Embertelen körülmények között kell a munkáját végeznie többeknek a BKV dolgozói közül: a hármas metróban pár napja 33 fokot mértek, míg a szerelvények padlója a 40 fokot is meghaladta, azokban a BKV-buszokban pedig, amikben nincs légkondicionálás, vagy épp nem működik, a vezetőfülkében akár 40-50 fok is lehet. Erről Nemes Gábor, a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetségének (KSZOSZ) elnöke számolt be az ATV Startban.
Nemes a műsorban elmondta, hogy vannak sofőrök, akik visznek magukkal hőmérőt, tőlük tudja, milyen körülmények között kell dolgozniuk. A kibírhatatlan hőség ellen úgy próbálnak védekezni, hogy az oldalablakot és a fülke ajtaját kinyitva huzatot csinálnak, de ennél nyilván többre lenne szükség. Nemes szerint ez az állapot azokon a buszokon alakulhat ki, amiken nincs, vagy nem működik a légkondicionálás. Ez pedig egészen sok járműre vonatkozik: a Budapesten közlekedő járműveknek több mint a felét a BKV üzemelteti, ezeknek pedig a 20-30 százalékában nincs működő légkondicionálás.
Túl azon, hogy ez az állapot nyilván az utasok számára is rendkívül kellemetlen, a sofőrök szempontjából egyenesen törvénybe ütközik: a Munka Törvénykönyve ugyanis kimondja, hogy a munkáltató kötelezettsége az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés feltételeinek biztosítása. Továbbá a hőséghullámok idején a munkáltatóknak rendszeres pihenőidőket kell biztosítaniuk, és a munkavállalóknak 11-15 óra között lehetőség szerint hűvösebb, árnyékos helyen kell dolgozniuk.
Nemes Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy előbb-utóbb alkalmazkodni kell a globális felmelegedés okozta környezeti körülményekhez, nem tehetünk úgy, mintha minden maradna a régiben, mert az az utasok és a munkavállalók egészségében is kárt tehet. A KSZOSZ javasolja, hogy a BKV délelőtt 11 és délután 3 között ritkítsa a járatait, hogy a legnagyobb hőségben kicsit pihenhessenek a sofőrök.
A teljes beszélgetést itt lehet megtekinteni: