A Facebook januárban jelentette be, hogy fokozatos tendenciaváltás következik a hírfolyam szelekciójában, és míg az ismerősök, barátok, családtagok posztjait gyakrabban fogjuk látni, a kiadók, újságok, civil szervezetek, oldalak hírei sokkal kevésbé fognak megjelenni.
A legnagyobb brazil újság, a Folha erre reagálva döntött úgy, hogy bár ki nem vonul a Facebookról (az újság tovább gondozza majd közösségi oldalát),
de nem publikál tovább új tartalmakat a hírfolyam számára.
Posted by Folha de S.Paulo on Thursday, 8 February 2018
A São Pauló-i székhelyű, összesen 285 ezer print és online előfizetővel rendelkező napilap képviselői elmondták, hogy a kiadó hosszú egyeztetéseket követően döntött amellett , hogy ez lesz a legjobb módja annak, hogy tartalmaikkal elérjék az olvasókat. A Facebookot használó olvasók ugyanis továbbra is képesek lesznek megosztani a Folha cikkeit, a szerkesztőség részéről azonban nem látják értelmét közzétenni őket, ha csak esetlegesen érik el vele közönségüket. Az újság illetékesei azt is hozzátették, hogy valójában már a januári bejelentés előtt is azt érzékelték, hogy a Facebook mint elsődleges információforrás veszített jelentőségéből az olvasók körében.
A Folha döntése a hagyományos, nagy tartalomelőállítók közül az első, és minden bizonnyal az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó reakció a hírfolyamreformra, amelynek kapcsán az sem mellékes, hogy 122 millió regisztrált felhasználójával Brazília a Facebook egyik legfontosabb bázisa.
A lap nem először fordul szembe látványosan a Facebookkal és annak törekvéseivel. A Folha korábban egy szerkesztőségi cikkben azzal vádolta Zuckerbergéket, hogy a nagy szerkesztőségeket is be akarják olvasztani az Instant Articles programba, azaz nemcsak a hirdetési oldalról láncolnák magukhoz a médiumokat, hanem az önálló tartalomelőállítás alól is kihúznák a szőnyeget.
Minderre a Facebook egy skatulyából kihúzott sablonnyilatkozattal reagált: válaszukban közölték, hogy „határozott lépéseket tesznek annak biztosítására, hogy a hírek az emberek számára tájékoztató jellegűek és jó minőségűek legyenek, valamint „elkötelezettek egy tájékozott közösség megteremtésében, és továbbra is együttműködnek a latin-amerikai kiadókkal, hogy felületeiket a hozzájuk méltó módon kapcsolják össze közönségükkel” – mondta a vállalat.