Felmatricázta a luxuscikkek adásvételére szakosodott Rich Life nevű webáruház köztéri plakátjait a Szikra Mozgalom, amelyek szerintük gúnyt űznek az elmúlt évtizedek legnagyobb válságát átélő magyarok millióiból. Az akcióról a szervezet számolt be Facebook-oldalán.
A Simicska Lajos bukása óta Mészáros Lőrinc kormányközeli vállalkozó érdekeltségébe tartozó Mahir-hirdetőoszlopokon vasárnap reggelre jelentek meg Budapest-szerte a Szikra feliratai, amelyek az online piactéren beszerezhető luxustermékek extrémmagas árai és a jelenlegi nettó minimálbér alacsony szintje, a bérek értékvesztése, illetve a magas infláció közötti kontrasztra igyekeznek felhívni a figyelmet.
Megtalálható a matricák között a Szikra tavaly év végi kampányából ismert – Botka László 2017-es miniszterelnök-elölti kampányából „örökölt” – „Fizessenek a gazdagok!” szlogen is.
A„Rich Life – Magyarország első luxus piactere” plakátok az elmúlt hetekben kerültek ki a hirdetőoszlopokra. A Forbes magazin 2022-es cikke szerint a „luxusvaterának” is becézett oldalt üzemeltető Rich Group Kft.-t 2018-ban alapították, ügyvezetője és társtulajdonosa Weiler Péter képzőművész és üzletember, a Dating Central Europe Zrt. (DACE) vezérigazgatója; utóbbi érdekeltségébe tartozik a Randivonal és a Puncs.hu is.
A tipikusan tehetős férfiakat rászoruló, kiszolgáltatott nőkkel összehozó, az apa-lánya kapcsolatot szexualizáló, a nőket nyíltan infantilizáló Puncs.hu weboldalról itt írtunk korábban.
A Forbes gyűjtése szerint a Rich Group Magyarország portfóliójába tartozik a Rich Life mellett többek között:
- a Rich Kids Budapest nevű, jelenleg 41 ezer követővel rendelkező Instagramoldal, ahol magánrepülőgépen, sportautókkal vagy épp luxustáskákkal pózoló magyar felhasználók képeit osztják újra,
- a Rich Group Media marketingügynökség,
- és a RichClub nevű, luxuscikkekkel és a gazdagok életével foglalkozó blog is.
A Rich Life-on található leírás szerint egy olyan „niche apróhirdetési oldalt” szándékoztak létrehozni az üzemeltetők, amely „a luxustermékek eladóit és vevőit köti össze”. Hogy ilyenre szükség van, azt olyan tendenciákból szűrték le, mint hogy Magyarországon a luxusautók eladása „rekordszinten növekszik” (legalábbis 2018-ban ez volt a helyzet). Az oldalon az autók mellett főként luxusingatlanokat, hajókat motorokat, repülőket és karórákat lehet vásárolni.
A Szikra közleményt adott ki a matricázós akcióról, amelyben az szerepel, hogy szerintük a plakátok elfedik az igazságot, vagyis azt, hogy a jelenlegi gazdasági válságot a szegényeken verik le, amíg a milliárdosok dőzsölnek.
„Miközben 800 forint már 1 kiló kenyér, a Magyarországon a milliárdosok megússzák a válságot! Maga Mészáros Lőrinc vagyona is 180 milliárddal nőtt a legnagyobb krízis idején!”
– írják.
A felmatricázott plakátok szerintük rámutatnak arra a nyílt provokációra, amit a Rich Life-éhoz hasonló hirdetések közvetítenek a bérből és fizetésből élő emberekkel szemben. A Szikra úgy véli, az ilyen hirdetések a kormány politikájának kárvallottjainak méltóságát gyalázzák meg.
„Ki kell mondanunk az igazságot: a bérek csökkennek, amíg a milliárdosok védelmet élveznek, a gazdagok száma a szegények számával és a bérszakadékkal együtt növekszik, a Rich Life pedig csak a mi béreink sutba dobásának árán érhető el!”
– szól a Szikra közleménye.
A szervezet szerint olyan gazdaságpolitikára van szüksége Magyarországnak, amely nem szolgáltatja ki az emberek megélhetését a multiknak és a milliárdosoknak.