Novemberben indul a hármas metró várva várt felújítása. A BKK társadalmi egyeztetéssel készül a nagy eseményre, amely várhatóan óriási gondokat fog okozni a budapesti közlekedésben. De nem csak a BKK készül: a Magyar Kerékpárosklub kampányt indít, hogy a főváros könnyítse meg a biciklis közlekedést a hármas metró vonalán, hogy ezzel is enyhítse a felújítás alatti közlekedési káoszt. Halász Áront, a Kerékpárosklub szóvivőjét kérdeztük a kampányról.
(Fotó: MTI / Mohai Balázs)
Metrópótló néven Facebook-oldalt és kampányt indítottatok azért, hogy a BKK tervezzen a hármas metró felújítása idejére biciklis metrópótlási tervet is. Mire gondoltok itt pontosan?
A Kerékpárosklub szerint a bicikli ebben a helyzetben több ezer embernek nyújthat majd valós alternatívát a pótlóbuszokra. A lezárásra kerülő Lehel tér – Újpest-Központ közötti szakaszon több olyan, már most jól bejáratott bringás útvonal van, ahol bicikliutakon, sávokon, kis forgalmú utcákban kikerülhető a dugó. Ezeknek az útvonalaknak a minőségén egy-két javítással — apróbb hibák javításával, egy-két utca bringás kétirányúsításával, plusz biciklitárolók létesítésével — már óriásit lehetne dobni. Illetve a lezárásra kerülő metrószakasz egy részét lefedő MOL Bubi állomásokat is érdemes lenne bővíteni, hirdetni, sőt újakat telepíteni, így lefedhetnénk a metrófelújítás szakaszát a közösségi bringakölcsönzéssel is. A legfontosabb viszont az, hogy a bicikli szerepeljen a lezárások hivatalos kommunikációjában, mint ajánlott közlekedési mód. Eddig ez kimaradt.
Tényleg azt gondoljátok, hogy majd a tanár néni, aki Kőbánya-Kispestről Újpestre megy, bringára pattan munka előtt?
Nem kell a legdurvább példákra gondolni, a Nagykörút és Újpest között már most is több ezren bringáznak a munkába metrózás helyett. A Váci úti irodaházakba Székesfehérvár lakosságával megegyező tömeg jár be naponta. Több ezren lehetnek, akik alternatívát keresnek a pótlóbuszozásra. Autózni már most is tragédia, szóval adja magát a bicikli. Akár a Lehel téren is hagyhatod a biciklid, ha metróval mennél onnan tovább. Ide például extra bringatárolókat kér a Kerékpárosklub, mert valószínűleg kevés lesz a jelenlegi tárolóhelyek száma.
Honnan jött az ötlet, hogy csináljatok egy ilyen kampányt?
Az ötlet Kürti Gábortól, a Kerékpárosklub elnökétől származik, majd Bécsben láttuk, hogy ez tényleg működhet. Az ottani metrófelújítás alatt a városi közlekedési cég indított bringás kampányt, és fejlesztette a bicikliutakat, hogy tehermentesítse a tömegközlekedést. Itthon ugyanezt szeretnénk megcsinálni.
Bécsben tehát ezt a helyi közlekedési cég csinálja, itthon szerinted a BKK partner lesz ebben a folyamatban?
A hétfőn indított társadalmi egyeztetésben a tömegközlekedési opciók mellett nincs ott sem az általuk üzemeltetett MOL Bubi, sem a szintén fővárosi hatáskörbe tartozó egyéni bringás közlekedés. Reméljük, hogy ezen változtatni fognak, ezért a Metrópótló Facebook-oldalon arra biztatunk mindenkit, hogy kérje a BKK-tól a bringás metrópótlás kidolgozását is. Ezzel egyidőben a Kerékpárosklub hivatalosan is megkereste a céget, hogy együtt tegyük könnyebbé a biciklis metrópótlást.
Nincs napi kapcsolat a BKK és a Kerékpárosklub, illetve a városvezetés között? Hogyhogy nem merült fel a biciklis metrópótlás ötlete és az együttmüködés lehetősége korábban?
