Közös nyilatkozatot adott ki a volt MTA-kutatóhálózathoz tartozó intézmények autonómiáját és pénzügyi helyzetét tovább romboló kormányzati tervek ellen az Akadémiai Dolgozók Fóruma (ADF) és a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (TDDSZ). A két szervezet november 23-án azt követően tartott fórumot, hogy a kormány benyújtott egy törvényjavaslatot, amiben
soha nem látott központosított struktúrát hozna létre.
A szervezetek felidézik, hogy 2019-ben a munkavállalók, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) és a nemzetközi tudományos közösség határozott tiltakozása ellenére a kormány parlamenti többsége segítségével elszakította a kutatóhálózatot az Akadémiától. Ugyan sikerült elérni, hogy az MTA a hálózat Irányító Testületén (IT) keresztül befolyást tudott gyakorolni a hálózat működésére, de képviselői kisebbségben maradtak.
A kutatóhálózat kálváriája 2019-ben kezdődött, ekkor szavazta meg kétharmados kormánypárti többség az MTA-t feldaraboló törvényt, amelynek értelmében a legtöbb kutatóintézet az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) fennhatósága alá került. 2020-ban aztán a hálózat dolgozóit – azok tiltakozása ellenére – megfosztották a közalkalmazotti státuszuktól. Az Alkotmánybíróság tavaly novemberi döntése szerint viszont arra törvényellenesen kötelezték az MTA-t, hogy az ingatlanvagyonát továbbra is az immár leválasztott kutatóhálózat rendelkezésére bocsássa. A kutatóhálózat leválasztásakor ugyanis az ingatlanok az MTA tulajdonában, de az ELKH használatában maradtak.
Az ADF és a TDDSZ közös nyilatkozatában megjegyzi, a hamarosan 200 éves Magyar Tudományos Akadémiával szemben a leválasztott kutatóhálózat „nem vált bejáratott „brand”-dé, ahogy azt ígérték”, már csak azért sem, mert a nevét többször is megváltoztatták az elcsatolás óta.
„A kormány által Gulyás Balázs kutatóhálózati elnök kérésére benyújtott újabb javaslat ismét megváltoztatná a kutatóhálózat nevét, és soha nem látott központosított struktúrát hozna létre, mivel az elnök egy személyben dönthetne kutatóintézetek és -központok megszüntetéséről, átszervezéséről és alapításáról. A javaslat kiiktatná a munkavállalói részvételt is az irányításból, és a kutatóhelyek vezetőinek sem lenne abba beleszólásuk.”
A szervezetek kiemelik azt is, szerintük ez a struktúra teljesen ellentétes a kutatóhálózat hagyományaival, amely az MTA felügyelete alatt is testületi irányítás alá tartozott (az elnök egy személyben nem dönthetett), és ellentétes a tudományos szabadság intézményi biztosítékaival is, hiszen az egyetemeket, kutatóhálózatokat mindenhol testületek irányítják.
A kutatóhálózat pénzügyi helyzetével kapcsolatban arról számolnak be, hogy az elcsatolás utáni minimális reálbér-növekedés rövid életűnek bizonyult, a rendkívüli mértékű infláció, a rezsiárak megemelkedése újra lehetetlen helyzetbe hozta mind a kutatóhálózatot, mind annak dolgozóit. Így számos munkavállaló bérét külön forrásból kell kiegészíteni a garantált bérminimumra.
Ez az alacsony bér alapvető megélhetési problémát jelent.
„A kutatóhálózat elnöke ugyanakkor visszatart tudomásunk szerint kb. 11 milliárd forintot, a teljes költségvetés mintegy ötödét, amely intézkedés célja a kutatók számára ismeretlen. Egyes kutatóközpontok költségvetése 2024-ben jelentősen csökkenni fog, működésük fenntarthatatlanná válik, és csoportos létszámleépítések fenyegetnek”
– fogalmaznak a kutatók.
„Tiltakozunk az akadémiai szabadság módszeres felszámolásának újabb lépése ellen”
– írja közös közleményében öt egyetemi szerveződés és két szakszervezet, szolidaritást vállalva a kutatókkal. Szerintük a salátatörvénybe bújtatott új szabályozással a kormány példátlan hatalmat összpontosítana a kutatói hálózat újonnan kinevezett elnökének kezébe a pénzügyi források önkényes elosztásától kezdve egész intézetek megszüntetéséig:
„A tervezet lehetővé tenné számára a kutatóintézetek egységes, központi vezetésű vállalattá történő átszervezését, úgymond »a világ élvonalába való kerülés« érdekében. Az alapkutatás azonban nem menedzselhető vállalatirányítási módszerekkel. ”
Az aláírók szerint a törvényt a végletes hatalomcentralizáció általános hazai gyakorlatának jegyében, szakmai előkészítés és hatástanulmányok nélkül, a nyilvánosságot megkerülve terjesztette a parlament elé a kormány.
A kutatóintézetek vezetői és dolgozói a sajtóból értesültek a tervezett változtatásokról.
A kutatóhálózat elnöke válaszra sem méltatja a szakszervezet megkereséseit – írják a szervezetek, hozzátéve, az előzetes szakmai vita nélküli változtatások borítékolható eredménye a kudarc: lassú halódás vagy összeomlás.
„Az alapkutatások logikájától idegen, dilettáns beavatkozás azzal fenyeget, hogy az alapkutatások elhalnak, az autonóm tudósok elvándorolnak, lecserélődnek beosztott, „műszeres emberekre”
– fogalmaznak a szakmai szervezetek, akik szerint mindez a felsőoktatást is mélyen érinti, mivel ebben a helyzetben a magyar egyetemeknek esélyük sem lesz Nobel-díjra érdemes kutatókat, a problémákat átlátó, a kor színvonalán teljesítő, kompetens szakembereket kinevelni. (Az aláírók: ELTE-sek az egyetemi oktatás jövőjéért, FDSZ BCE, FDSZ ELTE Szakszervezeti Bizottsága, Műegyetemiek az oktatás jövőjéért, Oktatói Hálózat, PDSZ Felsőoktatási Szekció, PDSZ Elnökség, Szegedi Oktatói Hálózat, VVL – Veritas Virtus Libertas.)
A törvényjavaslat és a romló pénzügyi helyzet miatt a november 23-i fórumon jelenlévő 9 kutatóközpont és önálló kutatóintézet munkatársai egyhangúlag az alábbi 9 követelést fogalmazták meg:
- a kutatóhálózatra vonatkozó újabb módosító javaslatok visszavonását
- a kutatóhálózat integritásának, függetlenségének, autonómiájának és testületi irányításának visszaállítását
- elegendő forrás megteremtését ahhoz, hogy pénzügyi okokból ne kelljen elbocsátani egyetlen dolgozót sem, és az elfogadott kutatási tervek megvalósulhassanak
- a visszatartott – tudomásuk szerint – 11 milliárd forint felhasználását a kutatóhálózatban végzett tudományos munka finanszírozására
- a kutatóhelyek dolgozóinak és vezetőinek részvételét és érdemi szerepét a hálózat irányításában
- hosszú távon kiszámítható szervezeti, intézményi, pénzügyi és értékelési környezet megteremtését
- uniós szinten is tisztességes és versenyképes, legalább inflációkövető bérek pénzügyi fedezetét a kutatóhálózat dolgozói számára
- a kutatók elvándorlásának megakadályozását, kiszámítható életpályamodellt
- az alapkutatások* szempontjából értelmetlen vállalati logikájú teljesítményértékelési szempontok kivezetését, az egyes tudományterületek sajátosságaival összehangolt stabil értékelési rendszert
*A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló törvény (2014. évi LXXVI. törvény) szerint: az alapkutatás olyan felfedező jellegű kísérleti vagy elméleti munka, amelyet elsősorban jelenségek, tapasztalatok és megfigyelések megértéséhez szükséges új ismeretek megszerzésének érdekében folytatnak anélkül, hogy kilátásba helyeznék azok gyakorlati alkalmazását vagy felhasználását.