Egy közelmúltban benyújtott fideszes javaslat értelmében a rendőrség alá tartozó Nemzeti Védelmi Szolgálat tagjai lehetőséget kapnának többek között gyermekpornográfia, prostitúció elősegítése és emberkereskedelem bűncselekmények elkövetésére a munkájuk során – hívta fel szerkesztőségünk figyelmét a Tanítanék Mozgalom. A szervezet szerint a törvényjavaslat „rémisztő, felfoghatatlan és elfogadhatatlan” – a Mérce által megkeresett jogi szakértő szerint van ok az aggodalomra.
A Társaság a Szabadságjogokért szakértője szerint a rendőrségi törvény módosítására tett javaslat
nem tesz különbséget az emberi áldozatokkal járó bűncselekmények súlyosabb és enyhébb elkövetési magatartásai között, holott az enyhébbek szintén elegek lehetnek a bűnöző elemek felderítésében.
Egy Semjén Zsolt által október közepén „A belügyi ágazatokat érintő törvények módosításáról” címen benyújtott javaslat értelmében azon bűncselekmények köre, amelyeket a Nemzeti Védelmi Szolgálat (a rendőrség belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerve) a megbízhatósági vizsgálatok során a nyomozás sikere érdekében elkövethet, több ponttal kiegészül. Így az állami alkalmazottak ellenőrzése során a rendőrség ezentúl lehetőséget kap emberkereskedelem és kényszermunka, kerítés, prostitúció elősegítése, gyermekpornográfia bűntetteinek elkövetésére is.
„A megbízhatósági vizsgálat a közszférában foglalkoztatottak integritását vizsgálja és elsősorban a korrupció megelőzésre találták ki, de másfajta jogsértéseket is fel lehet tárni vele. A Nemzeti Védelmi Szolgálat ilyenkor titkos információgyűjtési eszközökkel is dolgozhat, illetve megteheti, hogy „mesterséges élethelyzeteket hoz létre”, amelyekben teszteli, hogy az adott alkalmazottak hajlandóak-e valamilyen bűncselekményt elkövetni.”
– magyarázza a Mércének Zeller Judit, a TASZ szakértője. A jogász szerint a vizsgálatnak alapvetően pozitív célja van, a közszféra tiszta és jogszerű működése, amihez az NVSZ munkatársainak egyes esetekben olyan tevékenységet kell végezniük, ami bűncselekmény lenne – így vesztegetés, hivatali visszaélés stb. látszatát kell kelteni.
„Amiben más ez a módosítás, hogy kiegészíti ezeknek a bűncselekményeknek a körét olyan bűncselekményekkel, amik az eddigi, nem közvetlenül személy ellen irányulókkal ellentétben áldozatokkal járhatnak, akik komolyan sérülhetnek a bűncselekmények során. Ilyen az említett kényszermunka, kerítés, prostitúció elősegítése, gyermekpornográfia.
Ezeknél a cselekményeknél nemcsak az áldozat gazdasági érdekei vagy például a hatóságok szabályos eljárásához fűződő érdekei sérülnek meg, hanem a nemi életének a szabadsága, vagy akár a személyi szabadsága is”
– fogalmazott Zeller Judit, aki szerint a javaslat jelenlegi szövege alapján jogos a Tanítanék aggodalma. Az említett bűncselekmények a Büntető Törvénykönyvben hosszan részletezett, összetett tényállások, amiket „sokféleképpen el lehet követni”. Ezért is problémás a jogi szakértő szerint, hogy a javaslat szövege nem tesz különbséget az egyes bűncselekmények különböző elkövetési magatartásai között.
„Van egy spektruma ezeknek a bűncselekmények – vannak enyhébb verziók, vannak súlyosabb és nagyon-nagyon súlyos verziók is – és ez a törvénymódosítás nem tesz különbséget ezek között.
És el lehet képzelni azt, hogy mondjuk ahhoz, hogy egy közszférában dolgozó gyermekpornográf kereskedőhálózatát feltárják az NVSZ tagjai, ennek a bűncselekménynek enyhébb alakzatait meg kell, hogy valósítsák. Így például azt, hogy fölhívnak telefonon egy érintettet, és – nemlétező, csak a telefonban bemondott – pornográf felvételeket kínálnak fel neki eladásra, ami már önmagában bűncselekmény lenne”
– fogalmazott a jogász. Zeller szerint ezek az enyhébb cselekmények elégségesek lennének arra, hogy „ráharapjon egy-egy olyan személy, akit vizsgálnak” de nincs szükség arra, hogy azt is megengedjük az NVSZ-eseknek, hogy ők maguk készítsenek ilyen pornográf felvételt.
„Ezt egészen abszurdnak tartom. Az, hogy az NVSZ munkatársai az alól is mentesülhessenek, hogy akár részt vesznek ilyen felvételek az elkészítésében, az a javaslat cizellálatlanságát mutatja. Ezek a bűncselekmények rendkívül összetettek, amiknek a legsúlyosabb formái alól senkinek sem szabadna felmentést adni.”
Zeller Judit kiemeli, az alapjogok nem azon a „filozófiai logikán” működnek, amit a javaslat szövege sejtet – vagyis nem lehet egy gyermeket feláldozni azért, hogy mondjuk egy pedofil hálózat feltárásával többeket megmentsenek. Különösen akkor elfogadhatatlan ez a szemlélet, ha egyébként más, enyhébb eszközök is rendelkezésre állnak.
A szakértő szerint így elengedhetetlen, hogy ezeknél a bűncselekményeknél részletesebb legyen a jogi szabályozás szövege, hogy valóban csak azon bűncselekmények elkövetése alól kapjanak felmentést az NVSZ munkatársai, amelyek elkerülhetetlenek a munkájuk során – miközben azzal egyetért, hogy az elmúlt időszakban napvilágot látott esetek (Kaleta-ügy, Kónya-ügy) fényében szükséges az ilyen típusú visszaéléseket felderíteni.
A fentiekkel kapcsolatban megkerestük a Belügyminisztériumot, és Semjén Zsoltot is, hogy megtudjuk, miért nem tettek különbséget az említett bűncselekmények különböző fokaozatai között és mi indokolhatja az ilyen jellegű tevékenységek engedélyezését a bűnüldöző szerv számára. Cikkünket válaszaikkal frissítjük!
Frissítés (nov. 6. 17:30):
Semjén Zsolt irodájától a következő választ kaptuk a megkeresésünkre:
„Minden törvényjavaslatot Miniszterelnök-helyettes úr nyújt be a kormány nevében, de tartalmi kérdésekben mindig a törvényjavaslat előadója az illetékes, ezért kérem forduljon a Belügyminisztériumhoz, hiszen a törvényjavaslat előadója Pintér Sándor miniszter úr, ahogy az az Országgyűlés honlapján is olvasható.”
A Belügyminisztérium Sajtóosztálya a következő választ adta a kérdéseinkre:
„A Belügyminisztériumhoz elektronikus úton érkezett megkeresésére válaszolva ajánljuk szíves figyelmébe a Nemzeti Védelmi Szolgálat https://nvsz.hu/hirek/?p=409 linken elérhető közleményét.”
Bár mindkét kormányzati szereplőt a törvényalkotással kapcsolatos kérdéseinkkel kerestük meg, és az érintett szerv ebben nem illetékes – hiszen nem azt állítottuk, hogy az NVSZ ilyen tartalmakat készítene, hanem azt, hogy a kormányzat tervezete erre elméleti lehetőséget ad – ennek ellenére idézzük az NVSZ közleményét is:
„A Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) határozottan visszautasítja azokat az állításokat, amely szerint a Rendőrségről szóló törvény módosítását követően gyermekekről gyermekpornográf felvételeket készítene, a tervezett jogszabálymódosítás célja nem is ez. A benyújtott javaslat értelmében, amennyiben a védelmi tisztnek a megbízhatósági vizsgálat során gyermekpornográf képet adnak át, mentesül a gyermekpornográfia bűncselekmény elkövetése alól, hiszen már az ilyen tartalmú kép birtoklása is bűncselekmény.
A 2024. július elsejétől hatályos gyermekvédelmi törvényben meghatározottak szerint a gyermekvédelmi rendszerben dolgozók a Nemzeti Védelmi Szolgálat hatáskörébe kerültek. Az NVSZ alapfeladata a védelem, ennek részeként a gyermekotthonokban és a nevelőszülői hálózatban dolgozókat és nevelt gyermekeket minden rendelkezésre álló eszközzel meg kell védenünk a rájuk leselkedő bűncselekményektől.
A gyermekvédelmi rendszer hatáskörünkbe kerülésére tekintettel indokolttá vált az NVSZ tagja által a megbízhatósági vizsgálatok során elkövethető bűncselekmények körének bővítése annak érdekében, hogy minden lehetséges eszközzel el tudjunk járni a gyermekekkel szemben elkövetett legsúlyosabb bűncselekményekkel kapcsolatban. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ez nem azt jelenti, hogy az NVSZ eszközként használja fel a gyermekeket a vizsgálat során vagy a sérelmükre követne el bűncselekményeket, ilyen soha nem fordulhat elő, a törvény nem is engedi! A vizsgálatnak kizárólag két részvevője lehet, a tárgyalótiszt és a vizsgálat alá vont személy. Civil személyek, így gyermekek sem kerülhetnek a megbízhatósági vizsgálati szituációba, ezért kizárt annak a lehetősége, hogy az NVSZ munkatársa gyermekekről felvételeket készítsen.
A megbízhatósági vizsgálatokat mindig szigorú ügyészi felügyelet mellett, a jogszabályokat mindenkor betartva végzik védelmi tisztjeink. A jogszabály több más szabálysértés és bűncselekmény elkövetésére ad elvi lehetőséget, ezek azonban soha sem jelentenek korlátok nélküli felhatalmazást bűncselekmények öncélú elkövetésére. Egyetlen szervezet tagja sem tehet és soha nem is tesz olyan intézkedést, amivel más életét, testi épségét, méltóságát sértené vagy veszélyeztetné, és ez a jogszabálymódosítással sem fog változni.
Ugyan a pedagógusok nem tartoznak az NVSZ védetti állományába, a gyermekvédelemben betöltött szerepünkről és feladatainkról történő tájékoztatás érdekében tárgyalást kezdeményezünk a Pedagógusok Szakszervezetével.”