A buszos szakszervezetek szúrták ki múlt héten, hogy az autóbuszok napi menetprogramjaival trükközhet a MÁV annak érdekében, hogy összességében csökkentse a buszvezetők hivatalos munkaidejét, és ezzel a béralapjukat. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), illetve a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) is felhívta rá a figyelmet, hogy a buszok menetprogramjainak (szakkifejezéssel „fordáinak”) átírása épp azután indult be, hogy hosszú és küzdelmes folyamat lezárultával sikerült kollektív megállapodást kötnie a volánbuszos érdekképviseleteknek és a MÁV-nak.
A SZAKSZ január 20-ra sztrájkbizottság összehívását helyezte kilátásba a fordaátalakítások miatt, amelyek a szakszervezet szerint nem csak a munkabérek csökkenését, de a szolgálati napok számának növekedését is magukkal hozhatták volna.
Erre a jelek szerint nem fog végül sor kerülni, mivel a SZAKSZ és a KKSZ kedden tárgyalást folytatott a MÁV-Volán csoport vezetőivel, amelyen sikert arattak, így a munkáltató leállítja a február elsejére tervezett fordaátalakítást.
Mint ismeretes, a SZAKSZ vezetésével lezajlott 2024-es Volán-sztrájkok elérték, hogy a MÁV-Volán-csoport vállalja, hogy három év alatt 28,4 százalékos alapbér-emelést hajt végre. Az érdekképviseletekkel aztán év végére sikerült a kollektív megállapodást tető alá hozniuk, ami többek között a béremelést is rögzíti. Igen ám, de a jelek szerint a munkáltató ezzel egyidőben, vagy nem sokkal később „racionalizálás” címszóval elkezdte a munkabérek alapját képező fordákat átalakítani úgy, hogy azokból összességében kisebb munkaidő jöjjön ki, tehát kisebb bért kelljen utánuk fizetni. Ahogyan arra lapunk figyelmét még a keddi tárgyalás előtt felhívta Dobi István, a SZAKSZ elnöke, a buszvezetőknek a bércsökkenésen kívül nem csökkennek a terhei, hiszen a munkahelyén kell tartózkodnia akkor is, ha a busz menetideje lerövidül, vagy kevesebb megállóban kell megállni.
Dobi korábbi szavai szerint „ha a munkáltató tovább csökkenti a munkaidőalapot, akkor nem dolgoztatja ki a munkaidőt, nincs meg a kötelező óra, így túlóra sem lehet, így ettől a bevételtől is elesnek a sofőrök. Nagyon nagy probléma, hogy alulfizetettek a vezetők, és a munkaidejükből relatíve sok a jelenléti idő.”
A szakszervezeti vezető szerint az időzítés nem is lehetett volna rosszabb:
„Semmi nem magyarázza ezt a szabályozást, hogy elveszik azt a munkabér-alapot, amivel már épp kezdtek kibékülni a dolgozók.”
A buszvezetők a keddi tárgyalás sikere miatt nem esnek el a túlórák jelentette bérkiegészítéstől, de továbbra is komoly problémát jelenthet, hogy a relatíve alacsony béreket folyamatos pluszmunkával kell kipótolni.
A SZAKSZ elnöke szerint a munkáltatónak sem lehet érdeke, hogy ne működjön a Volánbusz, márpedig a munkaerőt a jelek szerint nem becsüli meg a MÁV Személyszállítási Zrt.:
„A buszvezetők életkora magas, rossz az egészségügyi állapotuk és nagy az elvándorlás. Ha ezekre ráteszünk egy fordaátalakítást, akkor visszadobtuk a szekeret abba a kátyúba, ahonnan egyszer már majdnem kihúztuk. Így nem lesz autóbuszvezető, nem lesz szerelő lassan, aki a szakmában dolgozzon.”
Ráadásul a KKSZ és a SZAKSZ információi szerint a fordaátalakításokat, és az azokkal járó kellemetlenségeket egyes üzemvezetők homályos okokból megpróbálták a szakszervezetekre kenni. Nógrádból és Kisvárdáról is olyan hírek érkeztek, hogy az ottani vezetők a buszsofőrök kérdéseire azt válaszolták, hogy „köszönjék a szakszervezeteknek”.
Dobi István a Mércének erre úgy reagált, hogy
„Addig nem nyugszunk, amíg ezeket az embereket [a szakszervezeteket sározó üzemvezetőket – B.L.] el nem távolítják a munkakörükből. Az amire hivatkoznak, a kollektív megállapodás nem ad lehetőséget arra, hogy ilyen drasztikusan belenyúljon a munkáltató a munkaidőkeretbe. Én nem engedek a százból, ezek az emberek ilyen magatartással alkalmatlanok rá, hogy munkahelyi vezetők legyenek.„
A MÁV-Volán vezetőségének relatíve könnyű meggyőzhetősége összefüggésben lehet azzal, hogy beláthatták, ha a minisztérium valóban kivitelezni akarja a Lázár János által nemrég bejelentett tízpontos intézkedéscsomagot, amelynek része a vasúti közlekedés pótlóbuszokkal való kiegészítése, akkor nem árt, ha azokat a buszokat vezetni is fogja majd valaki. Már csak azért is, mert az ambíciózus vállalás értelmében a nyári szezonban 200 pótlóbusz fogja segíteni a vasútközlekedést, ami az eddigiekhez képest tízszeres emelkedés lenne.
Kérdéseinkkel kerestük a MÁV-Volán csoportot is, amennyiben válaszolnak, kiegészítjük cikkünket.