Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 1-2 legfontosabb cikkéről a Mércén. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Ha az állam lenyúlja a szemétdíjakat, ki viszi majd el a szemetet?

Gémesi György, Gödöllő polgármestere és a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke tegnap élő adásban jelentkezett be Facebookon, hogy tájékoztassa a lakosságot a szemétszállítás egyre problémásabb helyzetéről.

A polgármester Gyenes Szilárddal, az Észak-Kelet Pest és Nórgád megye hulladékának elszállításáért felelős Zöld Híd B.I.G.G. Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgetett, aki elárulta, 116 településen 52 járművel megközelítőleg 360 ezer ember hulladékát kezelik. Azonban 2012 óta forráshiány miatt folyamatosan elmaradnak a járművek karbantartásai, ami komoly problémát okoz: nemrég volt olyan nap, amikor 20 autójuk nem tudott munkába állni olyan műszaki problémák miatt, melyekkel nem tudtak volna biztonságos munkavégzést biztosítani a dolgozóiknak.

De ebben az évben még a lomtalanítás is elmaradt a gyakori meghibásodások miatt, amelyek Gyenes szerint olyan gyakoriak, hogy ha egy szombati lomtalanításra kiengednék a járműveket, hétfőre már a rendkívüli meghibásodások miatt a vegyes hulladékgyűjtés és a szelektív hulladékgyűjtés is veszélybe kerülne.

Hogy miért nem vesz a cég új járműveket? Egyszerű a válasz: mert nincs pénz. És hogy miért nincs pénz?

Mert a lakosság által befizetett szemétdíjak átkerültek az önkormányzatoktól az állam kezébe, ahonnan már csak a töredékét osztják vissza a szemétszállító cégeknek

– ez a Zöld Híd esetében kb. havi 130 millióval kevesebb mint a költségvetése. Az árakat a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. állapítja meg, amelyekben nincsenek benne a szolgáltatás költségei (pl. bérek, benzin, autó). A szemétszállító cégeknek így egészen kicsi mozgásterük marad, gyakorlatilag mindenben az államtól függenek.


Gyenes szerint a legrosszabb forgatókönyv az lehet, hogy felfüggesztik a zöldhulladék elszállítását, mivel a vegyes hulladékszállítás a legfontosabb környezetvédelmi és közegészségügyi szempontból, tehát ha járműhiány miatt korlátozásokat kell beveztniük, a fő szempont, hogy a vegyes hulladékot mindig el tudják szállítani.

A jelenlegi helyzet szerint még 2 hétig tudják elszállítani a zöldhulladékot, de ha továbbra sem érkezik be elegendő forrás, a szemétszállítási szolgáltatások még tovább szűkülhetnek.

Ez persze konkrétan csak a Zöld Híd által lefedett településekre vonatkozik, de a forráshiány okozta probléma általánossá válhat, sőt, valószínűleg már most is az.

Gémesi arra is felhívta a figyelmet, az is kérdéses, hogy egy ilyen válságos helyzetben meddig tartanak ki a szemétszállító cégek dolgozói. Augusztusban egyébként több híradás is arról szólt, hogy Budapest 10 kerületében hetekig vagy akár hónapokig késett a szelektív hulladék elszállítása a munkaerőhiány miatt (a Fővárosi Közterület-fenntartó szerint több mint 100 betöltetlen állásuk volt).

Olvass tovább!