Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Akadályozzák a francia nyomozást a német hatóságok a Volkswagen-botrányban

Ez a cikk több mint 5 éves.

Nem adná ki a Volkswagen 2015-ben kirobbant botrányával kapcsolatos adatokat a párizsi nyomozó bíróságnak a németországi, braunschweigi ügyészség, mivel szerintük a francia vizsgálattal való kommunikáció „akadályozná” a német nyomozás menetét.

Emmanuel Ludot, a Volkswagen elleni perben a francia civileket képviselő ügyvéd a sztorit eredetileg megíró Le Parisiennek  a német bírók érveit, mint üres kifogásokat utasította vissza:

„Berlin meg akarja tartani ellenőrzését a botrányos dosszié felett, hiszen nyilvánosságra kerülésének következményei katasztrofálisak lennének Németország számára.”

Az ügyvéd úgy sejti, a németek által őrzött, ügyre vonatkozó dosszié még súlyosabb tényeket tárhat fel az autógyártók gyakorlatával kapcsolatban, mint amilyenek a már ismert részletek.

A még 2015-ben, az amerikai szövetség környezetvédelmi hatóság (EPA) által kirobbantott ügyben kiderült, hogy a Volkswagen évekig vizsgálószoftverekkel manipulálta dízelmotoros autói környezetvédelmi adatait, és azok a valóságban sokkal több szén-dioxidot bocsátanak ki működésük során, mint azt a gyártó jelezte.

A csalás több, mint 11 millió, a világ minden tájára eladott gépkocsit érinthet a legfrissebb becslések szerint.

Az ügyben a Der Spiegel nemrégi tényfeltáró cikke nyomán az is kiderült, hogy a Volkswagen jelenlegi igazgatója Herbert Diess már két hónappal a dízelautó-botrány előtt pontosan tisztában volt azzal, miféle trükkökkel tünteti el cége az autók károsanyag-kibocsátásának valós mértékére vonatkozó adatokat, és hogyan manipulálja a vizsgálati szoftvereket a cél elérésének érdekében.

Az ügyben idén júniusban az autógyártó multinacionális cég már kifizetett 23,5 milliárd euró kártérítést. Most a Der Spiegel értesüléseire válaszolva a Volkswagen azt állította, időben tájékoztatta a befektetőket a várható botrányról, pontosan négy nappal előtte.

A globális klímaváltozás egyre gyorsuló mértékéért a szakértők ma már egyértelműen a szénhidrogénekkel működő benzin- és dízelmotoros autókat teszik felelőssé.

Az Egyesült Államokban az EPA számításai szerint az üvegházhatásért felelős gázok közel  1/3-áért 2016-ban is a közúti közlekedés volt felelős. Ugyanebben az évben az Eurostat adatai szerint az unió területén az 1990-es károsanyag-kibocsátás 78%-át eregették a levegőbe, ennek a szennyezésnek Magyarország az 1,4%-káért, míg Németország 21%-káért, Franciaország a 10,7%-káért, az Egyesült Királyság pedig 11,6%-káért tehető felelőssé. Nálunk a kibocsátás 24%-ka származik a közlekedésből.

Portfolio, Euractiv, Der Spiegel // Címoldali kép: Flickr, Martyn Fletcher.