Soha nem látott érdeklődés mutatkozik a kormány részéről a megfizethetetlen lakhatási költségek terén, de egyelőre érdemes fenntartásokkal kezelni a pálfordulást. Főleg ha figyelembe vesszük a kormány eddigi szegényellenes akcióit. Idén beszámoltunk a Mércén arról a több száz újszülöttről, akik kórházakban ragadnak hónapokra, nagyrészt azért, mert a szüleik nem vihetik haza őket rossz vagy bizonytalan lakhatási körülményeik miatt; az ukrajnai menekültek lakhatási támogatásának szinte teljes kormányzati felszámolásáról; embertelen kilakoltatásokról; a Nemzeti Közszolgálati Egyetem mintegy 500 józsefvárosi lakos otthonát kisajátító kampuszfejlesztéséről, a hajléktalan emberek láthatatlanságáról, vagy épp a rákosrendezői MÁV-lakásokban élők kiszorításáról a mini-Dubaj luxusberuházás kedvéért.
Ez a néhány példa is rávilágít, összességében hogyan bánik a kormány azokkal a családokkal, fiatalokkal, idősekkel, akik nem illenek a szociális szempontokat figyelmen kívül hagyó családtámogatási rendszerébe.
Hányan vannak ők, milyen problémákkal küzdenek, milyen lakáspolitikát vitt eddig a kormány, és bizakodhatunk-e most, hogy hosszú évek után bekerült a kormányzati kommunikációba a lakhatási válság kifejezés?
Ezeket a témákat járja körbe a Habitat for Humanity legfrissebb, immár 13. alkalommal kiadott lakhatási jelentésének első két fejezete, melyeket szerda délelőtt mutattak be Budapesten.
Elérte a lakhatás az ingerküszöböt?
A rendszerszintű, milliókat sújtó lakhatási nehézségeket eddig leginkább ignoráló Orbán-kormány idén ősszel hirtelen elkezdett a lakhatási válságról beszélni. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter „gazdaságpolitikai akciótervet” jelentett be, melynek egyik pillére a megfizethető lakhatás. Bár a miniszter a brutálisan magas budapesti lakhatási költségeket emelte ki tájékoztatóján, a lakhatási szegénység országos probléma, melynek ugyan nagyon meghatározó része a megfizethetőség, de számos más, akár egymást erősítő indikátora is van. (Ilyen például a lakhatáshoz való hozzáférés, a lakhatás jogi biztonsága, a lakásminőség, energiaszegénység – az indikátorokról részletesebben itt.) Ezeket az elmúlt évtizedben nem sikerült célzottan és átfogóan kezelni, arról pedig egyelőre csak sejtései vannak a lakhatással foglalkozó kutatóknak, hogy érdemben javítanak-e a helyzeten a kormány új intézkedései.
„Nyolc éve, amióta a Habitatnál dolgozom, még nem volt példa rá, hogy ilyen óriási nagy változás lett volna a közpolitikákban, a büdzsében, a közbeszédben arról, hogy a lakhatás micsoda. Megjelent a lakhatási szegénység, megjelentek olyan fogalmak, amikről évek óta beszélünk. Valami elindult, még nem tudjuk, hogy pontosan mi, nem tudjuk, hogy ez egy választási kampánynak a része, hogy valódi változások lesznek-e belőle, de legalább az eddigi állóvíz valamennyire megmozdult. (…) Túl vagyunk egy olyan budapesti közgyűlésen is, ahol a lakhatás kiemelt téma volt, és ahol elfogadtak olyan javaslatokat, amelyek remélhetőleg Budapesten könnyítik az emberek helyzetét. cA kormányzati kommunikáció szerint Budapesten van lakhatási válság, de mi – és más lakhatási szervezetek is – évek óta arról beszélünk, hogy országszerte van lakhatási válság” – mondta a jelentés bemutatóján Szegfalvi Zsolt, a Habitat ügyvezető igazgatója.
