Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A vegyipari szakszervezetek féltik a vegyészképzést az új Nemzeti Alaptantervtől

Ez a cikk több mint 6 éves.

Megfoszthatja a diákokat a szakirányú képzéshez szükséges alapismeretek megszerzésétől a kémia, a biológia és a fizika összevonása – hívja fel közleményében a döntéshozók figyelmét a Vegyipari Szakszervezeti Szövetség.

Mint ismert, a várhatóan 2019-ben életbe lépő, jelenleg vitaanyag stádiumában lévő  Nemzeti Alaptantervről (NAT) napvilágot láttak olyan információk, amelyek szerint természettudományok tantárgy néven hetedik-nyolcadik osztályban összevonnák a biológiát, kémiát és fizikát. Ezzel kapcsolatban a vegyipari ágazatban érdekelt szakszervezetek az érintett munkaadókkal egyetértésben aggályukat fejezik ki csütörtökön kiadott közleményükben.

A szakma álláspontja az, hogy a természettudományi tárgyak ilyen összemosása nehéz helyzetbe hozhatja azokat a szakképző intézeteket, amelyek valamilyen vegyipari szakmára készítik fel a tanulókat.

Például a gyógyszeripari, gumiipari vagy műanyagipari szakmunkásokat képző szakiskolák számára alapvető fontosságú, hogy a tanulók rendelkezzenek bizonyos alapvető kémiai alapismeretekkel. De ugyanez lehet a helyzet más oktatási intézmények esetén is, mert aki valamilyen mezőgazdasági pályára készül, s növénytermesztőként vagy állattenyésztőként kíván majd dolgozni, annak szüksége van a biológia szaktárgy oktatása során megszerezhető speciális tudásra.

A szakszervezet szerint félő, hogy a diákok a természettudományok tantárgy oktatása során nem szereznek kellő ismereteket ahhoz, hogy később valamilyen szakirányú képzésben vegyenek részt. Ennek pedig az lehet a következménye, hogy a szakképzésben az oktatást esetleg az alapoktól kell elkezdeni, ami felesleges többletterhet ró a tanárokra és a diákokra egyaránt.

Az érdekvédők azt is hangsúlyozzák, félő, hogy egyelőre nincsenek olyan felkészült pedagógusok, akiket a természettudományok tantárgy általános iskolai oktatására készítettek volna fel. De ha lennének is, kérdésesnek tartják, hogy a biológia, a fizika és a kémia összevont oktatása alkalmas lehet-e az egyes tudományágak legfontosabb ismereteinek közvetítésére.

A döntéshozókat a testület arra kéri, fontolják meg a nemzeti alaptanterv ilyen módosítását, mert ezzel nehéz helyzetbe hozhatják az iskolákat – amelyek egyelőre nem rendelkeznek az ehhez szükséges feltételekkel –, valamint a szakképző intézeteket, s persze az érintett diákokat is. „Ne fosszák meg a gyerekeket attól a lehetőségtől, hogy már az általános iskolában megszerezhessék a későbbi pályafutásuk szempontjából meghatározó szakismereteket” – írják. Ez szerintük a munkaadók számára is fontos, hiszen így találhatnak felkészült embereket, ami az érdekképviseletek és a vállalkozók közös érdeke is.

(via szakszervezetek.hu)