Vége van az átmenet nehézségeinek, megszűntek a működési problémák, bejáratott rendszerben folyik a tanítás, a köznevelés átalakításával jelentős terhet vettek le az önkormányzatok válláról – büszkélkedett Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.
Két eset lehetséges:
- A miniszter egy másik filmet néz.
- A miniszter tényleg elégedett azzal, hogy sikerült lezülleszteni az oktatás színvonalát.
Hogy mennyire elszakadt a kormány a valóságtól, azt talán azzal a legkönnyebb példázni, hogy Balog még egy olyan eredményt is sikeresnek könyvel el, ami valójában sírnivaló.
„A miniszter szerint ennél is fontosabb az oktatás színvonala, példaként említette, hogy a PIRLS-felmérés szerint a magyar gyerekek szövegértése a 13. legjobb volt, ezzel az utóbbi 15 év legjobb eredményét érték el” – áll a kormányzati beszámolóban. Csakhogy a PIRLS-felmérés eredményei az oktatás színvonaláról legfeljebb annyit mondanak el, hogy az újratermeli az egyenlőtlenségeket, ezáltal pedig nem esélyteremtő, hanem inkább a leszakadást elősegítő szerepet tölt be.
Sajátos adalék a sikerpropagandához, hogy a Népszava információi szerint a szakképzésért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium belső használatra készített jelentése szerint a szakképzésben is őrületesen nagy problémák vannak. Na, nem mintha ez a szakmát meglepné, hiszen hosszú ideje sorolják ezeket a problémákat, csak eddig süket fülekkel és kormányzati gőggel szembesültek.
Balog egyébként nem tesz mást, mint amit az egész oktatási kormányzat szisztematikusan művel: homokba dugják a fejüket, és onnan harsogják, hogy az oktatásban minden rendben van, miközben az egész rendszer kezd a fejünkre dőlni.
Vége lenne az átmeneti nehézségeknek?
Nézzük csak át, mit hozott csak a 2017-es év az oktatásban:
- Az év elején a szakma és a diákok tiltakozása ellenére is átverték a szakmai érettségit, amiről még az ombudsman is kijelentette, hogy bevezetése jogsértő volt. Meg is lett az eredménye.
- Áprilisban benyújtották a Tajgetosz-törvényt (véleményezése épp a húsvéti időszakra esett), majd el is fogadták, ezzel végképp kényszerpályára ítélve a beilleszkedési, tanulási, magatartászavarral diagnosztizált gyerekeket. A szakma és a szülők, érintettek több alkalommal tiltakoztak, a törvényt júniusban Áder János mégis aláírta, azzal az indoklással, hogy széleskörű szakmai támogatás áll mögötte.
- Az írásbeli érettségi idején kiderült az is, hogy az amúgy jogsértő szakérettségi ráadásul a hibáktól is hemzseg, a gépészeti tételek készítője el is ismerte, hogy hibázott, és lemondott. De az elért eredmények mégis érvényesek maradtak!
- Júliusban kormányhatározat jelent meg a hazafias testnevelés oktatásáról, bekerültek a köztudatba a lőterek is, amikre később milliárdokat különítettek el.
- A nyár közepén újabb igazgatóváltási hullám érte el az iskolákat, érdekes (botrányos) módon több olyan intézményvezetőt is kineveztek, akiket nem támogatott a tantestület, miközben évtizedek óta megbecsült kollégáknak kellett távozniuk.
- Augusztusban kiderült, hogy a „sosem látott ütemű” pedagógus-béremelés utolsó szakaszában az intézményvezetők dönthetik el, kinek mennyivel emelik a fizetését. Magyarán átverte a kormány a pedagógusokat.
- Talán nem véletlen, hogy szeptemberben érezhetővé is vált a pedagógus-hiány, volt, ahol még októberben is kollégákat vadásztak.
- Kiderült az is, hogy az iskolák nem kérnek a silány minőségű állami tankönyvekből, hiába kebelezte be a piac nagyját állam, miközben sokszor jogszabályellenes intézkedésekkel igyekezett ellehetetleníteni a magánkiadók tankönyveinek megrendelését.
- Itt érdemes közbeszúrni, hogy Palkovics László szerint az oktatás „vitathatatlanul jó irányba” tart. Ezzel viszonylag kevesen értettek egyet.
- Az Európai Bizottság jelentéséből még az ősszel kiderült, hogy Magyarországon 2010 óta nő a korai iskolaelhagyók aránya (köszönhetően a tankötelezettségi korhatár lecsökkentésének is), míg az unióban folyamatosan csökken, de a jelentés a pedagógushiányt és a pedagógus bérek más diplomás szakmák béreitől való jelentős elmaradását is kiemelte.
- December végén kiderült, hogy az óvodáknak és iskoláknak honvédelmi intézkedési tervet kell készíteniük – a szakma szerint valójában a gyűlöletpropagandát hurcolta be a kormány az oktatási intézményekbe, feleslegesen keltve félelmet, pluszterheket rakva a pedagógusokra az átgondolatlan és hibás tervvel.
És igen, ez mind csak a tavalyi év volt, amit tüntetések, megmozdulások, nyílt levelek és számtalan vészjelzés körített.
Balog Zoltán szerint viszont minden a legjobb irányba halad.
És miközben ezt mondja, még a plafon se szakad rá. Ehhez kell ám a szakértelem kérem, csinálja utána bárki!