A szervezet ugyan határozottan pozitív fordulatnak tekinti, hogy a kormány végre elkezdett a lakhatási válságról beszélni, hozzáteszi: a tervezett tíz lakhatási intézkedés többsége az eddig nyilvánosságra hozott részletek alapján továbbra sem a lakásszegénységben élőket célozza, elsősorban az építőipar és a gazdasági növekedés fellendítését szolgálják
– az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások vagy a SZÉP-kártyára érkező béren kívüli juttatások lakáscélú felhasználását ugyanis nem a legszegényebbek tudják igénybe venni. De említhetnénk például a belengetett bérlakásépítési programot is, amely az eddig napvilágot látott információk alapján az ingatlanfejlesztőket fogja megtolni, tehát – ahogy a jelentés első fejezetét készítő Czirfusz Márton, a Periféria központ munkatársa fogalmazott – akár a Rózsadombon is építhetnek drága bérlakásokat, amiket az állam olcsó forrással megfinanszíroz közpénzekből.
Az alsó középosztály és a középosztály körében is súlyosbodnak annyira a lakhatási problémák, hogy „az már van akkora tömeg választók szempontjából és a lakosság arányában is, hogy átüti az ingerküszöböt”.
A lakhatási problémákkal küzdők aránya szerinte már olyan arányú lehet, „hogy arra már a politikus is azt mondja, hogy ezzel már tényleg el kell kezdeni foglalkozni” – vélekedett Czirfusz.
A leginkább érintett rétegeket azonban eddig biztosan nem érték el a kormányzati segítségek, és jó eséllyel ezután sem fogják.
A szakértő szerint a kormány akcióterve részben a már korábban létező eszközöknek az újracsomagolása, arról pedig nagyon keveset tudunk egyelőre, hogyan tervezik kezelni a lakhatási szegénységet, hosszú távú lakhatási stratégiája továbbra sincs a kormánynak. „Valószínűleg az van a kormány fejében, hogy ha kicsit a középosztályra és a felső középosztályra lőnek, akkor ezek a hatások leszivárognak majd a lakhatási szempontból rosszabb helyzetben élőkhöz, de ez elég kevéssé valószínű” – összegezte a kutató.
A lakhatási szegénység egyik legfőbb indikátora, hogy egy háztartás a bevétele mekkora részét költi lakhatásra.
Ahol ez eléri a 40%-ot, vagyis ahol a bevételek közel felét lakhatásra költik, lakhatási szegénységről beszélünk. A hazai háztartások 13%-a sorolható ebbe a kategóriába, ami nagyságrendileg 106 ezer háztartást jelent.
Azok a háztartások, amelyek lakáshitellel rendelkeznek vagy lakást bérelnek, sokkal nagyobb valószínűséggel tartoznak ebbe a csoportba (a jelzáloghitelt fizetők 45%-a, a bérlői jogviszonyba tartozók 36-44%-a.) A szegénységben élők ennél a kategóriánál is az átlagos háztartásoknál jóval kitettebbek: a legalsó jövedelmi ötödbe tartozók egyharmada, az inaktív háztartások 30-40%-a fizeti bevételeinek közel a felét lakhatási kiadásokra.
Lakhatási szegénység szempontjából a leghátrányosabb helyzetben a fedél nélküliek vannak – az ő számukat minimum 10 ezer főre lehet becsülni. A következő nagyon súlyos hátrányokkal rendelkező csoportot az a közel 90 ezer háztartás, vagyis mintegy 230 ezer ember alkotja, akik alapvető infrastrukturális ellátottság nélküli ingatlanban él.
Mélypont
Az elmúlt évben látványosan sokszor fordult elő, hogy kiszolgáltatott csoportok minimális segítéséből is kivonult a kormány, vagy megfelelő előkészítés és az érintetteknek biztosított garanciák nélkül bólintott rá olyan beruházásokra, amelyek emberek lakhelyét sajátítják ki. Így kerültek utcára tömegével ukrajnai menekültek (nagyrészt nők és gyermekek), miután a kormány bejelentette, augusztus 21-től csak a közvetlen háború által érintett területekről érkezők lakhatnak ingyen szállókon, vagy épp a recski kőbányából lezúdult 2023. júniusi sárlavina károsultjai, akiknek a kormány ugyan 500 millió forintot ígért otthonaik helyreállítására, ezt nemrég mégis visszavonta. A jelentés kiemeli még többek közt a Közszolgálati Egyetem új kampusza miatt kilakoltatni tervezett józsefvárosi családok helyzetét és a Rákosrendező rozsdaövezeti területén a MÁV szolgálati lakásaiban élők elüldözését is.
