Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Hogyan vetett véget az emlékezetpolitika a nemzetközi szolidaritásnak?   A kozmopolita emlékezet és a szolidaritás válsága (I. rész)

Gondolkodj globálisan, cselekedj globálisan! Hogyan képzelhető el a planetáris együttélés? Min alapulhat az erre irányuló kollektív cselekvés? A liberális-emberjogi konszenzus megrendülése és az egyetemes humanitárius együttérzés válsága különösen élesen veti fel ezeket a kérdéseket. Ez az esszé a nemzetköziség elmúlt fél évszázados történetébe helyezve vizsgálja a szolidaritás és a politikai cselekvés kérdését.

Az első rész az emlékezetpolitika példáján rekonstruálja a liberális nemzetköziség (kozmopolitizmus) felemelkedését és bukását. A második rész globális történeti-szociológiai nézőpontból vizsgálja, miért és hogyan kerekedett felül a kozmopolitizmus a baloldali nemzetköziség szolidaritás-vízióin és -gyakorlatain, és ebben milyen szerepe volt a szociológiának.


A kozmopolita emlékezet és a szolidaritás válsága

Jürgen Habermas filozófus, a kritikai elmélet élő klasszikusa három kollégájával együtt 2023. november 13-án „A szolidaritás elvei” címmel közzétett egy állásfoglalást, amely a gázai konfliktus keltette nemzetközi fejleményekre reagált. „Úgy véljük, írják a tudósok, hogy az egymásnak ellentmondó vélemények között vannak olyan elvek, amelyeket nem szabad vitatni. Ezek képezik az Izraellel és a németországi zsidókkal való, helyesen értelmezett szolidaritás alapját.” A Hamász támadására adott izraeli válaszreakció jogossága vitatható, folytatják, azonban, a palesztinai népesség iránti minden aggodalom ellenére, „az ítélkezés mércéje teljesen kicsúszik a kezünkből, amikor népirtási szándékot tulajdonítunk Izrael tetteinek”. Elfogadhatatlan, jelentik ki, hogy Izrael tettei igazolják az antiszemitizmust, és hogy „a németországi zsidók ismét ki legyenek téve az élet és a testi épség elleni fenyegetéseknek”.

Hogy voltaképpen minek az ismétlődése elfogadhatatlan, azt az állásfoglalás a következőképpen fogalmazza meg:

„A Német Szövetségi Köztársaság demokratikus ethosza, amely az emberi méltóság tiszteletben tartásának kötelezettségére irányul, olyan politikai kultúrához kapcsolódik, amely számára a zsidó élet és Izrael létjogosultsága olyan központi elem, amely a náci korszak tömeges bűneinek fényében különleges védelmet érdemel.”[1]

A politika e morális talapzatának az emlékezés a központi eleme. Az emberi méltóság helyreállítása a Holokauszt áldozataival való azonosulás révén: ez a demokratikus minimum. E politikai ethoszt a náci múltról 1986-ban az NSZK-ban lefolytatott ún. történészvita végkimenetele egészen a közelmúltig megkérdőjelezhetetlenné tette. Habermas, aki a történészvita egyik főszereplője volt, akkor így fogalmazott:

„az a kötelességünk, hogy Németországban (…) életben tartsuk a németek által meggyilkoltak szenvedésének emlékét, és ezt az emléket egészen nyíltan és nem csak a saját fejünkben kell életben tartanunk.”[2]

A „múlttal való szembenézés” e modellje, amely az emlékezés módjaként határozza meg a demokratikus  minimumot, valóban irányadó volt nem csak a keletnémet örökség nyugatnémet kezelésében, hanem a legkülönfélébb geopolitikai és társadalmi kontextusokban is. Az emlékezetkutatásba bevezető egyik kézikönyv egyenesen azt állítja az „Emlékezet és politika” címszó alatt, hogy ez a modell, a bevett német kifejezéssel „Vergangenheitsbewältigung”, követendő mindazon esetekben, amikor „a predemokratikus, autokratikus vagy diktatórikus rezsimekből a demokratikus kormányzásba való hirtelen átalakulás történik”. A német kifejezést úgy határozza meg a kézikönyv, hogy „azokra a tevékenységekre utal, amelyeket a demokrácia és az emberi jogok elvei mellett elkötelezett társadalmak és államok fejtenek ki, amikor megküzdenek a korábbi rendszer bűneivel és diktatórikus múltjával”.[3] A „múlttal való szembenézés” modellje tehát univerzális érvénnyel biztosítja az emberi jogok szavatolta demokrácia-minimumot.

