A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint az egész országban óriási hiány van gyógypedagógusokból. Bár Rétvári Bence államtitkár nemrégiben arról számolt be, hogy a 2013-2016 közötti időszakban 1305-tel nőtt a szakmában dolgozók száma, ez még mindig jóval elmarad a szükséges szinttől, hiszen a sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyerekek száma ennél sokkal gyorsabban nő.
„Kevés az úgynevezett utazó gyógypedagógus. Ezek a kollégák nagyon sok túlórával dolgoznak, emiatt nem tudják a jogszabályok szerint ellátni a feladataikat. Például a halmozottan fogyatékos gyerekeknek a törvény szerint 8-10 órát kellene biztosítani hetente, ebből jó, ha négyet megkapnak. Az integrált autistáknak is sokkal több járna, mint amennyit biztosítani tudnak. Előfordul, hogy egy osztályban hatos összevonás van, holott csak kettő lehetne.”
Ezt a beszámolót egy Hajdú-Bihar megyei iskolából küldték el a PSZ-nek, de országszerte hasonló jelzéseket kapnak a szakszervezet tagjai. Hajdú-Bihar mellett másik három keleti megyét, Jász-Nagykun-Szolnokot, Szabolcs-Szatmár-Bereget és Békést sújtja leginkább a hiány. Mint a fent idézett beszámolóból is látszik, akkora a baj, hogy az oktatási rendszer már a törvényben előírt kötelezettségeinek sem tud eleget tenni.
Gyarmathy Éva szakpszichológus szerint a problémát az is okozza, hogy a nem megfelelő oktatási módszerek miatt, gyorsan nő a sajátos nevelési igényű gyerekek száma – gyorsabban, mint a szakembereké. Az elmúlt tanévben 4680-nal nőtt az SNI-s gyerekek száma, csak az általános iskolák szintjén 1100 főt tesz ki a növekedés. Gyarmathy azt is hozzátette, az oktatás központosítása és az általános pedagógushiány is hozzátesz a problémához, helyi szinten az intézmények a rendszer hibáit „fű alatt” próbálják korrigálni, sokszor épp a gyerekek rovására.
(Népszava)