenzéki párt egyértelmű célja, hogy eltöröljék a Józsefvárosban 2011 óta hatályban lévő hajléktalanrendeletet, mely tiltja az életvitelszerűen közterületen való tartózkodást.”
Nem tűnik túl alátámasztott állításnak, főleg hogy az elmúlt évtized majd összes józsefvárosi kampányában hasonló dolgot adtak az ellenzéki jelöltek szájába, akik ezeket rendre cáfolták. De a mostani információ már csak azért is tűnik elég gyengének, mert semmi értelme sincsen.
Ugyanis az életvitelszerűen közterületen való tartózkodás nem a józsefvárosi rendelet miatt tilos a nyolcadik kerületben, hanem a tavaly nyáron hozott törvény miatt, amely ugyanezt tiltja.
Ha el is törölnék a nyolcadik kerületi rendeletet, a törvény még mindig hatályban maradna. Sőt, a parlament által hozott törvény sokkal durvább szankciókkal bünteti a közterületen élést, mint a kerületi rendelet.
De a helyzet még ennél is viccesebb, hiszen ez az a fajta büntetőpolitika, ami a legtöbbször megbukott a magyar jogtörténelemben. Vegyük például a nyolcadik kerületi rendeletet, amely ugye 8 éve érvényben van. Én bár egy kis megszakítással lassan 20 éve lakom a kerületben, nem tudnám azt mondani, hogy kevesebb hajléktalan ember van a környéken, mint 8 éve.
De azt is tudjuk, 2013-ban lett először fővárosi szintű a hajléktalanok vegzálására kitalált rendelet. Amelyet az elején végrehajtott a rendőrség, majd lényegében 0-ra csökkent az ilyen bírságok száma. Ugyanígy, amikor tavaly októberben életbe lépett a rendelet, először elkezdték vegzálni a hajléktalan embereket, volt akit meg is bírságoltak, majd mára lényegében nem alkalmazza a rendőrség ezt a fajta büntetőpolitikát.
Ami rendben is van, hiszen a rendőrséget nem azért fizetjük az adóforintjainkból, hogy szegénységben élő embereket vegzáljanak, és a rendőrök se erre esküdtek fel. Illetve nem is megoldás ez a fajta vegzálás, hiszen attól nem lesz senkinek lakása, lakhatása, hogy megbüntetik és börtönbe zárják.
A 888 cikke azt veti fel, hogy a rendelet eltörlése „balkáni állapotokat teremthetne a kerületben, mely dinamikus fejlődésen ment keresztül az elmúlt években.”
Már az is kicsit meglepő állítás, hogy egy értelmetlen rendelet eltörlése megakasztaná a fejlődést a kerületben. Elég nehéz elképzelni, ahogy a beözönlő hajléktalan emberek szabotálnák a felújításokat, két kezükkel rombolnák le az építkezéseket.
De még ennél is érdekesebb – főleg kerületi lakosként – elképzelni, mit érthet a minden bizonnyal nem kerületi szerző azon, hogy balkáni állapotok jönnek.
Mert bár a kerület élhető, a parkjai szépen fel vannak újítva, és igazából az ember megszokja azt az állapotot, amely például a Kálvária tér a Diószegi utca környékén van, de nehezen tudnám elképzelni, hogy a hajléktalanrendelet eltörlésével rosszabb lehetne a mostaninál a környék állapota.
Jobb viszont lehetne, és mindannyiunk közös érdeke lenne, hogy kevesebb hajléktalan ember vagy kábítószer-fogyasztó legyen az utcán. De ennek eszköze nem a büntetés, hanem a szociális munka, a rehabilitáció. Pontosan az a probléma, hogy a kerületben azért egyre rosszabbak ezek az állapotok, főleg a biofüves helyzet, mert se a kormány, se a kerület vezetése nem hajlandó semmit kezdeni ezekkel a problémákkal azon felül, hogy néha kiküld járőrözni pár tehetetlen rendőrt, meg látványos, de hosszú távon értelmetlen razziákat rendez.
Pedig prevencióval, a kerületi civil és kulturális élet nem leuralásával, hanem szabadjára engedésével, a szociális munka megerősítésével, lakhatási programokkal, a kábítószer-problémákat kezelő szervezetek nem elüldözésével, hanem bevonásával, bőven lenne mit javítani ezeken a területeken a kerület és az ország helyzetén.