Az emlékezetpolitika az 1980-as évek óta globális fenoménné vált, és helyi, regionális, állami és nemzetközi szinteken egyaránt intézményesült. Ez azt jelenti, hogy a Holokauszt emlékezetén alapuló politika jóval túlterjed a zsidó népirtás történeti eseményének kontextusán. A Holokauszt emlékezetének univerzális jelentősége mellett érvelő kutatók, mint Daniel Levy és Natan Sznaider, úgy fogalmaznak egyik könyvükben, hogy „Az emberi jogok emlékezetpolitikája a politikai racionalitás új formájává vált”.[4] Az emlékezetpolitika ígérete tehát nem egyszerűen az, hogy megoldást kínál az ún. „emlékezeti háborúkra”, vagyis a múltértelmezések versengésére, hanem az, hogy a helyes emlékezet kialakítása révén társadalmi és politikai problémákat old meg. Az emlékezetpolitika a politika sajátos formája, amely emlékezeten kívüli célkitűzéseit, a megbékélést, a demokratikus politikai kultúrát, az emberi jogok érvényesülését a helyes emlékezés kialakítása révén igyekszik elérni.

Mindössze kilenc nappal a „Szolidaritás elvei” című nyilatkozatot követően megjelent egy válaszreakció, amelyet nem kevesebb, mint 109 értelmiségi és kutató írt alá a világ számos részéből. Az „Emberi méltóság mindenkinek” című állásfoglalásban aggodalmukat fejezték ki Habermasék szolidaritásfogalmának „nyilvánvaló korlátai miatt”, jelesül, hogy nyilatkozatukban „az emberi méltóság iránti aggodalmakat nem terjesztik ki megfelelően a gázai palesztin civilekre, akik halállal és pusztítással néznek szembe. Nem alkalmazzák és nem is terjesztik ki a növekvő iszlamofóbiát tapasztaló németországi muszlimokra [sem].” Ami pedig a népirtás vádját illeti, az aláírók e kérdést vitára érdemesnek tartják, amit a megfelelő intézményekben kell lefolytatni.[5]

A gázai konfliktus kiváltotta nyilatkozatháború jóval többről szól, mint hogy értelmiségiek nem értenek egyet, vagy hogy ki-ki valamelyik „oldallal” szolidáris.

A szolidaritás normatív alapelvei váltak kérdésessé: arról vitatkoznak, hogy milyen elvek alapján ítélhető meg a szolidaritás helyessége. Mindez az emlékezetpolitika válságának egyik tünete. Az emlékezetpolitika azért van válságban, mert egyre növekvő ellentmondás feszül az ígéretei és azok megvalósulása között.

Erre legfrappánsabban Valentina Pisanty hívta fel a figyelmet Az emlékezet őrzői, A xenofób jobboldal visszatérése című könyvében, amely így kezdődik: „Két tény mindenki előtt nyilvánvaló:

  1. Az elmúlt húsz évben a Soá széles körű megemlékezések tárgyát képezte az egész nyugati világban.
  2. Az elmúlt húsz évben a rasszizmus és az intolerancia drámaian megnőtt éppen azokban az országokban, ahol az emlékezetpolitikát a legnagyobb vehemenciával ültették a gyakorlatba.”[6] Ha vetünk egy pillantást az Egyesült Államokban, Izraelben és Németországban zajló politikai fejleményekre, nehezen tudunk nem egyetérteni ezzel az állítással. Donald Trumpot újraválasztották az Egyesült Államok elnökének, Benjamin Netanjahu a szélsőjobboldallal koalícióban vezeti a háborús Izraelt, a szélsőjobboldali Alternative für Deutschland (AfD) történelmi sikereket ért el a februári parlamenti és a múlt évi tartományi választásokon. Nagyon úgy tűnik, hogy a szolidaritás csökkent ezekben az országokban, ahol a leginkább intézményesült az emlékezetpolitika. A Nyugaton belül megjelent a fasizmus kísértete, amely éppen a liberális emlékezetpolitika fogalmi és gyakorlati repertoárjának mozgósításával rombolja a liberális demokrácia épületét.[7]