Mindebből az is kirajzolódik, hogy amilyen pontosan képes azokat a csoportokat kijelölni a kormány, akiket ki kell szorítani a lakóhelyükről valamilyen „nemzetgazdasági” ügy érdekében, olyan rosszul képes (vagy sokkal inkább hajlandó) a lakhatási szegénységben élőknek célzott segítséget nyújtani.
„Lakástámogatásra reálértéken annyit költ most a központi állam, mint a 2010-es évek közepén a CSOK elindulása előtt és mint az első Orbán-kormány (1998–2002) idején – ez a három időszak a lakástámogatások három mélypontja a rendszerváltás után” – fogalmaz Czirfusz Márton a jelentésben. Hogy a mostani mélypont milyen módon és mennyi embert érint, arról részletesen ír Lukács György a jelentés második fejezetében az Eurostat 2022-2023-as kutatása és a KSH 2021-es népszámlálási adatai alapján.
A Habitat adatai szerint a hazai háztartások közel negyede, a lakosságnak pedig 30%-a érintett a lakhatási szegénység legalább egy jellemzője által – tehát
nagyságrendileg 1 millió háztartás és 2 millió 877 ezer ember küzd valamilyen lakhatási problémával.
A két indikátor (tehát pl. túlzsúfolt lakásban él és nem tud kifűteni minden szobát, vagy nincs vezetékes víz a házban és rohad a tetőszerkezet), által érintettek száma fél millió fő felett van, a legalább három szempontból hátrányos helyzetűek pedig több mint 160 ezer főt számlálnak.
Nem meglepő módon a legalsó jövedelmi ötödbe tartozó, munkanélküli vagy egyéb inaktív háztartásfővel rendelkező háztartások tartoznak a legnagyobb valószínűséggel a lakhatási szegénységben érintettek közé, de – bár a csoport számossága jóval kisebb – a 25 év alatti tagokból álló háztartások is jelentősen veszélyeztettek (32%-uk tartozik ide).
Ehhez képest
a lakhatási célú költségvetési kiadások több mint 90%-a, így például a családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK) vagy a lakáshitelek kamattámogatása szociálisan nem célzott.
Köztulajdonú lakások bővítésére, fenntartására és felújítására lényegében nem költ a központi állam, az önkormányzati lakásrendszerből rendszerszintű forráskivonás történik, lakástulajdonhoz kapcsolódó szociálisan célzott támogatások lényegében nem léteznek. A szociális tüzelőanyag-támogatás pályázati kerete 2019 óta változatlan, 5 milliárd forint, ami nem fedezi az igényeket – sorolja a jelentés.
A CSOK árnyoldalai
A CSOK helyett újonnan bevezetett CSOK Plusz program a korábbiaknál magasabb összegű kamattámogatott (fix 3%-os) lakáshitel, amit elengednek, ha a pár által ígért legalább két új gyermek meg is születik. A lakásszegénységben élő, gyermekvállalást tervező háztartások egy része azonban nem, vagy nem a maximális összegig hitelképes. A falusi CSOK igénylési feltételei nem változtak, a támogatási összegek növelése viszont a lakásárak emelkedését eredményezheti a preferált kistelepüléseken.
A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy új eladósodási kockázati csoportként jelentek meg a családtámogatásokhoz kötött gyermekvállalási feltételt nem teljesítő háztartások.
Mivel ebben már most több mint tízezer család érintett, a babaváró hiteleseknél 2026. július 1-ig meghosszabbították a gyermekvállalás teljesítésének határidejét. A CSOK-szerződések esetében a gyermekvállalás nemteljesítése szintén több ezer háztartást érint.
A falusi CSOK emellett másfajta veszélyeket is magában hordoz. Mivel ennek a hitelnek jobbak a feltételei, így azok a családok, akiknek nincs pénzük drága ingatlanra, jó eséllyel olcsóbb, rossz infrastruktúrájú kistelepüléseken kötnek ki, távol a munkahelyektől.
„A falusi közszolgáltatások erősítésére hiányoznak az átfogó programok. Tehát, hogy legyen helyben orvos, tanár, legyen jó állapotban az iskola, legyen jó közösségi közlekedés, amivel elérhetők a munkahelyek. Ha legalább ezek meglennének, valamilyen mértékig elfogadható lenne a helyzet. De ennek híján nem jó, hogy az ilyen községek felé tolják a családokat, akik nem tudnak nagyon drága ingatlanokat megvásárolni. Nem jó irány, hogy teljesen lakástulajdonra fókuszáló eszközök vehetők csak igénybe.”
A rendszer olyan helyekre szorít be családokat, ahol nincsenek közszolgáltatások, a falusi CSOK-szerződések értelmében pedig tíz évig el sem költözhetnek onnan, hacsak nem vállalják a hitel és a büntetőkamatok visszafizetését. Ennyi idő alatt pedig sok minden történhet,
egy változó élethelyzet akár a család olyan típusú szétszakadásához vezethet, hogy például a férfi elmegy az ország másik részébe dolgozni.
„Ez pont, hogy a társadalmi mobilitást korlátozza ahelyett, hogy javítaná” – magyarázta Czirfusz Márton.
Energetikai fejlesztések csak hitelképeseknek
Hasonló problémákat találni a július 1-jén elindult új otthonfelújítási támogatási program esetében is, amely 20 ezer 1990 előtt épült családi ház energiahatékony felújítására adhat lehetőséget.
A program segíti ugyan néhány megoldással a lakhatási szegénységben élők hozzáférését, de az érintettek egy része így sem fér hozzá a támogatáshoz, mert a házuk állapota nem felel meg a pályázati feltételeknek, vagy mert a háztartás nem hitelképes.
A Habitat szakmai álláspontja szerint így épp az energiaszegény háztartásokat nem célozza. Nagyon alacsony aránynak tekinthető, hogy a háztartások 33%-a tudott bármilyen energetikai felújításba kezdeni az elmúlt 5 évben, ráadásul 22%-uk egy típusú beavatkozást engedhetett meg magának, a tényleges energetikai javulást hozó komplex (több beavatkozást is tartalmazó) felújításról mindössze 192 ezer háztartás számolt be.
Pedig
„szakértők szerint ahhoz, hogy egy ingatlan mélyfelújítása megtörténhessen, ami azt jelenti, hogy a felújítás után sokkal gazdaságosabban és energiatakarékosabban működtethető, legalább három-négy fajta beavatkozásnak egyszerre kell megtörténnie. Tehát egyszerre kell a fűtést lecserélni, a falszigetelést, tetőszigetelést megcsinálni, és a nyílázárókat kicserélni”
– szögezte le Lukács György.
Ezen kívül semmilyen szociális célzást nem tartalmaz az EU-s forrásból finanszírozott 2024-es Napenergia Plusz Program sem, amelyből napelemes és energiatárolós rendszereket építhetnek ki a pályázó háztartások.
Tíz éve nem csökken a lakhatási szegénység
Az idei jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy a 2012-ben megjelent első Lakhatási jelentés főbb megállapításait érdemes összevetni a mai helyzettel:
- 2011-ben tízezres nagyságrendű volt a hajléktalan emberek száma – ez jelenleg is hasonló nagyságrendű.
- Közel félmillió volt a – különböző okok miatt – üresen álló lakások száma – ez a 2022-es népszámlálás adatai alapján szintén nem változott.
- 2011-ben körülbelül 660 ezer élt WC nélküli, 440 ezer ember pedig zuhany, fürdő nélküli lakásban. Ez a szám jelentősen csökkent, nagyságrendileg 90 ezer az alapvető komfortfokozatot nélkülöző ingatlanok száma, ami nagyjából 230-250 ezer embernek jelenti az otthont.
