„A világ a mi példánkat követi”, „A woke a múlté” – adta hírül diadalmasan Szentkirályi Alexandra két hete egy facebook-posztban. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője egy olaszországi fejleményt üdvözölt: Magyarországhoz hasonlóan itt is korlátoznák az iskolai szexuális nevelést. Szentkirályi szerint a történet arról szól, hogy a szülők saját kezükbe vehessék gyermekük nevelését, s hogy az iskolában „ne mossák ki a diákok agyát”. A törvényjavaslat olaszországi kritikusai másképp látják a helyzetet, és a magyarországi tapasztalatok sem arra utalnak, hogy a gyerekeknek jobb lett a korlátozás nyomán.
Az olasz parlament kulturális bizottsága október 15-én hagyta jóvá a Matteo Salvini-féle kormánypárt, a Liga javaslatát, amely szerint a szexuális nevelés (educazione sessuo-affettiva) csak középiskolától, írásos szülői beleegyezéssel lenne engedélyezett. Az óvodákban és általános iskolákban pedig egyaránt tilos lesz minden olyan tevékenység, amely a szexualitás témáját érinti, írja elemzésében a Repubblica. E tervezetet még a törvényhozásnak is meg kell szavaznia, de mivel a kormánypártok egyértelműen támogatják, várhatóan gond nélkül elfogadják a parlamentben. Magyarországon a 2021-es gyermekvédelmi törvény óta szinte lehetetlen szexedukációval kapcsolatos projekteket vinni iskolákba, s úgy tűnik, Giorgia Meloni kormánya is ezen az úton indul el.
A módosításról szóló szavazás napján gyilkolták meg Pamela Geninit. A népszerű olasz modellt párja ölte meg, amikor a nő ki szeretett volna lépni a kapcsolatból. Az olasz törvénymódosítás kritikusai pedig pontosan erre az összefüggésre hívják fel a figyelmet:
a szexuális nevelés korlátozása a nők elleni erőszak erősödéséhez is hozzájárulhat, amennyiben a fiatalok nem kapnak átfogó információkat a nők elleni erőszak témakörében, például a bántalmazó kapcsolatok figyelmeztető jeleivel kapcsolatban.
Kutatások alapján a szexualitásról való nyílt beszéd lehetősége megelőzheti a korai terhességeket, csökkenti a nemi erőszakok számát, javítja a mentális egészséget, és hozzájárul az egészséges kapcsolatok kialakulásához.
Az ellenzéki Öt Csillag mozgalom képviselői szerint egy olyan államban, ahol a nemi erőszak és a szexista sztereotípiák még mindig mélyen gyökereznek, súlyos hiba betiltani az iskolai szexedukációt, amely éppen a kölcsönös tiszteletet és a testtudatosságot volna hivatott fejleszteni.
A Save the Children szervezet is megszólalt az ügyben, hangsúlyozva, hogy a szexedukáció az iskolákban alapvetően a nők elleni erőszak megelőző, prevenciós eszközeként funkcionál, ezért létfontosságú, hogy már a legkisebb gyermekek is megkapják a tudást pl. a konszenzus fogalmáról az életkorukhoz igazítva, összhangban az UNESCO irányelveivel és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) standardjaival. A Save the Children kutatásából kiderült az is, hogy jelenleg csupán az olasz tinédzserek 47%-a kapott iskolai szexuális felvilágosítást – míg a déli országrészben és a szigeteken ez az arány mindössze 37%. A szülők 91%-a pedig hasznosnak tartaná, ha bevezetnének a témában kötelező jellegű iskolai foglalkozásokat.
Az olaszországi, szexuális neveléssel kapcsolatos diskurzus erősen emlékeztet a magyarországira. Miközben az ellenzék élesen bírálta a döntést arra hivatkozva, hogy az országban eleve is elmaradt volt a szexuális nevelés szintje az uniós átlaghoz képest, s a módosítás egyértelműen elmélyíti ezt a lemaradást, visszarántva az olasz társadalmat „a sötét középkorba”, a jobboldal a meleglobbival riogat. Rossano Sasso, a Liga képviselője azzal indokolta a javaslatot, hogy szeretnék megakadályozni, hogy a külső szakértőknek mondott „baloldali LMBT-aktivisták” ideológiai hatást gyakoroljanak a diákokra, és kifejtette, szerinte általános tapasztalat, hogy a baloldali pártok ellenségesek a családokkal szemben.
Cecilia Iannaco pszichológus, pszichoterapeuta és a Netforpp mentális egészséggel foglalkozó nemzetközi NGO alelnöke a szülői engedélyhez kötés feltétele kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy éppen azok a családok hajlamosak megtagadni a hozzájárulást az iskolai szexuális neveléstől, ahol az iskolai segítség fontos lenne, míg a tudatosabb, informáltabb szülők, akiknek a gyerekei nem szorulnának rá, könnyen megadják az engedélyt. A vita során az ellenzék és számos civil szervezet kifejtette, fontos volna, hogy a szexedukációs tudás mindenki számára hozzáférhető és elérhető legyen – azok számára is, akik nehéz családi körülmények között élnek; az iskolának alapvető feladata lenne az esélyegyenlőség megadása, és egy olyan tér szolgáltatása, ahol minden fiatal szégyen nélkül tud beszélni az intimitásról, függetlenül attól, hogy a családban nyitottak-e a szexualitásról való, korosztályhoz illő párbeszédre.
A szexuális nevelés korlátozása Iannaco szerint a fiatalokkal és az iskolákkal szemben bizalmatlanságot is kifejez, és csorbítja az intézményi önállóságot egy paternalista-konzervatív megközelítés alapján.
Az olasz kormány az egész szexedukációt fenyegetésként értelmezi, amit vissza kell szorítani, hiszen annak keretében megkérdőjelezhetőek a beágyazott nemi szerepek és hierarchiák is.
Összegezve pedig a módosítás egyfajta kulturális üzenetként értelmezhető, mely kísérletet tesz a kontrolláló családmodell visszaállítására.
Szentkirályi diadalittas videója is ebben a keretben értelmezhető. A magyar kormány hasonló, „genderideológia”-ellenes alapon lehetetlenítette el a szexedukációt célzó iskolai programokat. A 2021-es gyermekvédelmi törvény regisztrációhoz kötötte a szexuális nevelés megtartását az iskolákban, azonban az ezzel foglalkozó szervezetek azóta sem tudják intézni az ehhez szükséges adminisztrációt. A törvény radikálisan korlátozta, hogy kik tarthatnak hasonló programokat a magyar iskolákban: a független szervezetek közül már csak azok, akik regisztráció útján felkerülnek egy hivatalosan jóváhagyott listára – taglalta a 24.hu. A szexualitásról való alapvető tudáshoz való hozzáférés pedig feltehetően éppen azokban az iskolákban lehetetlenül el teljesen, ahol a leginkább szükség lenne rá.