Az emlékezetpolitika célkitűzései és eredményei közötti ellentmondás a hidegháborút követő liberális hegemóniában láthatatlan maradt. Az emlékezeti politikai racionalitással kapcsolatos kritikákat sokáig könnyen félre lehetett tolni azzal, hogy a problémát az emlékezet nem megfelelő átadása okozza. Például amiatt, hogy a politika beavatkozik az emlékezet tiszta, politika előtti világába, és eltorzítja azt. Ez a magyarázat, amely a technokrata döntéshozatal kérdéseként láttatja a problémát, maga is politikai reakció. A kérdés valójában nem az, hogy miért nem adódott át a Holokauszt emlékezete által hordozott történelmi tanulság, hanem az, hogy az elmúlt évtizedekben intézményesített, éppen e tanulságokat átadni hivatott helyi, regionális, nemzeti és nemzetközi (európai) politikák miért bizonyultak alkalmatlannak a nemzetközi szolidaritás, a liberális demokrácia, az emberi jogok érvényesülése, végső soron a béke és a jó kormányzás kihívásainak leküzdésére.

A hidegháború utáni korszak „történelem vége” eufóriája közepette, amikor forradalom helyett a demokráciába való átmenetről beszéltek, amely az eszközök megfelelő alkalmazására korlátozódott, nem merült fel a kérdés, vajon az ún. emlékezeti mechanizmusok valóban működnek-e a legkülönfélébb terepeken. Vajon a demokratizáció globálisan hatékonynak gondolt, sztenderdizált eljárásai, amelyek jellemzően a „történelmi párbeszéd” és a „közös történelmi narratíva” kialakítását szolgálják, valóban azzal az eredménnyel járnak, amelyet tulajdonítanak nekik?[8] Az emlékezetpolitikai megbékélési modell hatékonyságát csak az elmúlt tíz évben, vagyis a liberális hegemónia megrendülését követően kezdték tudományosan vizsgálni. Lássuk, hogyan működött az emlékezetpolitika a kutatások fényében.

Az emlékezetpolitika kudarcai

Az emlékezetpolitika azt ígérte, hogy univerzális megoldást nyújt a múlttól való megszabaduláshoz. Az euroatlanti világ intézményesített globális emlékezetpolitikai beavatkozásai a nagybetűs nyugaton kívül azzal a céllal történtek, hogy az a bizonyos poszt, a „nehéz múlt” terhe a jelenen, elháruljon a helyes emlékezet kialakítása révén. Hiszen ez lenne a feltétele a voltaképpeni politikai célkitűzésnek, a liberális emberi jogi rend szavatolta demokrácia kialakításának. A volt keleti blokk európai országaiban mindez a diktatúrából a demokráciába történő átmenet jelszavával történt. Ez az emlékezetpolitika posztszocialista kontextusa.[9]

Az európai uniós csatlakozás „puha” feltételeként megszabott holokausztemlékezeti politika nem vezetett a kontinentális politikai közösség alapjául szolgáló közös európai identitáshoz, egy olyan állapothoz, amelyben a reflexív történelmi dialógus révén meghiúsulnak a  nemzeti-etnikai konfliktusok, és a nemzeti büszkeség a Habermas-féle alkotmányos  patriotizmusra korlátozódik. Ehelyett mimetikus áldozati versengéshez vezetett, amelyben a holokausztemlékezet kihívóra talált a kulturálisan annak mintájára megalkotott kommunizmusemlékezetben.

Utóbbinak legszemléletesebb példái az ezredforduló körül kelet Európa-szerte felmagzó emlékmúzeumok, amelyek történelmi múltreprezentáció helyett egy morális követelést fogalmaztak meg: a kommunizmus áldozatai legyenek egyenlő mértékben elismerve a Holokauszt áldozatai mellett (ezen intézmények zászlóshajója a Terror Háza Múzeum volt). A két emlékezeti konstrukció versengését – Freud kifejezésével – a kis különbségek nárcizmusa határozta meg. „Megbékélésük” pedig kimerült a szélsőségesen dekontextualizált és depolitizált „minden áldozat emberi méltósága egyenértékű” moralitás deklarációjában, amit Az Európai Parlament 2009. április 2-i állásfoglalása hajtott végre „az európai lelkiismeretről és a totalitarizmusról”.[10] A liberális demokráciát lebontó, azóta intézményesült szélsőjobboldalnak ma már nem is igazán van szüksége a holokausztemlékezeti, azaz civilizációs legitimációra.