- 2011-ben a lakosok átlagosan bevételeik 25%-át költötték lakásfenntartási kiadásokra, az alsó decilisbe tartozók egyharmada pedig 40% feletti adatokról számolt be – ez szinte egy az egyben megegyezik a jelenlegi adatokkal.
- A rossz állapotú lakások aránya (beázó tető, penészes falak, rossz nyílászárók) a 2011-es 20%-ról 12% körüli értékre csökkent – igaz, ez a legalsó jövedelmi csoportokat nem érinti, negyedük továbbra is ezekkel a problémákkal küzd. Ez még így is rengeteg, 1,2 millió embert jelent.
- 2011-ben a magyarországi lakosok 10,7%-a számolt be arról, hogy nem tudja lakását kellőképpen felfűteni – 2022-ben a háztartások 8%-a, vagyis 328 ezer háztartás több mint 680 ezer lakója válaszolta ugyanezt. A nem megfelelő fűtés alapvetően infrastrukturális hátrányokhoz kapcsolódik, aminek felszámolása komoly forrást igényel. Fatüzeléses kályhák energiahatékony központi fűtésre vagy hőszivattyús hűtő-fűtő berendezésre cseréje olyan beruházást jelent, amit – támogatások híján – nagyon kevés érintett család tud megengedni magának.
„A lakhatási szegénység különböző szegmensei által érintett lakosság számát közel egy évtizede 2 és 3 millió fő közé becsülték a hazai kutatók, jelen statisztikai kimutatások ugyanennyi embert mutatnak ki. Sajnálatos, hogy a lakhatási szegénység lényegében nem csökkent az elmúlt 10 évben”
– fogalmaz a jelentésben Lukács György.
És miben látják a szakértők a megoldást? Hosszú távú hazai lakáspolitikára és lakásstratégiára lenne szükség, melyekben a magántulajdonú fejlesztések helyett a bérlakásfejlesztésnek kellene alapvetőnek lennie. Elengedhetetlenek a szociálisan célzott támogatások is, hogy ne a leginkább rászorulók érjék el a legkevésbé ezeket a támogatásokat vagy az igénybevétel érdekében ne szoruljanak a perifériákra. Emellett a lakásbérleti piac kifehérítésével és szabályozásával elő lehetne előremozdítani azt, hogy biztonságosabbá váljon a bérleti szektor. Az energetikai felújításokhoz is minél több EU-s forrást kell elérhetővé tenni, illetve ezek felhasználását szociális célzásokhoz kötni – összegezték a kutatók.
A Habitat lehetőséget lát abban is, hogy a lakhatás kérdése az európai uniós szinten felértékelődik.
Dan Jørgensen személyében most először lesz olyan biztos az Európai Bizottságban, akinek a portfóliójában benne van a lakhatás. Ursula von der Leyen politikai agendájában is benne van egy európai, megfizethető lakhatásra irányuló terv összeállítása a következő bizottsági ciklusban. „Ez nyilván majd valahogy hatással lesz arra is, hogy a tagállamokban mi történik, így Magyarországon is, úgyhogy ezt fel lehet fogni lehet lehetőségként, hogy Magyarországon is legyen ilyen megfizethető lakhatásra vonatkozó terv” – fűzte hozzá Czirfusz Márton.
Addig is – tette hozzá Szegfalvi Zsolt – egyelőre az önkormányzatok jelentik azt a döntéshozói szintet, ahol érdemi, szakmai párbeszédeket tudnak folytatni, programokat tudnak megvalósítani a lakhatási szervezetek.
Kedves Olvasó, ha ideáig eljutottál, akkor hadd kérjük még egy percre a figyelmed! Talán észrevetted, hogy a Mércén nincsenek reklámok, szponzorált cikkek, ahogy bulvár és fizetős kapu mögé rejtett tartalmak sem. Ezt a szabadságot az teszi lehetővé, hogy olvasók ezrei csatlakoztak hozzánk támogatóként.
Ha egy vagy közülük, neked is köszönjük a közös szabadságunkat! Ha pedig még nem vagy támogató, légy te is a szövetségesünk!