Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Terrorizmusra hivatkozva teljhatalommal ruházná fel magát a Fidesz?

Ez a cikk több mint 8 éves.

A hírek szerint alaptörvényt módosítana a Fidesz, hogy beleírjon egy új tételt, a terrorfenyegetettség bevezetésének lehetőségét. Ez pár dologban térne el csupán az ún. „megelőző védelmi helyzet” lehetőségétől, amely pont egy terrorakció után keletkezett helyzet kezelésére is alkalmas, de elég fontos pontokon. Nem láttunk még pontos jogalkotói definíciót arra, mit nevez a kormánypárt terrorizmusnak, szemben a megelőző védelmi helyzettel, ami pontosan definiálva van, és az is rögzítve van, mikor alkalmazható. Eltérés az is, hogy nem az országgyűlés döntene a terrorveszély-helyzet bevezetéséről, hanem a kormány.

teke1.jpg
A rendelkezés teljhatalmat adna a kormánynak. Azon felül, hogy rendeleti úton kormányozhatna, és felülírhatna törvényeket, fegyverhasználati jogot adna a hadseregnek, lefoglalhatna médiaintézményeket, civilszervezetek vagyonát, betilthatna médiatermékeket, megtilthatná embereknek, hogy külföldi állampolgárokkal lépjenek kapcsolatba. A kormánynak a köztársasági elnök és egyes parlamenti bizottságok felé lenne tájékoztatási kötelezettsége, ami persze igazi kontrollt nem jelent. Ráadásul ez jelenleg Áder Jánost és lényegében a fideszes többséget jelenti. Tehát valójában megszűnne bármilyen kontroll, parlamenti-, törvényi-, civil-, és médiaellenőrzés a kormány felett.

Tényleg nehéz időket élünk, és a terrorizmus elleni fellépés fontos dolog, de nem túlzás ez a hatalomkoncentráció egy kicsit?

Az elmúlt két évben ötször került elő a terror fogalma kormánypárti megszólalók részéről. A TEK által elkapott, állítólag Orbán Viktort megmerényelni készülő nyugdíjas korú emberek kapcsán, a régi fegyvereket gyűjtő fiatalok kapcsán, a röszkei határon áttörő terroristák kapcsán, akik ellen később ejtették a vádat, illetve kormányközeli megszólalók illették ezzel a 2014 végi netadós tüntetések résztvevőit a Fidesz-székház megdobálása és a Parlament előtti lökdösődés miatt. Ezeken túl terrorcselekményre hivatkozva indítottak eljárást Rózsa Milán és Barabás Richárd ellen is, akik a paksi bővítés ellen tiltakozva felmásztak a köztársasági elnöki palotára, és ott leszedték a zászlókat.

Ebből is látjuk, ha a terrorveszély valóban veszélyes lehet konkrét életekre, épp annyira lehet politikai, politikai-kommunikációs konstrukció is. Márpedig jelenleg nincs definiálva, miben is áll az a terrorfenyegetettség, amely kapcsán a kormány magának teljhatalmat adna. Tehát lehet ez bármi, amit a kormány maga terrorveszélynek ítél. Az Emberi Jogok Európai Bizottsága pont ma hozott döntést Magyarország kormánya ellen, amelyben elkaszálta azt a törvényt, amely terrorelhárítás címén gyakorlatilag korlátozás nélkül megengedte a TEK-nek, hogy lehallgasson, bírói kontroll nélkül bárkit.

Ha például a Parlament előtt napokra több tízezren lesátraznának és ellenállnának, akár erőszakmentesen a rendőrség intézkedésének, az terrorhelyzet lenne-e? Teljesen elképzelhető, hogy Orbán Viktor és köre ezt annak nyilvánítaná, és a most elfogadni készült törvény szerint például betilthatná azokat a médiatermékeket, amelyek mondjuk hírt adnának a „terroristák” véleményéről.

Ez a törvény önmagában persze csak betű, de Orbánékat ismerve nem tűnik erős garanciának, hogy bemondás után Áder János két szép szemét kell csupán tájékoztatni.

Ez a törvény ebben a formában nem más, mint az európai terrorfenyegetettség kihasználása, és ezzel az áldozatok felhasználása arra, hogy a kormánynak lehetősége legyen felszámolni a demokratikus jogokat, bármely állampolgár jogát arra, hogy információhoz jusson, vagy ellenálljon akár törvényesen egy törvénytelen intézkedésnek.

Láttuk, hogy már a szeptemberben elfogadott „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetről” szóló törvénnyel is visszaél a kormány, bár nem érkeznek új menekültek Magyarországra – ami a válsághelyzet tényállás fenntartásának törvényi alapja, a kormány mégse vonta vissza az intézkedéseket. Ezzel folyamatos alkotmányos visszaélést elkövetve.

Persze ez a törvény még csak tervezet, de ha elfogadják, a kormány egy saját maga által megállapított helyzetre hivatkozva adhat magának olyan jogokat, amely után bármit megtehet, mindenfajta kontroll nélkül. Hogy használni fogja-e ezt az intézkedést, nem tudjuk, de ha ezt a módosítást megszavazzák, onnantól a lehetőség fennáll.

 

Kövesd a szerző bejegyzéseit a Facebookon is!

A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 109 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.