Saját rekordját döntheti meg a kormány 2018-ban, már ami az állami hirdetésekre elköltött pénz mennyiségét illeti. Az Átlátszó most azt számolta össze, hogy a választási kampányban mennyibe került a propaganda az adófizetőknek.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda által kiadott adatok szerint február 1. és április 8. között, vagyis a választási kampány hajrájájában a kormány összesen nettó 6,9 milliárd forintot költött hirdetésekre. Ezt az összeget az alábbi nagy kampányok költségei tették ki:
-
- eredménykommunikáció (2018.02.01.-03.12.): 3 milliárd forint
- március 15-e (2018.03.01.-03.15.): 469,5 millió forint
- téli rezsicsökkentés (2018.03.23.-04.08.): 1 milliárd forint
- ENSZ (2018.03.01.-31.): 1,1 milliárd forint
- Stop migránsok (2018.03.26.-04.15.): 1,1 milliárd forint
Ez az összeg illik abba a tendenciába, hogy a kormánykommunikációra szánt kiadások évek óta folyamatosan nőnek. Ugyanakkor a választási kampányt így is jelentősen sikerült megtolni a két hónap alatt elköltött, kiugró nagyságú 7 milliárddal. Még a megelőző hónapok sem mutattak ilyen mértékű költekezést (tavaly július és október között például három hónap alatt ment el 5 milliárd hasonló célokra).
Ez egyben azt is jelenti, hogy a saját 2017-es, rekordméretű propagandakiadását szárnyalhatja túl a kormány idén – még azzal együtt is, hogy a választás hajrája valószínűleg az év legintenzívebb költési időszaka fog marad. A tavalyi kiadásokról ugyanis tudvalevő, hogy októberig 14,7 milliárd forintra rúgott, ami a a novemberi és decemberi számok nélkül is már lepipált minden korábbi hasonló adatot.
Noha nem éves, összesített adatok, így egy az egyben nem is hasonlíthatók a 2017-es költésmennyiséghez, néhány reklámkampány a korábbi évekből rámutat arra, hogy hogyan növekszik évről évre a propaganda súlya az állami költségvetésben. A Hír TV tavalyi gyűjtése szerint míg 2013-ban csupán egy kampányra („Magyarország jobban teljesít”) költöttek 800 millió forintot, 2015-ben már két, menekültekkel kapcsolatos és egy, „a magyar reformok működnek” című kampányra, 380, 800, illetve 600 millió forintot. 2016-ban aztán a kvótanépszavazás előtti „tájékoztató” kampányra már összesen több mint 10 milliárd forint ment el, a tavalyi sorosozós anyagokra pedig 12 milliárd.