Sok magyarországi gyárhoz hasonlóan székesfehérvári Denso üzemében is jelentősen megnövekedett az elégedetlenség, miután a vállalat vezetése az őszi tárgyalások után elzárkózott az 5,5 százalékot meghaladó bérkorrekció megadásától.
A Napi.hu-nak nyilatkozó helyi LIGA alapszervezeti elnök, Bognár Ferenc arról számolt be, hogy a legutóbbi időszakban – nyilván nem függetlenül az Audi sikeres sztrájkjától és a rabszolgatörvény elleni tiltakozásoktól – a mintegy 5000 Densos dolgozó közül egyre kritikusabb tömeg lépett be a szakszervezetbe, így január elsején már 613 igazolt taggal rendelkeztek. Ezzel a Denso LIGA – Ifjúsági Munkás Érdekvédelmi Szervezet alapszervezete (LIMÉSZ) jogosult lett a kollektív szerződéses tárgyaláshoz szükséges 10 százalékos határt.
Azóta pedig Bognár szerint immár 1100 tagjuk van, ez a gyár dolgozóinak mintegy ötöde, és országos összehasonlításban is kiemelkedő szám.
A tömeges belépés nem volt független az elégedetlenségtől sem, a dolgozók nagy része ugyanis a szakszervezeti vezetők szerint elfogadhatatlannak tartotta az 5,5 százalékos emelést, maga az érdekképviselet tavaly ősztől mér 20,2 százalékos emelést indítványoztak, ám novembertől a Denso elzárkózott az érdemi tárgyalásoktól.
Február végére azonban ez a gyárban már nagyon feszült helyzetet teremtett a munkások között.
Annyira nem közeledtek az álláspontok, hogy a szervezett Denso-gyári dolgozók nagy része meg sem akarta várni a tárgyalások végét és a sztrájk hivatalos bejelentését, a LIMÉSZ viszont alig győzte csitítgatni a tagokat.
Végül mégis a Denso vállalatvezetése volt, amely felismerte, a helyzet tarthatatlan, így ismét leültek tárgyalni, mostanra pedig a szakszervezetek összes fő követelését aláírták.
Így a fehérváriaknál a Bosch-megegyezésnél kicsivel nagyobb, 14,7 százalékos béremelés lett a tárgyalások vége.
Bognár Ferenc a sikert azzal magyarázta, hogy a dolgozók szakszervezeti aktivitás a téli Audi-sztrájk után nőtt meg számottevően, ez pedig olyan új, erősebb alkuhelyzetet teremtett, amely a hatvani Bosch-gyárhoz hasonlóan ismét komoly alkura késztetett egy piacvezető multit.
Ezúttal a Robert Bosch után a japán Denso is erre kényszerült.
Az már ebből is jól látszik, hogy az erősödő bérharc nemcsak elsősorban az autóipart, hanem túlnyomó többségében Nyugat- és Közép-Magyarországot érinti, miközben a déli és délkeleti régiók ipari munkásai már nehezebben szervezhetőek meg.
Ebből a szempontból figyelemreméltó például a miskolci S.E.G.A. gyár esete, ahol részben a sztrájkhajlandóság hiánya, részben pedig a vállalat sajtóhírek szerinti erőszakos hozzáállása olyan helyzetet teremtett, amely a győri Audi üzemeiben nem fordulhatott volna elő.