Az emlékezetpolitika egy másik tesztterülete a volt Jugoszlávia volt. Nem is elsősorban a holokausztemlékezettel legitimálni kívánt[11] koszovói humanitárius NATO-beavatkozásra gondolok, hanem a megbékélést előmozdítani hivatott intézményegyüttesre, amelyet egy háború pusztította, végletekig elszegényedett és etnikai konfliktusokkal szabdalt térségben vetettek be a daytoni békeszerződés 1995-ös aláírását követően. Ez tehát az emlékezetpolitika poszt-konfliktus kontextusa. A múlt nem tud meggyógyítani bennünket című könyvében Lea David szociológus hosszasan elemzi, hogy az ún. dialógus csoportok megalakítása és működtetése milyen eredményekkel járt Szerbiában, Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában a társadalmi szereplők közötti szolidaritásnak az emberijogi értékek révén történő megalapozásában.[12] Eredményei szerint a fókuszcsoportos foglalkozásokon előírt emlékezetesítési napirend (memorialization agenda), ahogy nevezi, nem vezetett az emberi jogi értékek elsajátításához, és szolidaritáshoz sem. Ennek több okát állapítja meg. Az a társadalmi kategorizáció, amely alapján a csoportok összeállnak, etnicizált elkövető vs. etnicizált áldozat, tovább esszencializálódik a csoportdinamika során, vagy ha nem, a fókuszcsoport mesterséges terén kívül nincs támogató infrastruktúra, amely felülírhatná ezeket a törésvonalakat.

A globális-univerzalizált modell alkalmazása ugyanis a helyi hatalmi viszonyokba ágyazódik, amitől, elsősorban az állam szerepétől, nem lehet eltekinteni, hiába konstruálja közvetlenként az univerzális és az egyéni közötti politikai viszonyt a globális civil társadalom ideológiája.

Az emberi-jogi emlékezetesítési program ráadásul, ahelyett, hogy megszüntetné, akár újra is termelheti a társadalmi kategóriák közötti morális hierarchiákat. A srebrenicai vérengzésnek a Holokauszt mintájára történő, morálisan kitüntetett népirtásként reprezentált felfogása, írja David, nem csak a túlélők sokféle igényétől és érzelmeitől tekintett el, hanem egyúttal morálisan másodlagos helyre szorította az egyéb boszniai áldozatokat, nem beszélve a háborúk horvát vagy szerb áldozatairól, akik számára nem biztosított megszólalási lehetőséget.

Végül nézzük a harmadik tesztet, a poszkoloniális kontextust. Hogyan vizsgázik a holokausztemlékezeti edukációs program, ha Európa volt gyarmatain vetik be? Erre keresi a választ Thomas van de Putte, a londoni King’s College posztdoktori munkatársa, aki többek között a Johannesburg Holocaust and Genocide Centre által működtetett Change Makers Program gyakorlatba ültetését kutatja Mozambikban.[13] Etnográfiai terepmunkája kiterjed azokra az egyetemi hallgatóknak, fiatal szakértőknek rendezett foglalkozásokra, train-the-trainer workshopokra, amelyeken keresztül az európai kormányok és magánszervezetek a Holokauszt emlékezetét a helyi viszonyok megértése és a cselekvés számára modellértékű tudás- és gyakorlategyüttesként adják át.

A program előfeltevése szerint a Holokausztról szerzett tudás segít az afrikaiaknak abban, hogy megértsék az erőszak szerepét saját mindennapjaikban, és képessé teszi őket azok kezelésére. A workshopok programjába, vagy annak meghatározásába, hogy voltaképpen mire is kellene megoldást találni Mozambikban vagy Kelet-Afrikában, a helyi szereplők nem szólhatnak bele. A programban csak egy előre és máshol (Európában) kidolgozott jelentésegyüttes felülről lefelé történő átadásának passzív befogadóiként vehetnek részt. Így a „mindennapi realitások”, például az „el nem múló múlt” helyi változatai, amelyekre a program elviekben megoldást adhatna, rejtve maradnak.

Van de Putte két reakciótípust azonosít azon helyi szereplők részéről, akik Mozambikban részt vettek a Change Makers Programban. Az egyik, hogy a felkínált, illetve előírt, a Holokausztról szóló értelmezési keretet egyfajta ellenállásként újraértelmezik, hiszen erre intézményes lehetőséget nem nyújt a program; méghozzá azért, hogy hozzá tudják illeszteni a helyben tapasztaltakhoz (azaz: értelmessé tegyék a helyi kontextusban). A másik lehetőség, hogy úgy ahogy van, figyelmen kívül hagyják az előírt értelmezési keretet. Érdemes hangsúlyozni, hogy ezek a válaszok olyanoktól jönnek, akik alapvetően nyitottak a programra. Akik nem, azokkal van de Putte nem foglalkozik. Ők bizonyára könnyűszerrel dekódolhatják a neokolonializmus újabb eseteként a Change Makers Programot.

Az emlékezetpolitika kudarcai a „poszt-” e három kontextusában azért különösen lesújtók, mert rendszerszerű krízisre utalnak. E válság belátása, talán szükségtelen hangsúlyozni, korántsem jelenti, hogy ne kellene megemlékezni a Holokausztról. Azt viszont annál inkább, hogy újra kellene gondolni emlékezet és politika viszonyát. A következőkben felvázolok egy erre irányuló történeti-szociológiai programot, amely az emlékezetpolitika globális felemelkedését politikatörténeti kontextusba helyezi, és a nemzetközi szolidaritás kérdését állítja a középpontba. Lássuk mindenekelőtt az emlékezetpolitika mint liberális politikai racionalitás szolidaritáskoncepcióját.

Kozmopolitizmus

Röviden azt mondhatjuk, hogy a nemzetköziség liberális változata a nyolcvanas évektől a kozmopolitizmus volt, amelyet a közös emlékezet alapoz meg. Ahogy Barbara Misztal szociológus professzor fogalmazott „Kollektív emlékezet egy globális korban” című tanulmányában, „a kozmopolita emlékezet jelentősége abban rejlik, hogy képes túllépni a nemzeti határokat és elősegíteni az egyetemes szolidaritást”, értékét pedig abból a szempontból kell megítélni, hogy mennyire képes a posztnacionalista szolidáris közösségek kialakítására és a kölcsönös elismerés elérésére.[14] A kozmopolita emlékezet alatt a tudósok, így Daniel Levy és Natan Sznaider is, akik az ezredforduló körül megalkották a kifejezést, valójában a Holokauszt emlékezetét értették. Hogyan szolgálhat a Holokauszt emlékezete „a globális szolidaritás és a humanista gondoskodás szimbólumaként”?[15]

Jeffrey Alexander szociológiaprofesszor kulturálistrauma-elmélete pontosan erre ad választ. Alexander a kulturális trauma társadalmi folyamatát a háború utáni nyugati fejlődéssel azonosítja, amely során a Holokauszt „az emberi szenvedés és a morális gonosz általános szimbólumává [vált], egy olyan univerzális szimbólummá, amelynek már a puszta léte is egyedülálló történelmi lehetőségeket nyújt az etnikai, faji és vallási igazságosság, a kölcsönös elismerés és a globális konfliktusok civilizáltabb rendezésének megteremtésére”.[16] Mindezt az teszi lehetővé, hogy a Holokauszt áldozataival a szimbolikus kiterjesztés révén bárki képes azonosulni, és ezáltal jelentést tulajdonítani az igazságtalanság, a politikai erőszak, a népirtás helyi eseteinek. A Holokauszt mint a szakrális gonosz szimbóluma tehát egyetemes morális mérceként működik olyanok számára is, akik nem érintettek az európai nácizmus történetében.