Jó kapcsolat van a BKK és a Kerékpárosklub között, egy-két havonta ülünk le megbeszélni az aktuális ügyeket. Ettől függetlenül úgy tűnik, hogy a BKK magától nem gondolt a metrólezárás miatti káosz bringával enyhítésére. Ezért amellett, hogy hivatalosan is felvettük a kapcsolatot ebben az ügyben a BKK-val, arra kérjük a budapestieket, jelezzék a közlekedési társaságnak, van igényük a biciklis közlekedésfejlesztésére, és a biciklis metrópotlásra.
Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője (Fotó: Soós Bertalan / Magyar Kerékpárosklub)
Ha a BKK nem reagál pozitívan, akkor megcsináljuk a kampányt a Kerékpárosklub saját forrásaiból, adományokból. De nyilván hatékonyabb ezt a közlekedési céggel közösen csinálni, és azt gondolom ők is értik, miért fontos a fenntartható közlekedési módokat, azon belül is a kerékpározást fejleszteni, úgyhogy én bizakodó vagyok, hogy végül együtt fogunk dolgozni.
Mi az a végeredmény, amivel elégedettek lennétek?
Nagyon sok önkéntesre számítunk, szeretnénk ezt a kampányt is közösségi, alapon szervezni, mint az I Bike Budapest felvonulást. Várunk olyanokat, akik segítenek a lakótelepek és az irodaházak elérésében, plakátozásban, szórólapozásban, de az online kampányt is vírusszerűen akarjuk terjeszteni. Akár már most is lehet jelentkezni az ibikebudapest[kukac]kerekparosklub.hu címen, ha valaki segítene. De nem csak önkéntesek támogatását várjuk, például egy, az útvonalon érintett nagy cég már jelezte, hogy segít bringára ültetni dolgozóit, megpróbáljuk bővíteni a kört.
Konkrét számokban akarjuk mérni a sikert, szeretnék forgalmat számolni a bringás kerülőutakon a lezárás előtt és után, valamint jövő tavasszal és ősszel is. Meglátjuk mennyivel többen bringáznak majd akkor ezeken az útvonalakon, és aszerint értékeljük, finomítjuk majd a kampányt. Hosszú menet lesz, nem csak pár hétre zárják le a metrót, így mi sem csak ennyi időre tervezzük a kampányt.
Milyen akciókat terveztek, lesz metrópótló Critical Mass?
Mivel sok, a mindennapokban még nem bringázó embert szeretnénk meggyőzni arról, közlekedjen bringával, ezért az egyik legfontosabb elem a bringás útvonalak kijelölése lesz. Profi reklámosok segítenek a kampánytervezésben a Kerékpárosklubnak. Lesznek webes, videós, lelkesítő és oktatós tartalmak is, szervezünk eseményeket, közös tekeréseket, és még sok minden mást. Meglátjátok, ha követitek a Facebook oldalunkat, az I Bike Budapest instagramot, vagy feliratkoztok a Kerékpárosklub budapesti riadóhírlevelére.,
Tehát most a figyelemfelhívás időszaka és az együttmüködés keresése zajlik, mikor indul a valódi kampány?
A Kerékpárosklub kampánya a lezárással egy időben indul majd el. A BKK-tól csak annyit szeretnénk, hogy legyenek partnerek, csináljuk együtt. Csomó szuper dolgot szervezünk majd, de az utasok elérése velük együtt lehet a leghatékonyabb.
Ez a cikk a ti támogatásotokból készült el.
A Mérce cikkeit ingyen olvashatjátok, de nem ingyen készülnek, hanem a ti támogatásotokból és a mi munkánkból! A Mércét nem támogatják pártok, oligarchák, hanem 100%-ban az olvasók hozzájárulásából működik, ez biztosítja a függetlenségünket, és pont ezért csak akkor maradhatunk fenn, ha te is beszállsz!
Támogass minket egyszerűen bankkártyával: