Értékelik a közlekedési szakszervezetek a Lázár János által – számukra is meglepetésszerűen – bejelentett 200 ezer forintos kánikula-juttatást, ugyanakkor annak is hangot adtak, hogy mindez nem feledteti a – nyáron csak fokozódó – rossz munkakörülményeket. Az érdekvédők abban is határozottan állást foglaltak, hogy nem igazságos különbséget tenni a MÁV-Volán gépezetét sok munkával mozgásban tartani igyekvő dolgozók között, a hőségpénzt ugyanis nem kapja meg mindenki egységesen.
„Az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek. De az elmúlt hetek azt is megmutatták, hogy nincs az a kánikula, amit a MÁV-os kollégák ne bírnának ki. Szeretném ha tudnák, hogy a teljes vasúti és autóbuszos közlekedés megújítása mellett – amelyet egy 10 éves fejlesztési program keretében megkezdtünk – most is hálásak vagyunk a kitartásukért. Mozdony- és buszvezetők, jegyvizsgálók, pályamunkások, forgalmisták, karbantartók és szerelők… a MÁV csoport fizikai munkát végző munkatársai, akik forróság ide, lepusztult géppark oda, mégis mozgásban tartják az országot”
– fogalmazott a SZÉP-kártyákra augusztus 15-ig megérkező pluszjuttatást bejelentő Facebook-posztjában az építési és közlekedési miniszter, aki augusztusra további nagy bejelentéseket is ígér.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke, Dobi István arra hívta fel a miniszter figyelmét, hogy bár üdvözlik a bejelentését, azt felháborítónak tartják, hogy többszöri jelzésük ellenére több telephelyen hónapok óta, sőt van, ahol már három éve nem működik az autóbuszvezetők pihenőjében a klímaberendezés.
„Eddig semmi nem történt, például Debrecenben sem javították meg a klímát és a hideg szódavizet biztosító automata karbantartását sem végezték el. Ma jött a az újabb bejelentés, hogy Tatán leáll a klíma és a hűtött szódavizet eddig biztosító gép is elromlott. Mi folyik itt, ennyire képes ez a cégvezetés? A miniszter úr által kilátásba helyezett 200 000 forintos elismerés nem azt jelenti, hogy leállhat a hűtött pihenőhelyek és a hűtött védőital biztosítása!”
– fogalmaz a SZAKSZ Facebook-oldalán Dobi István,
aki szerint illene távoznia a Volánbusz felső vezetésének, ha az nem képes a kánikulában megfelelő munkafeltételeket biztosítani.
Mint arról részletesen beszámoltunk, a SZAKSZ arra buzdította az elnyúló júliusi hőségriadó alatt a buszvezetőket, hogy menjenek szembe a Volán központi utasításával, és viseljenek nyugodtan térd fölé érő rövidnadrágot és rövidujjú pólót, ha a munkáltató nem tud (működő) klímás autóbuszt biztosítani, így embertpróbáló körülmények között, akár 40 fokra vagy afölé forrósodott vezetőfülkékben kell a munkaidejüket tölteni.
„Valósággal bombaként robbant a vasutas munkavállalók körében” Lázár János bejelentése a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerdai nyílt levele szerint, melyben a miniszter szándékát szintén elismerik, de leszögezik: minden vasutasnak járt volna a pluszpénz.
„A vasutat olyan komplex rendszer működteti, amelyben minden munkavállaló vonalgondozótól a műszerészen át, a forgalmistától a jegypénztárosig, a kocsivizsgálótól a munkaidőbeosztás készítőig, az időadatrögzítőtől a buszvezetőig mind-mind más és más módon pótolhatatlan részese a vasúti közlekedés óriási gépezetének.
Hogyan lehetne igazságos módon különbséget tenni közöttük? Melyik munkakörről mondhatjuk, hogy kevésbé értékes vagy fontos a többinél?
Ez lényeges elvi hozzáállás. Ugyanis az egymás iránti lojalitásunk azon alapszik, hogy tiszteljük egymás munkáját, elismerjük annak fontosságát. Tehetünk-e mi szakszervezetként különbséget jutalmazásban aszerint, hogy a nyári forróságban ki volt kint terepen, ki végezte a munkáját klimatizált helységben, és ki volt, aki a 33 C fokos irodájában próbálta biztosítani az adminisztrációs, logisztikai hátteret a külső helyszíneken dolgozók számára? Nem tehetünk! Nem is teszünk.
A tulajdonos vagy a munkáltató válogathat, dönthet erről egyoldalúan, de akkor a következményekért is egyedül neki kell vállalnia a felelősséget”
– írja Meleg János szakszervezeti elnök a miniszternek.
Meleg szerint előkészítetlenül bedobni egy ilyen ötletet csak arra jó, hogy szembe állítsa a dolgozókat.
Az átgondolatlanságot pedig jól mutatja, hogy van olyan munkakör, amely két munkahelyen más néven fut, s az egyiken „díjaznák”, a másikon nem. Arról nem is beszélve, hogy vannak olyan leányvállalatok, amelyeket teljes egészében kifelejtettek a juttatási körből, pedig a MÁV-Volán csoport tagjai.
A VSZ arra is kíváncsi, milyen forrásból fedezik majd a 200 ezer forintos juttatásokat – például máshonnan fognak-e elvonni a forrásokat.
„Csak remélni tudjuk, hogy az augusztusra ígért újabb bombasztikus miniszteri bejelentések érdemi és pozitív változást, s nem további megosztottságot hoznak a vasutasok számára. Lehet, hogy erről is jó lenne előre egyeztetni?”
– zárta költői kérdésével a miniszternek írt levelét a szakszervezet elnöke.
A VSZ nemrég arra is felhívta a figyelmet, hogy látványosan megtorpant a klímabeszerzési program a MÁV-nál:
az idénre tervezett 264 helyett mindössze 76 darab hűtőberendezés felszerelésére van reális esély – fennmaradó 188 darab klíma beszerzését 2025-re halasztották.
„Szomorú, hogy az egyre veszélyesebb nyári forróság – az egyértelmű klímaváltozás ellenére sincs elég pénzügyi forrás a vasúti dolgozók egészségének megvédésére, biztonságos munkahelyek megteremtésére. Erősen aggasztó az is, hogy a MÁV Zrt-nek nincs elfogadott középtávú munkavédelmi programja sem”
– olvasható a szakszervezet július eleji közleményében.
Míg a vasutasok közérzete nem javult a hőségben, a munkahelyeken megjelenő rovaroké láthatóan igen. Mint arról a szakszervezet beszámolt, takarékossági okokból egyes területeken csökkentették a takarítások számát, a több napig halmozódó hulladék pedig „valóságos terített asztalt jelent az élősködőknek.” Emellett ágyipoloskák is megjelentek, melyeket tudtukon kívül könnyedén haza is vihetnek a dolgozók, a rovarcsípésekkel járó kellemetlenségekről nem is beszélve.
Szintén feszültségről számolt be a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ). Lázár Jánosnak írt levelében Baranyai Zoltán elnök emlékezteti a minisztert: a közösségi közlekedés mindennapi működtetése sok esetben egymásra épülő folyamat, ennek a fogaskerekei az operatív irányítást végző szellemi munkavállalók, pénztárasok, a raktározás területén dolgozók és egyéb szellemi munkavállalók, akik jelentős számban klíma nélküli helyiségekben töltenek el napi 8-12 órát.
A szakszervezethez számos megkeresés érkezett munkavállalóktól, akik nem részesülnek a kánikulapénzből, és korábban is felejtették már ki őket hasonló pluszjuttatásokból, ezért azt érzik, hogy az ő munkájuk nem, vagy kevésbé fontos. Mindezek miatt a KKSZ is azt kéri, kapja meg minden munkavállaló az egyszeri 200 ezer forintos kifizetést.
Kedves Olvasó, ha tetszett ez a cikk, és szeretnéd, hogy az általunk képviselt társadalmi igazságosság minél több emberhez eljusson, legyél te is a támogatónk! Februárban és márciusban 6 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, hogy a Mérce idén ne csak túléljen, hanem épülni és fejlődni tudjon.
Most ahhoz járulhatsz hozzá, hogy legyen időnk és energiánk fejlődni, kísérletezni és meg tudjuk sokszorozni tartalmaink hatósugarát! Hogy együtt még többeket győzhessünk meg arról, hogy egy igazságosabb világ lehetséges!