Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Duplán kaszáltak a haveri cégek a Soros-kampányon

Ez a cikk több mint 6 éves.

Azt már eddig is tudni lehetett, hogy a különböző propaganda-hadjáratokra elköltött kormányzati milliárdok nem csupán a Fidesz hatalmon maradását szolgálják, de jó kis üzletet jelentenek a haveri cégeknek is. A különböző hirdetési és reklámszerződések révén Fidesz-közeli vállalatok hosszú sora hízott meg közpénzen.

A 24.hu most azt tárta fel, hogyan „csapolták meg” ezek a vállalatok a tavaly őszi Soros-kampányra elköltött adóforintokat.

A Rogán Antal vezette propagandaminisztérium (Miniszterelnöki Kabinetiroda) tavaly novemberben, a Soros-konzultáció csúcspontján egyetlen hónap alatt 7 milliárd forintot költött el csupán reklámra. A 24.hu úgy számol, hogy minden kifizetett 1 millió forint után 400-500 ezer landolhatott a haveri cégek zsebében.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a New Land Media Kft. (NLM) és a Lounge Design Kft. konzorciumát szerződtette a konzultáció levezénylésére, és nettó 7,1 milliárd forintot biztosított a lebonyolításhoz. A két cég valójában egyetlen cégcsoporthoz tartozik, amelynek tulajdonosa Balásy Gyula, Rogán Antal egyik bizalmasa.

A munkamegosztás szerint az NLM végezte a médiatervezést és hirdetésvásárlást, míg a Lounge Design a kreatív munkát (pl. videók gyártását). Az NLM volt tehát az a közvetítő, amely gyakorlatilag a kormányzat és a hirdetésnek helyet adó médiavállaltok között állt, létrehozta a megrendelő (az állam) és a hirdető (média) közötti kapcsolatot.

Ezért a munkáért a cég 15 százalékos fix ügynökségi díjat számított fel: a 24.hu által megszerzett céges dokumentumok szerint ez az összeg tavaly novemberben kb. 640 millió forintra rúgott.

Az NLM azonban nem egyedül végezte el a hirdetésvásárlást: a falusi, városi, kerületi önkormányzatok tulajdonában lévő „lokális médiumokkal” való kapcsolattartást kiszervezte egy másik cégnek, a Village Media Kft.-nek.

Ezzel két bökkenő van:

  1. az NLM maga is el tudta volna végezni ezt a munkát, ahogyan a nem „lokális” médiumok esetében tette, semmi szükség nem volt egy újabb közvetítőre;
  2. a Village Media Kft. alapítója nem más, mint az NLM hirdetésszervezési Hidvégi Krisztina, tehát gyakorlatilag a kiszervezés céghálón belül maradt.

Az elvégzett hirdetésszervezési munkáért az alvállalkozó szintén levette a maga ügynökségi díját, amely ráadásul már nem volt fixálva, mint az NLM esetében, hanem jóval magasabb is volt.

Ennek köszönhető, hogy egyes önkormányzati médiumok esetében a hirdetési költség 50 százalékát is elérhette a mesterségesen megszaporított közvetítők részesedése.

A közmédia hirdetései esetében a Balásy Gyula cégcsoportja mellé beépült még egy másik is, a Media Services Company (MSC) Kft., amelyet Csetényi Csaba, Rogán Antal szomszédja alapított és amely 2015 óta felelős a közmédia hirdetési felületeinek értékesítésért. Ezt a céget tavaly nyáron egy másik kormányközeli üzletember, Tombor András vásárolta meg.

Mindezekhez érdemes hozzáadni, hogy a megcsapolás után maradt összegek sem „közhasznú” célra lettek elköltve, hiszen azok főként a Fidesz-közeli médiavállalatok költségvetését bővítettek.

A Soros-kampányra egyetlen hónap alatt elköltött 7 milliárdból tehát gyakorlatilag 0 forint hasznosult a magyar társadalom épülésére. Vagy haveri közvetítők, vagy pedig haveri médiumok zsebében landolt a pénz.

Persze a hirdetések megjelentek, a Soros-kampány idején az utcákon több mint 40 ezer hirdetőhelyet foglaltak el a különféle konzultációs plakátok, az országos és a helyi tévékben pedig legalább 15 ezer alkalommal mentek le a kormányzati spotok, és ehhez még a többi kisebb médium is hozzájön.

De mivel az egész Soros-kampány egy óriási kamu volt csupán, ezért az a bizonyos hétmillióból csupán jó politikai kapcsolatokkal rendelkező vállalatok gazdagodtak, a magyar nép semmit.