A Pride betiltását és a gyülekezési szabadság korlátozását célzó törvény egy héttel ezelőtti bevezetése óta Budapesten, Bécsben, és Párizsban is több tüntetést szerveztek, a témában megszólaltak politikusok, civil szervezetek és az Európai Bizottság is. Azonban az elmúlt 30 évben megtartott vonulások egyik fontos bázisát képező csoport, a Budapest Pride-ot támogató cégek részéről a mai napig nem lehetett érdemi reakciót, kiállást látni. A multinacionális vállalatok, amelyek nem egy alkalommal saját kamionnal, az eseményre legyártatott logózott pólókkal vesznek részt a vonuláson, a médiamegjelenéseikben és felületeiken a szexuális kisebbségek jogaiért kiállnak, szivárványos brandelemekkel jelzik, hogy számukra fontos a kérdés, most nem sietnek melldöngetve kiállni a melegjogokért.
Az elmúlt évek vonulásainak oldalán számtalan világcéget találunk, akikről a szervezők is úgy fogalmaznak (a tavalyi esemény kapcsán), hogy
„a Budapest Pride által képviselt értékeket, a nyitott, egyenlőségre épülő társadalom álmát, ahol az LMBTQ embereket nem éri hátrányos megkülönböztetés, gyűlöletbeszéd és intézményesített, államilag támogatott támadás – egyre több szervezet, informális csoport, egyesület, és párt is támogatja.”
Az elmúlt évek támogatói között olyan, mindenki által ismert vállalatok szerepelnek, mint az IBM, a Magyar Telekom, a Google, az IKEA, a Prezi, a Microsoft, a CocaCola, a Bosch, vagy olyan pénzügyi óriások, mint a Citibank, a BlackRock, a Morgan Stanley, a KPMG, de olyan kevésbé ismert cégek is képviseltették magukat, mint az Abacus Medicine, a Roche, a SEON és még sorolhatnánk.
Ezek a máskor szivárványos posztokkal, pride-os beharangozókkal jelentkező cégek most hallgatnak.
Ezért kerestük meg egy részüket a törvény elfogadását követően, több mint egy héttel ezelőtt, hogy megtudjuk: terveznek-e idén is szervezetileg részt venni a június 28-án megtartandó 30. Budapest Pride-on? Tervezik-e valamilyen formában támogatásukról biztosítani az eseményt és annak céljait? Mi az álláspontjuk a betiltási törekvésekről? A felvonulás tiltása esetén terveznek-e kiállást az esemény mellett?
Választ csupán egyetlen cégtől kaptunk, akik időt kértek a nyilatkozatuk előtt.
A Szikra Mozgalom mai napon kiadott közleményében is arról ír, hogy levélküldő kampányt kezdeményeznek, amivel üzenetet szeretnének küldeni az „álszivárványos” nagy cégeknek:
„Itt az ideje, hogy szembe menjenek Orbánnal, ha komolyan védik az LMBTQIA+ jogokat!
A Fidesz szégyenteljes törvénymódosítása, amely a Pride-ot is betiltaná, mindannyiunk szabadságát veszélyezteti. Az LMBTQIA+ közösséget pedig lábbal tiporja. A nagyvállalatok, amelyek szivárványba öltöztek, amikor az hozta a több pénzt, most hallgatnak. Derüljön ki, hogy kinek a szövetségesei igazából!”
– írja a Szikra. A szervezet nyolc céget választott ki, akik korábban hangoztatták, hogy a szabadság és a sokszínűség pártján állnak, a gyülekezési törvényt érintő törvénymódosítás óta nem szólaltak meg. Az IKEA-nak, a Bosch Hungary-nak, a Microsoft Hungary-nak, az Abacus Medicine-nek, a KPMG-nek, a Yettelnek, a Morgan Stanley-nek és a Coca Colának küldenek levelet, hogy „ne bujkálhassanak tovább”, továbbá azt követelik, hogy ezek a vállalatok tegyenek ki egy, a törvénymódosítást elítélő nyilatkozatot és legalább az éves bevételük 0,1%-ával támogassák a Pride-ot.
Emlékezetes, hogy a Coca Cola 2019-ben „Love is Love” címen meleg párokat is megjelenítő plakátkampányt indított – azonban a jobboldali körök felháborodása után nem sokkal ezeket inkább lecserélte.
„A szolidaritás nem a profitról szól! Nemcsak akkor kell dolgoznunk érte, amikor nekünk éppen megéri, hanem mindig. Ezért dolgozunk már öt éve a Szikrával, és ezért kérjük most számon az álszivárványos nagyvállalatokat is! Írj Te is levelet, érjük el, hogy még a héten lépjenek a cégek és helyezzenek nyomást a kormányra! Mert cinkos, aki néma!”
– írja a Szikra.
A levélküldő kampányhoz itt lehet csatlakozni.
A Pride felvonulások kapcsán évek óta kritikaként jelenik meg, hogy a fentihez hasonló módon nagyvállalatok marketing eszközzé teszik a szexuális kisebbségek küzdelmét az egyenlőségért. A felvonulásokon rózsaszínbe öltözve vonulva állnak ki az óriásvállalatok meghatározó szerepe ellen a Pink Blokk tagjai, akikkel korábban készítettünk interjút is. 2022-ben úgy fogalmaztak a Mércének:
„Lehet azt mondani, hogy „oké-oké, kétszínűek a cégek, meg vannak problémák azzal, ahogy csinálják, de hát mégiscsak valahol elfogadóbbá teszik a társadalmat ezzel”. Ezek a nagyvállalati jóemberkedések valójában sosem arra törekednek, hogy elfogadóbbá tegyenek egy társadalmat, hanem egy már korábban többnyire elfogadóvá vált társadalmat követnek, jelezve, hogy „haladnak a korral”. Ennek gyakorlatilag semmi tétje sincs, senkit sem tesznek elfogadóbbá, mert ahol teszik, ott általában már eddig is elfogadóak voltak az emberek. Akik meg nem, azokat meg csak még mélyebb homofóbiába taszít az ilyen nagyvállalati „erőltetés”. Ahol pedig lenne tétje, ott nem teszik, ahogyan a tavalyi (2021-es – a szerk.) Európa-bajnokságon is valahogy hiányoztak a szivárványos reklámtáblák a bakui és a szentpétervári helyszíneken.”
Frissítés, 17:45 – Az IKEA válaszolt szerkesztőségünknek
„Jelenleg azon dolgozunk, hogy megértsük, miként befolyásolja a törvény a közelgő Pride Felvonulást, amely idén júniusra van tervezve. Az IKEA-nál hiszünk abban, hogy hűnek kell maradnunk értékeinkhez. Olyan biztonságos és tiszteletteljes környezet megteremtésére törekszünk, ahol mindenki önmaga lehet és kifejezheti egyéniségét, szexuális irányultságától függetlenül. Továbbra is erőteljesen támogatjuk a sokszínűséget és a befogadást, és minden munkatársunk számára egyenlő lehetőségeket és juttatásokat biztosítunk Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában”
– írta lapunknak a cég regionális központja, vagyis amellett, hogy a cég inkluzivitását hangsúlyozta, arra nem kaptunk választ, hogy mit kezdenek a Pride-os megjelenéssel.