Alexander a Holokauszt szimbólumában nem egyszerűen „hídmetaforát” látott, hanem sokkal szélesebb értelemben a transzkulturális normativitás forrását, amely a szolidaritás előfeltételeként szolgál. A liberális emlékezetpolitikai agenda megváltó narratívája szerint a globalizáció végre felszabadította az emlékezetet a nemzetállamok antagonisztikus világából, és lehetővé tette az egyetemes szolidaritást.

A Holokauszt emlékezete ugyanakkor nemcsak a transznacionális emlékezetkultúrák kialakulását segíti elő e szemléletben, hanem a globális emberi jogi politika morális alapjává is válik. Az univerzális liberális emberi jogok Samual Moyn kifejezésével az „utolsó utópiát” jelentették egy olyan korban, amelyben mind a baloldali forradalmi, mind a nacionalista gyarmatellenes politikai programok nyilvánvalóan kudarcot vallottak.[17] Ebben a reményteli jövőben a Holokauszt kozmopolita emlékezetén alapuló egyetemes normákat jogi eszközök formájában intézményesítik, írják elő és ellenőrzik. A kozmopolita emlékezet és az emberi jogok liberális diskurzusa szépen illeszkednek egymáshoz. Az emberi jogi normákat és értékeket a Holokausztról való megemlékezés nem egyszerűen kifejezni, hanem érvényre juttatni hivatott. Elméletileg a kozmopolita holokausztemlékezet lehetővé tette az egyetemes azonosulást egymással, mint az igazságtalanság valós és potenciális áldozataival, az univerzális emberi jogok pedig az aktivizmus egy formáját biztosították a demokratikus és békés együttélés közösen osztott értékeinek és normáinak megvalósításához.

Lényeges, hogy az egyetemes szolidaritás ebben a szemléletben a Holokausztra való emlékezés dekontextualizált, reflexív és dialogikus módjából fakad. Dekontextualizált, mert a holokausztemlékezet csak a radikális Gonosz egyetemes szimbólumaként működhet, hogy a bárki számára érthető és meggyőző erkölcsi tanulságokat absztrakt szinten közvetíthesse. Reflexív, mert a kozmopolita emlékezetben való azonosulás nemcsak a többi áldozat szenvedésének bevonását, hanem a perspektívák sokféleségének elfogadását is jelenti. Az a fajta párbeszéd, amely az emlékezés kozmopolita módját alkotja, Jürgen Habermas nyomán konszenzuálisan dialogikus. A Holokauszt absztrakt emlékezete által kezdeményezett globális szintű kölcsönös párbeszéd aztán az emberi jogok és a demokrácia liberális értékeinek és normáinak konszenzuális elfogadásához vezetne. A depolitizált politikai cél az egyes áldozatok szenvedésének megszüntetése vagy megelőzése, az eszköz pedig az  emberi méltóságuk morális helyreállítása a múlt traumáira való emlékezés, azaz a liberális emberi jogok történelmi tanulságok általi érvényesítése révén. Ideális esetben maguk a reflexíve szolidáris civilek azok, akik az áldozatok elismeréséért küzdenek azáltal, hogy a (szupra)nemzeti kormányzati hatóságokat humanitárius okokból történő beavatkozásra késztetik. Leghatásosabb fegyverük az igazságtalanságra való figyelemfelhívás azáltal, hogy az áldozatok szenvedését a világ nyilvánossága elé tárják.

Amit Alexander úgy fogalmazott meg, hogy nem hagyunk másokat egyedül szenvedni,[18] vagy Levy és Sznaider úgy, hogy az idegenek által megvert és megkínzott idegenek képei megérintenek bennünket, sajátos értelmet ad a szolidaritás fogalmának. Valójában együttérzésről van szó, ami nemzeti-etnikai hovatartozástól, társadalmi, gazdasági vagy kulturális sajátosságoktól függetlenül köti össze az egyéneket. A szubjektum valós vagy potenciális áldozat, akinek kötődését bárki máshoz a puszta emberi szenvedés egyetemessége teszi lehetővé. Az, amit Didier Fassin francia kultúrantropológus biolegitimitásnak nevezett: hogy megérint a szenvedő emberi test látványa. Ezt az univerzális moralitást pedig a Holokauszt kozmopolita emlékezetével való azonosulás biztosítaná, hiszen a szenvedés abszolút mércéjének példázatával szolgál.

