Hogy ne maradj le, értesítünk a nap 2-3 legfontosabb cikkéről. Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Igaza volt a mentős szakszervezetnek, alázza is az elnököt az Origo

Bosszút állt az Origo Kusper Zsolton és a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségén (MOMSZ), amiért a Független Egészségügyi Szakszervezettel (FESZ) együtt rámutattak, a kormány és médiája erőseket csúsztat az egészségügyi dolgozók béreivel kapcsolatban.

Amint azt megírtuk, a két szakszervezet nyílt levelet írt Balog Zoltánnak, az emberi erőforrások miniszterének, miután a januárra előrehozott 8%-os béremelés kapcsán a szakszervezetek szerint a kormány a valósnál 40-50%-kal magasabb szektorális bérekről mesélt a közvéleménynek. Többek közt a Magyar Idők cikkére utaltak, amely Balog miniszter sajtótájékoztatóját követően számolt be a példátlan egészségügyi béremelésről. A szakszervezetisek nyílt levelükben rámutattak, a minisztérium által közölt adatok egyáltalán nem egyeznek sem a hivatalos bértábla adataival, sem pedig a KSH által közölt átlagbérek szintjével.

A kormány azonban nem hagyta annyiban, és az egészségügyért felelős államtitkár személyében újra a Magyar Időkhöz fordult:

“Ónodi-Szűcs Zoltán a Magyar Időknek most egyértelművé tette: az adatsor helyes, és az eltérés abból adódhat, hogy ők végig keresetről és nem alapbérről beszéltek.”

– írja a kormánylap. Vagyis az államtitkár szerint arról van szó, hogy ők a pótlékokat és a túlmunkák utáni béreket is számolják, és így jönnek ki a kövérebb számok.

Csakhogy a helyzet az, hogy nem pusztán arról van szó, hogy a felek elbeszélnek egymás mellett. A kormány és médiája ugyanis ezt az apró distinkciót rendre elmulasztja megtenni, mi több, a Magyar Idők eredeti cikke végig alapbéreket emleget. Sőt, még abban a cikkben is az “alapbér” szót használja az államtitkár, amelyben elmeséli, hogy ők nem alapbérről beszélnek, hanem keresetről: “[Balog Zoltán] példaként említette, hogy egy 4-6 éves munkaviszonnyal, felsőfokú végzettséggel rendelkező szakápoló alapbére [a szerző kiemelése] 2016 januárjában 268 607 forint volt, ez mostanra 382 354 forintra, a következő évi emeléssel pedig 412 900 forintra nő.” Ez meg így szimplán egy hamis állítás: a szakápoló alapbére jóval alacsonyabb, amint arra nyílt levelükben a szakszervezetek rá is mutattak.

A kormány és a sajtója tehát lódított egy nagyot, majd kioktatta az őt ezért számonkérő szakszervezetet, és még ugyanezzel a lendülettel elismételte a hazugságot.

De nem a NER-ben élnénk, ha ennyi lenne a történet. A kormánymédia nehéztüzérsége csak ez után szólt bele a meccsbe. Az Origo egy hétfői cikkben kezdett a megszokott karaktergyilkos személyeskedésbe  a MOMSZ-os Kusper Zsolt kapcsán, aki nem csak hazug, de még munkakerülő is a lap szerint.

Az Origo cikke természetesen hazugsággal vádolja a szakszervezeteket, mondván, szándékosan félreértették a minisztert. Azt persze elmulasztja megemlíteni a lap, hogy valójában Balog Zoltán minisztériuma és a Magyar Idők ferdítette el  valóságot, és adott ezzel magas labdát a szakszervezeteknek.

Elmondják viszont, hogy Kusper csapnivaló mentős volt, és 6 éve el is bocsátották, amiért több alkalommal nem jelent meg a munkában.

Akár igaz az Origo állítása, akár nem, az ifjú Kusper munkamoráljának természetesen semmi köze nincs a bérek kérdéséhez, már csak azért sem, mert itt nem Kusper béréről van szó, hanem az egészségügyi dolgozókéról.

Ráadásul a MOMSZ-nak és a FESZ-nek igaza van. Csakhogy ez a kormánymédiánál pont nem számít.

(Címoldali kép: MTI, Szigetváry Zsolt)

Olvass tovább!