A „Soros-lista” miatt veszített pert a kormánypárti Figyelő

Tavaly áprilisban jelent meg a kormánypárti Figyelőben egy – elhunyt embereket is tartalmazó – lista, amely a „Soros-zsoldosokat” sorakoztatta fel. A listán szereplő két ember a TASZ és a Helsinki Bizottság segítségével pert indított a hetilap ellen, mivel úgy gondolták, sérti a személyiségi jogaikat az, ha zsoldosként, idegen, gonosz hatalmak végrehajtójaként állítják be azt az értékes társadalmi munkát, amit végeznek.

A bíróság első fokon nekik adott igazat, a Figyelőt pedig eltiltotta a hasonló jogsértő tartalmak közzétételétől.

A felpereseket képviselő egyik szervezet, a Társaság a Szabadságjogokért közleményében azt írja:

„Az első fokú bíróság megállapította, hogy széles társadalmi rétegek számára, első ránézésre is egyértelműen jogsértő volt a cikk tartalma. Kimondta, hogy a felperesek jó hírnevét sérti az a tényállítás, amely őket Soros György bármilyen akaratának végrehajtójaként, különösen a negatív jelentéstartalmú „zsoldosként” állítja be. A bíróság azt is hangsúlyozta, hogy a közéleti vitában Soros György az ország ellenségeként jelenik meg, így az, hogy a felpereseket az ő személyével összefüggésbe hozták, ráadásul valótlan tényállításokon keresztül, mindenképpen jogsértő. Nem fogadta el a bíróság a Figyelő védekezését, miszerint a cikk a véleménynyilvánítás szabadságának körébe tartozik.”

A bíróság emellett kötelezte a Figyelőt, hogy az ítélet jogerőre emelkedése utáni első lapszámában tegye közzé az ítélet rendelkező részét, és annak jogi indoklását, hogy az olvasók is megismerhessék azt. Emellett a két felperesnek fejenként 500-500 ezer forintos sérelemdíjat is odaítélt a bíróság.

A további jogsértő tartalmak közlésétől való eltiltással a TASZ szerint a bíróság elismerte, hogy a civilek elleni kampány egy régóta fennálló és jelenleg is tartó állapot, és a jövőben is lehet hasonló cikkek megjelenésére számítani.

Egy másik Fidesz-média elleni perben most már jogerős döntés is született. Ennek értelmében a Magyar Időknek kell 300 ezer forintos sérelemdíjat kell fizetnie, amiért a TASZ egyik munkatársáról készült képet egy ellenzéki tüntetőket lejárató cikk illusztrációjaként használt.

„Ezek a nyertes perek is bizonyítják, hogy vannak jogi eszközök a propagandamédiával szemben. A TASZ a munkája során egyszerre védi a szabad sajtó jogait és lép fel a hatalmat szolgáló propaganda lejárató, hazug cikkeivel szemben”-mondta el Nehéz-Posony Kata ügyvéd.

(via TASZ)

Olvass tovább!