A szolidaritás e sajátos liberális víziójának megvan a maga története. Ha elhelyezzük a szolidaritás-víziók globális kontextusában, amelyekkel versenyre kelt, nem csak a sajátosságai ragadhatók meg, hanem az is, hogy miképpen kerekedett felül riválisain az 1980-90-es években.

Erre teszünk kísérletet az esszénk második részében.

(A második részt a napokban tesszük közzé.)

Az írás a Társadalomelméleti Szakkollégiumban 2024 végén elhangzott előadás szerkesztett változata.

Elgondolkodtatott a cikk? Voltak benne új informácók, érdekes meglátások? Segített abban, hogy kialakítsd saját véleményed? Ha igen, mennyit ér ez számodra?

A gondolkozásra, kritikára és közös cselekvésre ihlető újságírás fennmaradásához az olvasók összefogására is szükség van. Csatlakozz, hogy együtt teremthessünk értéket!

Már ezer forint is nagy segítség, és ha teheted, légy rendszeres támogató! Köszönjük!

[1] – Nicole Deitelhoff, Rainer Forst, Klaus Günther und Jürgen Habermas: Principles of solidarity. A statement, https://www.normativeorders.net/2023/grundsatze-der-solidaritat/

[2] – Jürgen Habermas: Concerning the Public Use of History, New German Critique, No. 44, Special Issue on the Historikerstreit (Spring -Summer, 1988), 44.

[3] – Erik Meyer, Memory and Politics, in: Astrid Erll, Ansgar Nünning, (Eds.), Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin, New York: De Gruyter, 2010, 2008, 173.

[4] – Daniel Levy, and Natan Sznaider, eds. Human Rights and Memory. Essays on Human Rights. University Park, Pa: Pennsylvania State University Press, 2010, 5.

[5] – Human dignity for all. A Response to „Principles of Solidarity. A Statement” Lásd: https://publicseminar.org/2023/11/a-response-to-principles-of-solidarity-a-statement/

[6] – Valentina Pisanty, The Guardians of Memory and the Return of the Xenophobic Right. CPL Editions, 2021.

[7] – Erről részletesen ld. Péter Csigó and Máté Zombory. „Respect My Right to Dominate.” Intersections 6, no. 1 (July 15, 2020). https://doi.org/10.17356/ieejsp.v6i1.679.

[8] – Vö. Lea David, „Against Standardization of Memory.” Human Rights Quarterly 39, no. 2 (2017): 296–318.

[9] – Lásd részletesen Zombory Máté, Traumatársadalom. Az emlékezetpolitika történeti-szociológiai kritikája. Budapest: Kijárat, 2019, illetve Jelena Subotic, Yellow Star, Red Star: Holocaust Remembrance after Communism. Cornell University Press, 2019.

[10] – Lásd: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-6-2009-0213_HU.html

[11] – Tzvetan Todorov: A rossz emlékezete, a jó kísértése. Mérlegen a XX. század (Budapest, 2005), 232-3.o

[12] –  Lea David, The Past Can’t Heal Us: The Dangers of Mandating Memory in the Name of Human Rights. Cambridge University Press, 2020.

[13] – Thomas Van de Putte, Localizing the Holocaust: A Micro-Study of Holocaust Memory Education for Mozambicans,” alőadás a British and Irish Association for Holocaust Studies éves konferenciáján az Exeteri Egyetemen, 2024. július 4–5.

[14] – Barbara A. Misztal, „Collective Memory in a Global Age: Learning How and What to Remember.” Current Sociology 58, no. 1 (January 2010), 36.

[15] – Misztal, i.m., uo.

[16] –  Jeffrey C. Alexander, „Holokauszt és trauma: morális univerzalizmus Nyugaton.” In Szász Anna és Zombory Máté (szerk.) Transznacionális Politika És a Holokauszt Emlékezettörténete, Budapest: Befejezetlen Múlt Alapítvány, 2014, 66.

[17] – Samuel Moyn, The Last Utopia: Human Rights in History, The Belknap Press of Harvard University Press, 2010).

[18] – Jeffrey C. Alexander „Culture Trauma, Morality and Solidarity: The Social Construction of ‘Holocaust’ and Other Mass Murders.” Thesis Eleven 132, no. 1 (February 2016), 10.