Ez a cikk több mint 6 éves.
Épp a mai napon mutatta be a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság-tudományi Intézete a Közoktatás indikátorrendszere című kötetet, amelyben 95 szempontból vizsgálták a magyar oktatást. A 444 ismertetése alapján az MTA szerint több szempontból is aggasztó a helyzet, vázlatosan a következők miatt:
- – Hiába kerül 2013 óta több pénz a közoktatásba, európai összehasonlításban még mindig nagyon rosszul állunk (GDP-arányosan csak Csehország, Szlovákia és Litvánia teljesít rosszabbul).
- – A perspektíva hiánya miatt nagyon elöregszik a szakma: a középiskolákban például már csak fél százalékos a pályakezdő tanárok aránya.
- – Riasztóan egyenlőtlen a rendszer: óriási különbség van a halmozottan hátrányos helyzetű és a nem halmozottan hátrányos helyzetű gyerek teljesítménye között. Ezzel is a EU sereghajtói között vagyunk (2015-ben csak Szlovákiában volt ennél nagyobb az egyenlőtlenség).
- – Magyarországon nem csak magas, de az utóbbi időben tovább nőtt a korai iskolaelhagyók száma, amihez nagyban hozzájárult, hogy a kormány 2012-ben 18-ról 16 évre csökkentette tankötelezettség korhatárát.
- – Ezzel is összefüggésben várhatóan néhány éven belül vissza fog esni a felsőoktatásban tanuló gimnazisták száma.