Idén is megrendezik a Száraz Novembert az egymillió alkoholista országában

Idén is megszervezi⁠ itthon a Kék Pont Alapítvány az eredetileg az Egyesült Királyságból indult Száraz November kampányt. A kezdeményezéshez bárki csatlakozhat, aki vállalja, hogy egy hónapon keresztül nem fogyaszt alkoholt.

A program fő célja, hogy felhívja a figyelmet az alkoholizmus problémájára, viszont az egy hónapos önmegtartóztatással nem a teljes absztinenciát akarják elérni, hanem sokkal inkább azt, hogy a résztvevők jobban megismerjék magukat és az alkoholhoz való viszonyulásukat. A tavalyi akció ráadásul egy olyan közösséget hozott létre, amelynek tagjai egymást segítették, és néhányan még év közben is tartottak “száraz” hónapokat.

A Száraz November figyelemfelhívása különösen fontos Magyarországon, amely lassan elnyerheti a nem túl dicsőséges, “egymillió alkoholista országa” címet. A téma legismertebb hazai szakértője, a Walter White-hasonmásverseny örökös győztese⁠, Zacher Gábor sztártoxikológus szerint

alkoholistákból itthon “olyan utánpótlás-nevelés van, hogy a Puskás Ferenc Akadémia ahhoz képest kutya füle”⁠.

Súlyosbítja a helyzetet az is, hogy nincs állami alkoholstratégiánk, nincsenek prevenciós programok. Aki alkohol- és egyéb függőségi problémákat észlel magán vagy környezetében, bátran fordulhat a Kék Pont Alapítványhoz, ahol többek között az egyik leghatékonyabb módszerrel, a csoportterápiával segítenek a nehézségek leküzdésében (és ebben az interjúban a segítségnyújtással kapcsolatos további tanácsokat is talál).

Zacher hangsúlyozza, hogy az alkoholizmus nem az elfogyasztott alkohol mennyiségétől függ, hanem a rendszerességtől, hogy mennyire válik szokássá az ivás az ember életében. A jelenlegi 800 ezer alkoholista mellett a szakember úgy 2,5 millió főre teszi a hazai “nagyivók” csoportját, akiket viszont már nem a rendszeresség, hanem az egyszerre elfogyasztott alkohol nagy mennyisége határoz meg.

Az alkoholizmus Magyarországon népbetegség, ráadásul sok esetben igen nehezen is észlelhető. Míg az érintett férfiakra jellemzőbb a közösségi italfogyasztás a kocsmákban vagy köztereken, addig a hasonló problémákkal küzdő nők inkább “zugivók”, otthon, egyedül részegednek le. Ennek igen egyszerű a magyarázata: társadalmilag sokkal elfogadottabb egy bódult állapotú férfi látványa, mint egy “méltóságát vesztett” nő tántorgása.

Tavaly indult egy kampány az Instagramon, amely pontosan a probléma rejtőzködő jellegére hívta fel a figyelmet: egy Louise Delage nevű fiatal lány gyors tempóban rengeteg követőt szerzett a közösségi oldalon, ahol mintegy százötven közzétett képe mindegyikén egy pohár ital volt a kezében. Természetesen kiderült, hogy a profil csupán egy gondosan megtervezett akció része, viszont tökéletesen sikerült ábrázolni a társadalom érzéketlenségét a témában: a követők kifejezetten lassan figyeltek fel a minden képen megjelenő poharakra.

Ha te is csatlakoznál idén a Száraz Novemberhez, jelöld be az eseményt⁠ a Facebookon, illetve töltsd ki a Semmelweis Egyetem kérdőívét, hogy tisztább képet kapjunk a kampány hatásairól!